• بهمن 24, 1399

پی او ای (POE) چیست؟ یکی از کاربردهای منحصر به فرد و جالب دوربین‌های تحت شبکه این است که شما می‌توانید صدا، تصویر و برق را فقط با یک کابل شبکه با رابط یا مبدل پی او ای (POE) منتقل کند. با پی ا ای چطور این اتفاق می‌افتد؟

همانطور که می دانید دوربین‌های IP به دو دسته دوربین‌های poe و دوربین‌های معمولی یا غیر POE تقسیم می‌شوند. در مورد دوربین‌هایی که پی او ای هستند، با همان کابل شبکه این اتفاق می‌افتد. یعنی انتقال صدا، تصویر و برق، تنها با یک کابل شبکه انجام می‌شود. در واقع فلسفه وجود دوربین پی ا ای همان انتقال برق و دیتا با کابل شبکه است. در ادامه در این باره بیشتر توضیح داده خواهد شد.

 

دوربین و تجهیزات پی او ای

پی او ای ، مخفف واژه Power Over Ethernet است که به معنی انتقال برق بر روی کابل شبکه است. یک سری از تجهیزاتی داخل شبکه هستند که برای تأمین منبع تغذیه خود احتیاج به ولتاژ DC دارند. اگر بخواهید برق را برای این تجهیزات فراهم کنید، باید یک آداپتور در کنار دستگاه بگذارید که برق آن را تامین کنید. اما اگر دستگاه ها، POE را پشتیبانی کند، می‌توان در این فن‌آوری بدون نیاز به کابل کشی جداگانه برق، با استفاده از دو زوج کابل شبکه، برق موردنیاز تجهیزات شبکه را فراهم کرد.

POE ، راهی است که به کمک آن می‌توان دوربین‌ها را از طریق کابل شبکه تغدیه کرد. در عین حال از طریق همان کابل آن‌ها را به شبکه متصل کرد. با استفاده از تکنولوژی پی او ای، علاوه بر اینکه یک اتصال دائم و پایدار میان دوربین و شبکه وجود دارد، بدون نیاز به کابل کشی اضافه برای برق مورد نیاز دوربین، از همان کابل استفاده می‌شود. در صورت استفاده از دوربین‌های پی ا ای ، نیاز به استفاده از تجهیزات POE نیز دارید که این  قابلیت را پشتیبانی کنند و بتوانند همراه با دیتا، برق تجهیزات متصل شده را نیز تأمین کنند.

دوربین و تجهیزات پی او ای
دوربین و تجهیزات پی او ای

 

سوال مهم:

سوالی که پیش می‌آید این است که اگر دوربینی poe نباشد و دوربین تحت شبکه معمولی باشد، چطور می‌توان صدا، تصویر و برق را فقط با یک کابل منتقل کرد؟ دوربین‌های IP یک پورت برای انتقال دیتای شبکه و یک پورت برای انتقال برق دارند. برای انجام این کار یک رابط‌هایی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد. در این موارد از تبدیل پی او ای استفاده می‌شود. رابط ، مبدل یا تبدیل POE نام هایی است که در بازار به این اسامی معروف هستند.

 

مبدل پی او ای

برای انتقال برق به صورت POE به دوربین مداربسته IP باید به دو زوج سیم از کابل شبکه برق وارد شود. این کار می‌تواند توسط روش‌های مختلفی انجام شود. یکی از راه حل‌های موجود، استفاده از رابط پی او ای یا POE Splitter می‌باشد. رابط poe، از دو بخش تشکیل شده است. یکی از آن‌ها وظیفه تجمیع برق و شبکه و دیگری، تفکیک برق و شبکه می‌باشد. در بخش بعد نحوه استفاده از آن توضیح داده خواهد شد.

مبدل پی او ای
مبدل پی او ای

 

نحوه کار

اصول کار تبدیل پی او ای بدین صورت است که از یک طرف، برق و شبکه را تجمیع می‌کند. سپس در طرف دیگر، دوباره برق و شبکه را از هم تفکیک می‌کند. و این دیتا و برق با استفاده از کابل انتقال پیدا می‌کنند. شما باید کابل را مابین دو تا پی ا ای قرار دهید. یعنی یکی از رابط poe ها به دوربین متصل شده و از طریق کابل به پی ا ای دیگر می‌رسد. رابطی که به دستگاه یا سوئیچ متصل می‌شود، برق و شبکه را تجمیع می‌کند و روی کابل ارسال می‌کند. رابطی که به دوربین‌ها متصل می‌شود، برق و شبکه را تفکیک می‌کند که بتوان به دوربین متصل کرد.

نحوه کار با مبدل
نحوه کار با مبدل

 

اتصال میکروفن به تجهیزات پی او ای

مساله دیگری که در پی او ای وجود دارد این است که تکلیف میکروفن چه می‌شود؟ میکروفن به کجا باید وصل شود؟ صدای میکروفن از چه طریق انتقال پیدا می‌کند؟

میکروفن‌ها در دوربین‌های تحت شبکه روی کابل دوربین متصل می‌شوند و صدا به صورت دیتا روی کابل شبکه انتقال پیدا می‌کند. پس صدای میکروفن همراه با دیتای تصویر روی کابل انتقال می‌کند و به دستگاه می‌رسد. تنها کاری که باید انجام شود این است که به صورت نرم افزاری در داخل دوربین صدا را فعال کنید.

 

نکات حائز اهمیت در استفاده

نکته 1 :

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از مبدل پی او ای درجه یک و جنس مرغوب استفاده کنید. چون اگر از رابط poe مرغوب استفاده نکنید، با بلاهایی روبرو می‌شوید که بعدا دردسر ساز خواهد بود. جهت اطلاع از مشکلات استفاده از مبدل پی او ای کلیک نمایید.

دقت داشته باشید که این نکته، یکی از ده ها نکته ای هست که شما را از یک نصاب ahd کار تبدیل به یک نصاب ip کار حرفه ای می‌کند. ابزارهایی که استفاده می‌کنید و دانشی که به شما می‌رسد، باعث می‌شود که شما رشد کنید و در کار خود متخصص شوید.

 

نکته 2 :

نکته دیگری که در استفاده از پی او ای وجود دارد، این است که اگر شما هیچ کدام از این تجهیزات را نداشتید، باز هم می‌توانید برق را از طریق کابل انتقال دهید؟ برای مثال، شما در حال اجرای یک پروژه باشید و رابط poe نداشته باشید و یا اینکه تبدیل POE خریداری کرده اید اما خراب شده باشد. در این موقعیت،  برای انتقال برق روی کابل شبکه چه کاری باید انجام داد؟ آیا این عمل بدون تجهیزات قابل اجرا می‌باشد؟ چطور باید این کار را بدون هیچ تجهیزاتی انجام داد؟

در پاسخ باید گفته شود که بله این کار امکان پذیر است. راه حلی برای انتقال برق روی کابل شبکه وجود دارد که می توان بدون تجهیزات این کار را انجام داد. راه حلی که برای مواقع اضطراری و حتی مواقع عمومی می‌توان از آن استفاده کرد. این راه حل‌های منحصر به فرد در دوره های آموزشی به دانشجویان دوره، آموزش داده شده است. جهت شرکت در دوره نصب تخصصی دوربین IP کلیک کنید.

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. موفق باشید…

نویسنده: زهرا حسن شاهی
منبع: CCTVGRAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X