• مرداد 21, 1402

دوربین مداربسته چیست؟  کجاها کاربرد دارد ؟ به طور کلی چند نوع دوربین مدار بسته داریم؟ با وجود این همه تنوع در بازار کدام  برند بهتر است؟ در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ داده شده است. برای راهنمای بیشتر مطالب را با دقت بخوانید.

امروزه استفاده از سیستم‌های دوربین مداربسته برای نظارت و امنیت محیط کار، خانه و… یک ضرورت مهم است. اما انتخاب دوربین مداربسته مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.اگر شما در انتخاب خود برای خرید دوربین های نظارتی اشتباه کنید. ممکن است به طور دائم دچار مشکل شوید. 

این باعث می شود که شما حس خوبی نداشته باشید و کنترل بر محیط را به طور دائم از دست بدهید. امکان دارد در زمان خاصی که کنترل نظارتی به مشکل خورده است اتفاقات را نتوانید ثبت کنید. 

ما در کنار شما هستیم  تا یک راهنمای کامل و جامع  در این زمینه برای شما بیان کنیم برای اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کیانام ارتباط عرضه کننده انواع دوربین مداربسته با بهترین قیمت بازار، برای خرید دوربین مداربسته بی سیم به فروشگاه اینترنتی کیانام ارتباط مراجعه کنید.

 نگاه کلی :

دوربین مداربسته چیست؟ : CCTV یا همان Closed Circuit Television به معنای واقعی کلمه، یعنی “تلویزیون برای کاربران بسته” است. همان طور که از نامش پیداست در دوربین های مداربسته و بر خلاف تلویزیون سیگنال به طور آزاد توزیع نمی شود. سیگنال در یک شبکه بسته ما بین دوربین، دستگاه ضبط و نمایشگر (مانیتور یا تلویزیون) منتشر می گردد و تصاویر در دوربین مداربسته فقط برای گروه محدود و خاصی از افراد در نظر گرفته شده است که از طریق آن می‌توانید به ضبط تصاویر مورد نظر بپردازید.

همچنین بخوانید: تاریخچه دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چیست ؟

 

CCTV به عنوان “سیستم نظارت تصویری” یا “سیستم دوربین مداربسته” شناخته می‌شود. دوربین‌های مداربسته انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربردها و نیازهای کاربران طراحی و ارائه می‌شوند، و به صورت کلی یا تحت شبکه یا آنالوگ، در دسترس قرار دارند.

این دوربین‌های مداربسته به طور عمده در مکان‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

بانک‌ها،مدارس، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، ادارات، منازل،  بیمارستان‌ها،  رستوران‌ها،  مراکز امنیتی و نظامی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای پالایشگاه‌ها ،مرزها، جایگاه‌های سوخت کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در محیط‌هایی که امکان حضور مداوم افراد نیست یا نظارت انسانی دارای خطاهایی است.این  دوربین‌های نظارتی  به خوبی جایگزینی مناسب هستند.

 به علاوه، در محیط‌هایی با حساسیت بالاتر برای نظارت محیطی مانند محیط‌های آزمایشگاهی یا مناطق نظامی، اهمیت واقعی دوربین‌های مداربسته بیشتر می‌شود.

استفاده از سیستم دوربین‌های مداربسته بهبودی عمده در امنیت و کنترل محیط ایجاد می‌کند، به خصوص در مواقعی که نیاز به نظارت و کنترل پیوسته داریم

همچنین بخوانید: شناخت سیستم مداربسته

 

برای خرید  دوربین مدار بسته بی سیم  میتوانید سفارش خود را در فروشگاه کیانام ارتباط  ثبت کنید .

 

انواع دوربین مداربسته بر اساس محل نصب

محیط بیرونی:

دوربین‌هایی که برای محیط بیرون هستند دارای بدنه‌ای استوانه‌ای می باشند. با توجه به اینکه در هوای آزاد نصب شده اند، مجهز به محافظت در برابر عوامل منفی محیطی مثل باران ، برف ، دمای بالا یا پایین هستند. بدنه این نوع دوربین معمولا از جنس فلز است.

محیط داخلی:

دوربین های نظارت تصویری که در محیط داخل نصب می‌شوند گنبدی شکل هستند و عملکرد نسبتاً بالایی دارند. غالباً از دوربین‌های گنبدی در داخل منزل استفاده می‌شود که روی سطوح صاف (سقف ، دیوارها) نصب می‌شوند. بدنه چنین دوربین مداربسته ای می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد که به طور قابل توجهی هزینه آن‌ها را کاهش می‌دهد.

انواع دوربین مداربسته از لحاظ شکل ظاهری

دوربین های بولت

کلمه بولت به معنی گلوله می‌باشد. دوربین‌ بولت نوعی از سیستم‌مداربسته می باشد که به شکل گلوله تفنگ است. این نوع دوربین های مداربسته معمولا استوانه ای هستند و جنس بدنه آن ها فلزی می باشد. معمولا برای محیط بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه از تکنولوژی IP66 برخوردارند که از باران و گردو خاک در امان باشند.

دوربین های دام

معنی واژه دام، گنبد می باشد. در واقع دوربین مداربسته دام به معنی دوربینی می باشد که ظاهر گنبدی شکل دارد. معمولا از این دوربین‌ها در فضای داخلیاستفاده می شود و مناسب فضاهای دارای سقف می‌باشند. جنس بدنه این نوع دوربین‌ها میتواند هم فلز باشد و هم پلاستیک. معمولا جنس بدنه آن‌ها پلاستیک می‌باشد.

