• تیر 29, 1399

ترکیب قدرت سیستم های نظارت تصویری دوربین مداربسته و فناوری های نو ظهور هوش مصنوعی در پردازش تصویر و ذخیره ابری داده ها ، فرصت های بیشماری را در حوزه افزایش امنیت عمومی در سیستم های نظارت تصویری در آینده ایجاد خواهد کرد. حضور دوربین مداربسته در مکان های عمومی و خصوصی از سالها قبل واقعیتی از زندگی انسانها بوده است، اما واقعیت این است که این ابزار چقدر توانسته است به ما انسانها برای ساختن محیطی ایمن و سالم کمک کند؟

آینده دوربین های مداربسته

سیستم های دوربین مداربسته فعلی، مانند جعبه سیاهی می باشد که فقط بعد از وقوع جرم و برای کشف جرم می توان به سراغ آن رفت و تصاویر ضبط شده آن را بازبینی نمود و پس از صرف ساعت ها وقت برای بازبینی تصاویر ضبط شده، تنها می توان به علل وقوع حادثه یا جرم پی برد و هیچ بازدارندگی ندارند. چالش دیگر دوربین های مداربسته فعلی ، عدم اشتراک گذاری داده های ضبط شده می باشد و در عمل هر سیستم بصورت جداگانه در حال ضبط تصاویر است.

وقتی صحبت از کنترل و نظارت تصویری یک شهر می شود، باید به فکر ایجاد شبکه ای بود که بتواند به شکلی ایمن و مجاز تمام تصاویر سیستم های فعال در هر نقطه از شهر را ضبط و پردازش نماید و این دور نمایی از سیستم های نظارت تصویری در آینده می باشد. نکته دیگری که به توسعه سریع سیستم های نظارت تصویری کمک شایانی می کند، افزایش انتظارات مردم از سطح امنیت عمومی می باشد.

یکی از عوامل تاثیر گذار در بالا رفتن این انتظارات، فیلم های هالیوودی با موضوعات نظارت های تصویری زیاد اغراق آمیز می باشد. دلیل دیگر بالا رفتن این انتظارات، تجربه شخصی مردم در استفاده از سیستم های نظارت تصویری در منزل و محل کارشان می باشد. هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته به سرعت درحال افزایش است به گونه ای که ماهیت دوربین های مداربسته فعلی از ابزاری برای کشف جرم به ابزاری برای کاهش وقوع جرم در حال تغییر است.

در آینده نزدیک دوربین های مداربسته نقش بزرگی در ایجاد امنیت عمومی و پیشگیری از وقوع جرم و محافظت از مردم خواهد داشت. در یک نظر سنجی از شهروندان، 68 درصد از آنها خواستار افزایش استفاده پلیس از دوربین های مداربسته بوده اند. همچنین 59 درصد از شهروندان می گویند که استفاده از دوربین مداربسته باعث می شود احساس امنیت بیشتری بکنند.

آینده دوربین های مداربسته

سیستم های نظارت تصویری در آینده و 4 اتفاق مهم

تجزیه و تحلیل ویدیویی

  • در آینده نزدیک سازمان ها دیگر این رویکرد قدیمی داشتن اتاق مانیتورینگ برای کشف جرم را نمی خواهند و به دنبال سود واقعی از سرمایه گذاری امنیتی خود خواهند بود.
  • با انتخاب یک سیستم نظارت تصویری با قابلیت تجزیه و تحلیل ، سرانجام مشاغل می توانند دوربین های امنیتی خود را برای استفاده مؤثرتر قرار دهند.
  • تجزیه و تحلیل ویدیویی قادر است رفتار غیرعادی را تشخیص دهد ، به کارمندان امنیتی هشدار دهد و از ادامه این حادثه جلوگیری کند.
  • به جای اینکه به سادگی ثبت جرم در محل خود اتفاق بیفتد ، مشاغل با استفاده از آنالیزهای ویدئویی به رهگیری ، مدیریت و جلوگیری از سرقت ها و خرابکاری ها می پردازند.

هوش مصنوعی

  • هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در امنیت به کاهش آلارم های دروغین و اشتباه کمک می کند.
  • هشدارهای دروغین، دشمن قسم خورده ای برای سیستم های امنیتی هستند.
  • کار با یک سیستم نظارت تصویری که هشدارهای اشتباه ایجاد می کند علاوه بر اینکه اعتماد اپراتورهای سیستم های امنیتی به سیستم را کم میکند، نظارت دقیق بر منطقه مورد نظر را دشوار می کند و منجر به هدر رفتن میلیون ها ساعت انسان می شود.
  • در سیستم های نظارت تصویری در آینده شاهد افزایش هوش مصنوعی (AI) و یادگیری عمیق برای امنیت خواهیم بود که به سیستم های نظارت این امکان را می دهند که “یاد بگیرند” چگونه یک تهدید بالقوه را تشخیص دهند. برای مثال شناسایی وسیله نقلیه از انسان ها ، تشخیص تعداد نفرات در یک منطقه در تصویر ، تشخیص سرعت حرکت وسیله نقلیه، شناسایی وسایل نقلیه مجاز از غیر مجاز، شناسایی افراد، تحلیل رفتار حرکت انسانها و امکانات هوشمند بسیاری که نتیجه آن کاهش شدید خطاهای یک سیستم امنیتی می باشد.

