مقایسه تاثیر کابل VGA و HDMI در کیفیت تصویر

در مقاله مقایسه کابل VGA و HDMI به سوالاتی پاسخ داده خواهد شد که ممکن است برای هر کدام از شما پیش آمده باشد.

در پروژه سیستم مداربسته از HDMI استفاده کنیم یا VGA؟

استفاده از VGA یا HDMI تفاوتی در تصویر نهایی دوربین‌ها دارد؟

استفاده از VGA یا HDMI چه تاثیری روی کیفیت تصویر خروجی دارد؟

تفاوت VGA و HDMI چیست؟

قابلیت هر کدام از VGA و HDMI چیست؟

در چه شرایطی از کابل HDMI استفاده کنیم؟

 

تاریخچه و مقایسه کابل VGA و HDMI

برای درک بهتر مساله ابتدا به بررسی تاریخچه پیدایش و مقایسه هر یک از کابل های VGA و HDMI پرداخته می­‌شود.

تاریخچه و مقایسه کابل VGA و HDMI
مقایسه کابل VGA و HDMI

 

تاریخچه پیدایش VGA:

پیدایش کابل VGA به سال 1987 برمی­‌گردد. کابل هایی که امروزه در بازار موجود می­‌باشد، می‌­تواند تا رزولوشن 1.3 مگاپیکسل تصویر را نشان دهد. البته در بعضی موارد مشاهده شده که رقم­‌های بیشتری را نیز مطرح می­‌کنند.

اما چیزی که در بازار موجود است و تجربه ثابت کرده است، این است که نهایتا تا رزولوشن 1 و 1.3 مگا پیکسل را می‌­تواند نمایش بدهد و تصویر مطلوبی داشته باشد.

 

تاریخچه پیدایش کابل ارتباطی HDMI :

در سال 2003 انقلابی در زمینه کابل­‌های ارتباطی انتقال دیتا و تصویر صورت گرفت. در این سال اولین پیدایش کابل HDMI صورت پذیرفت. اولین نوع کابل HDMI که در بازار سال 2003 عرضه شد، ورژن 1 این کابل بود. که کابلی با 19 پین برای انتقال دیتا تولید شده بود.

به مرور زمان در سال‌های بعدی سعی کردند که این کابل‌ها را ارتقا دهند. که هم بتواند طول بیشتری داشته باشد و هم اینکه بتواند فرکانسی که پوشش می دهد را افزایش بدهد. اولین نوع کابل HDMI که در بازار پخش شد می­‌توانست دیتا را با نرخ ارسال دیتای 4.9 Gig Per Second انتقال دهد.

به مرور زمان تا سال 2013 ارتقا این کابل‌ها ادامه پیدا کرد. توانستند آلیاژ استفاده شده در ساخت و حتی پوشش دور کابل را نیز ارتقا دهند. ورژن­‌های موجود در بازار در حال حاضر ورژن 1.4 و 2 هستند.

در مقایسه کابل VGA و HDMI به این نتیجه خواهیم رسید که کابل­‌های HDMI زمانی که به ورژن 1.4 رسیدند، قادر به نمایش تصاویر با رزولوشن Full HD بودند و در نهایت ورژن 2 می­تواند تصاویر 4K را پوشش دهد. اخیرا حتی ادعای نمایش تصویر با رزولوشن 8K نیز شده است.

 

مقایسه کابل VGA و HDMI در انجام پروژه

 

انجام پروژه دوربین مداربسته با VGA :

شما باید بدانید که آیا می­‌توانید در یک پروژه از کابل VGA استفاده کنید یا خیر و اینکه نتیجه استفاده از آن چه خواهد بود. این بستگی به پروژه ای که در حال اجرا می­‌باشد، دارد. نتیجه استفاده از کابل‌ها، کار را در مقایسه کابل VGA و HDMI راحت تر می‌کند.

اگر شما در یک پروژه از دستگاه و دوربین با رزولوشن بالایی استفاده کنید در اینجا باید بدانید که نتیجه خروجی پروژه شما با رزولوشن پایین نهایتا 1.3 مگا پیکسل خواهد بود.