 

همچنین بخوانید:بهترین برند دوربین مداربسته 

انواع دوربین مداربسته از لحاظ کارکرد

دوربین های آنالوگ:

آنالوگ اولین نسل از دوربین های مداربسته ست که امکان نصب آسانی دارد و با عملکرد ضعیف تر نسبت به مابقی، هزینه چنین مدلی کمتر است (در حال حاضر عملاً از آن‌ها استفاده نمی شود).

دوربین های AHD:

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، آنالوگ جای خود را به دوربین مداربسته AHD داد و خودش منسوخ شد. دوربین AHD عملیات دریافت و ارسال تصاویر ضبط شده به دستگاه را، از طریق کابل کواکسیال انجام می‌دهد. ای اچ دی بعد از پردازش داده ها، آن ها را بر روی بستر کواکسیال به دستگاه ضبط کننده DVR ارسال می کند. قابلیت های زیادی در دوربین‌های AHD وجود دارد که جهت بهره گیری در پروژه میتوان از آن ها استفاده کرد. از این قابلیت ها می توان به تکنولوژی تشخیص چهره، 2DNR، WDR، BLC و… اشاره کرد.

دوربین های تحت شبکه یا IP

: دوربین مداربسته IP، نوعی از دوربین می‌باشد که انتقال و دریافت داده در آن از طریق بستر شبکه انجام می‌شود. ارسال و انتقال اطلاعات در این دوربین‌ها از طریق کابل شبکه انجام می‌شود. ذخیره تصاویر در این دوربین‌های مداربسته به دو صورت استفاده از نرم افزار یا NVR صورت می گیرد.

انواع دوربین مداربسته بر اساس نحوه انتقال تصاویر

دوربین مداربسته با سیم

این دوربین مدار بسته نیاز به کابل و هارد دیسک دارند، همچنین درای هزینه بیشتری نسب به دوربین های بی سیم هستند. نصب این دوربین ها باید توسط افراد متخصص انجام شود.

دوربین مداربسته بیسیم

دوربین‌هایی می‌باشند که سیگنال‌های تصویری و صوتی را از طریق سیگنال رادیویی به گیرند ارسال می‌کنند. این نوع، ویژگی‌های زیادی نسبت به دوربین‌های سیمی دارند. چرا که هزینه ی نصب کم تر (نیاز نداشتن به کابل و هارد دیسک) و قابلیت نصب آسان آن، در بین فعالان سیستم های امنیتی بسیار محبوب هستند.

همچنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته

 

خرید دوربین مداربسته مخفی

تکنولوژی های جدید در دوربین مداربسته چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، قابلیت های زیادی به دوربین های مداربسته اضاف شده است که به بررسی تک تک آن‌ها می‌پردازیم:
1- تکنولوژی WDR
با توجه به روش پردازش تصاویر، دوربین های مداربسته مجهز به تکنولوژی WDR به دو نوع دیجیتال (DWDR) و سخت افزاری (True WDR) تقسیم می‌شوند.

  • روش دیجیتال: روش دیجیتال از یک تصویرگر دیجیتالی و پردازشگر سیگنال دیجیتال (DSP) استفاده می‌کند تا روشنایی یکنواخت تمام مناطق تصویر را فراهم کند.
  • روش سخت افزاری: روش پردازش تصویر سخت افزاری دارای دو سنسور است که از یک فریم ویدئویی دو عکس می‌گیرد. اولی که با سرعت کمتری گرفته می‌شود، تصویر را در شرایط نور طبیعی منتقل می‌کند. عکس دوم با سرعت بالاتری گرفته می‌شود تا نور کمتری گرفته شود و با نور پس زمینه روشن عکس گرفته شود. DSP این دو عکس را در یک عکس متعادل و با نور مناسب ترکیب می‌کند و نهایتا یک تصویر مطلوب را ارائه می‌کند.

2- تکنولوژی BLC

جبران نور پشت یا BLC با استفاده از پردازنده‌های سیگنال دیجیتال (DSP) تصویر را به بخش‌هایی تقسیم می‌کند و نورپردازی را روی هر بخش تنظیم می‌کند و نوردهی تمام تصویر را بهبود می‌بخشد. تکنولوژی BLC کادر را روشن می‌کند، بنابراین در برخی موارد ، مناطق با نور زیاد تقریباً سفید می‌شوند.

3- تکنولوژی HLC

HLC یک فناوری است که در دوربین های مداربسته برای پردازش تصاویری که از چراغ‌های جلو یا نور شدید چراغ رنج می‌برند استفاده می‌شود. از فناوری HLC معمولاً برای بهبود نورد شدید در هنگام تابش نورافکن‌ها یا چراغ‌های جلو استفاده می‌شود.

4- تکنولوژی پلاک خوان

دوربین مداربسته پلاک خوان را می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد:

  • نرم افزار: شناسایی پلاک را مستقیماً در نرم افزارهای تخصصی نصب شده روی سرور نظارت تصویری انجام می دهد.
  • سخت افزار: این سیستم‌ها اخیراً ظاهر شده اند. تشخیص پلاک به طور مستقیم در دوربین مداربسته انجام می شود. بر خلاف نرم افزاری، مزیت بزرگ این سیستم‌ها کمبود بار در سرور می باشد. در نتیجه هزینه سیستم تشخیص پلاک در این حالت بسیار کاهش دارد.

جمع بندی ما دراین مقاله به مبحث دوربین مداربسته چیست پرداختیم امید است این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد شما میتوانید دوربین مداربسته بیسم اسفیورد را با مشاوره رایگان در فروشگاه خرید کنید .منتظر شما هستیم.

لینک کوتاه: yun.ir/h9upab

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X