قابلیت جستجوی پیشرفته در سیستم های نظارت تصویری در آینده

در حال حاضر ، اکثر سیستم های امنیتی مجهز به قابلیت جستجوی پیشرفته پس از یک حادثه یا رویداد نیستند و این چالشی جدی را برای افرادی که به دنبال بررسی حوادث گذشته هستند ایجاد می کند. تصور کنید که می خواهید فعالیت مظنون یک وسیله نقلیه قرمز در میان 20 دوربین در یک سایت را برای یک ماه گذشته تجزیه و تحلیل کنید. یا شاید در جستجوی بیمار گمشده بیمارستانی در رختکن آبی ، همه فیلم های اخیر را از 80 دوربین بررسی کنید، با دوربین مدار بسته سنتی ، هر دو کار تقریبا غیرممکن خواهد بود ، زیرا جستجوی تصویر داده های تاریخی یا پویای لازم را ارائه نمی دهد.

در سالهای آینده سازمان ها به امکانات پیشرفته تری برای جستجوی جرائم نیاز دارند، با کمک هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، کارکنان نظارت می توانند داده های جمع آوری شده با معیارهای جستجوی خاص تر را ترسیم کنند و گزارش های غنی تری ایجاد کنند که اطلاعات مفیدی را منتشر می کند؛ هنگامی که حوادث غیرقانونی اتفاق می افتد و عکس العمل در زمان واقعی امکان پذیر نیست ، تحلیل واقعه پس از واقعیت یک اصل است، به همین دلیل ، سال های آینده شرکت ها به دنبال تقویت قابلیت های سیستم امنیتی خود در این زمینه خواهند بود.

بینش های تجاری

در سالهای آینده سیستم های نظارت تصویری، در کنار ایجاد امنیت،  بینش های تجاری را به صاحبین کسب و کار ارائه می دهند. نظارت تصویری نقش مهمی در کمک به کارمندان امنیتی در محافظت از محلی که به آنها محول شده بودند ، ایفا می کند. این ابزار با کمک تجزیه و تحلیل های ویدئویی و هوش مصنوعی ، می تواند یک متحد استثنایی برای نظارت بر اپراتورهای اتاق باشد که دیگر نیازی به اعتماد به نفس خود ندارند تا بتوانند فیلم های امنیتی را آنالیز کنند. در سال های آینده سازمان های مختلف در بخش های مختلف، یاد می گیرند که تجزیه و تحلیل های ویدئویی اعمال شده برای نظارت نیز می توانند بینش ارزشمندی را ارائه دهند که به آنها در تصمیم گیری های تجاری آگاهانه تر کمک می کند. از تجزیه و تحلیل رفتار مشتری در فروشگاه های خرده فروشی گرفته تا بهینه سازی فضاهای پارکینگ ، مدیریت بهتر عملیات انبارها.با افزایش تحلیل های اقتصادی توسط سیستم های نظارت تصویری، شرکت ها می توانند نتیجه  سرمایه گذاری خود را به حداکثر برسانند و هزینه های بخش های مختلف خود را کاهش دهند.

آینده دوربین های مداربسته

آینده شغلی فعالین حوزه امنیت و دوربین مداربسته در ایران

بررسی کشور های پیشرفته در حوزه افزایش امنیت شهروندان، نشان می دهد که سرمایه گذاری های زیادی در توسعه زیرساخت های امنیتی بخصوص افزایش تعداد دوربین های مداربسته و استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل داده ها انجام داده اند که قطعا سایر کشور ها از جمله ایران ناگزیر به پیمودن همان مسیر هستند، این نشان دهنده وجود بازار بالقوه این صنف در آینده می باشد و همراه با افزایش تعداد دوربین های مداربسته در هر منطقه، نیاز به خدمات پس از فروش و مشاغل تخصصی در این حرفه بیشتر می گردد، همچنین با کم شدن امنیت مالی در هر نقطه ای از جهان ، توسعه زیر ساخت های امنیتی برای محل کار و سکونت افراد با اهمیت تر می شود که همین امر باعث توسعه بازار در این شغل می گردد. در صورت علاقه مندی به مشاهده ویدیو های آموزشی بیشتر و  شرکت در دوره های تخصصی آموزش ، نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X