هدف در انجام پروژه به نمایش گذاشتن تصویر دوربین­‌های مداربسته می­‌باشد. حال اگر از کابل VGA برای مواردی که دوربین و دستگاه رزولوشن بالا دارند استفاده کنید، تمام تلاش شما برای نمایش تصویر با رزولوشن بالا هدر خواهد رفت. چون نتیجه نهایی با یک کابل که ارتباط میان دستگاه و صفحه نمایش را برقرار می­‌سازد، روی مانیتور به نمایش گذاشته می­‌شود.

پس در این موارد نباید توقع کیفیت بالایی از تصویر داشته باشید. در نهایت رزولوشن همان 1.3 مگاپیکسل خواهد بود. چون کابل VGA توانایی انتقال دیتا بیش از این را ندارد.

کابل VGA
VGA در مقایسه کابل VGA و HDMI

 

انجام پروژه دوربین مداربسته با HDMI:

وقتی پروژه ای با دوربین‌ها و دستگاه‌های با رزولوشن بالا را اجرا می­‌کنید ، کارفرما هزینه‌های هنگفتی را متحمل می­‌شود. پس برای اینکه زحمات و هزینه‌ها هدر نرود، برای نمود پیدا کردن و دیده شدن نتیجه مطلوب، از ارتباط مناسب استفاده کنید.

برای مثال دوربینی که 2 یا 5 مگا پیکسل است، اگر کابل‌های ارتباطی با پوشش دهی یک مگاپیکسل استفاده شود تصویر مطلوبی نخواهید داشت.

 

متراژ کابل HDMI در مقایسه کابل VGA و HDMI :

در مقایسه کابل VGA و HDMI سوالی که پیش می‌­آید، این است که کابل­‌ها تا چه متراژی را می­‌تواند پشتیبانی کند. انتقال دیتا به صورت مطلوب صورت می‌­پذیرد؟

در برخی از منابع ادعای 15 متر پوشش دهی را برای کابل HDMI می­‌دهند اما متاسفانه به دلیل تنوع زیادی که در بازار وجود دارد، انتخاب بسیار سخت خواهد بود.

جنسی که رشته‌های کابل‌ها از آن ساخته شده است بسیار مهم است. این موضوع که جنس کابل از مس یا آلیاژ مس باشد بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه به دلیل گران بودن مس، تولید کنندگان کابل سعی می‌­کنند که از درصد مس کمتری برای ساخت کابل‌ها استفاده کنند. این مساله باعث می‌­شود که تا 15 متر نتواند تصویر را انتقال دهد.

در این موارد پیشنهاد می­‌شود که اگر فاصله شما بیش از 8 یا 9 متر است، از وسیله ای به نام ریپیتر (Repeater) استفاده کنید که بین کابل‌ها قرار می‌­گیرد. تقویت­ کننده‌ای که در آن وجود دارد، به شما این امکان را می‌­دهد که تا 15 متر انتقال دیتا صورت پذیرد.

کابل hdmi
HDML در مقایسه کابل VGA و HDMI

 

کابل Active HDMI:

اخیرا کابل­‌هایی وارد بازار شده است که در ابتدا و انتهای این کابل­‌ها یک برد بسیار کوچک وجود دارد. که در سوکت ابتدا و انتهای آن نصب شده است که باعث تقویت دیتا خواهد شد. این نوع کابل‌­ها میتواند تا فاصله 20 تا 25 متری را پشتیبانی کند.

توجه داشته باشید که در این مطلب در مورد پل ارتباطی میان دستگاه و صفحه نمایش یا مانیتور صحبت شد. در آینده در مورد صفحه نمایش نیز صحبت خواهد شد و به سوال زیر پاسخ خواهد داده شد.

آیا مانیتور یا صفحه نمایش می­تواند روی کیفیت تصویر تاثیرگذار باشد؟

 

امیدواریم با دیدن ویدیو و مقاله مقایسه کابل VGA و HDMI تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده شده باشد. موفق باشید…

نویسنده: امیر رستمیمنبع: اطلاعات نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X