دستگاه NVR دارای تنظیماتی می‌باشد که تا حدودی پیچیده می‌باشد و امکانات بسیاری را ارائه میدهد، در این مقاله به بررسی تنظیمات nvr خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید:

 تنظیمات شبکه NVR برای انتقال تصویر

  • ابتدا از طریق “دستگاه” وارد بخش System Setting میشویم.
  • سپس از گزینه های سمت چپ روی گزینه‌ی Network Setting کلیک میکنیم.
  • بعد از آن، اولین سربرگ از سمت چپ را با عنوان Base Setting را انتخاب میکنیم.

سپس 6 مرحله زیر را به ترتیب تنظیم می کنیم

1) تنظیم آی پی دستگاه

متناسب با رنجی که برای شبکه در نظر گرفته ایم یک آی پی برای دستگاه انتخاب می کنیم، آی پی پیش فرض 192.168.1.123 است که به دلیل تشابه آی پی با برخی از دوربین های این کارخانه پیشنهاد می‌شود که آن را تغییر دهید؛ اگر آی پی مودم شما در رنج “1” است، یعنی بخش سوم از سمت چپ برابر با “1” است، تنها بخشی را که لازم است تغییر دهید همان عدد “123” از بخش چهارم آدرس است؛ به عنوان مثال میتوانید آن را به 192.168.1.100 تغییر دهید.

2) تنظیم subnet mask

این آیتم به صورت پیش فرض 255.255.255.0 است و با توجه به کلاس آی پی دستگاه، از این مقدار بدون تغییر آن، می گذریم.

3) تنظیم Gate way

این مقدار باید دقیقاً برابر با آی پی مودم شما باشد.

4) تنظیم DNS ها

معمولاً برای DNS اولیه، مثل گزینه قبل آی پی مودم انتخاب می شود؛ DNS  دوم را میتوانید خالی بگذارید و همچنین در صورت تمایل  می توانید آدرس سرور های DNS  مثل 4.2.2.4 یا 8.8.8.8 را قرار دهید، پس از انجام این تنظیمات و در صورت وجود اشتراک و حجم اینترنت روی مودمتان دستگاه آنلاین خواهد شد.

5) تست آنلاین بودن دستگاه

برای اطمینان از آنلاین بودن دستگاه و همچنین اسکن بارکد انتقال تصویر مسیر زیر را باز کنید:

System Setting Network Setting AI Cloud Video

پس از باز کردن این سر برگ توضیحاتی را می بینید که مربوط به ارتباط دستگاه با سرور کلود (سرور انتقال تصویر) آن میباشد و بخش کاربردی و مهم آن، گزینه آخر یعنی “Server Connction” است. مقادیر مقابل این گزینه “Device Offline” به معنای عدم برقراری ارتباط با سرور کلود و “Register Success” به معنای ارتباط موفقیت آمیز دستگاه با سرور کلود است.

6) بار کدها

در بخش پایینی همین صفحه، دو عدد بار کد  (QR Code) را مشاهده میکنید:

  1. بار کد APP: با اسکن کردن این بارکد، توسط اپیکیشن بارکد خوان گوشیتان، میتوانید برنامه انتقال تصویر را دانلود و نصب کنید.
  2. بارکد ID: پس از نصب اپلیکیشن، برای نصب دستگاه روی گوشی و دریافت تصاویر، این آی دی را باید اسکن کنید.

تنظیم ساعت

ساعت و تاریخ دستگاه ضبط کننده تنظیم نیست!!!! این یعنی فاجعه بزرگ در یافتن ویدئوهایی که به آن نیاز دارید. حتی اگر تاریخ وقوع حادثه را هم صحیح حدس بزنید، تطبیق و تنظیم ساعت در زمان وقوع حادثه با واقعیت کار بسیار سختی خواهد بود.

برای کنترل و امنیت دفتر کار یا منزل خود دوربین مداربسته تهییه کرده اید و اکنون متوجه مسئله ای شده اید که نیاز به بازبینی تصاویر ضبط شده دارید. اما با چیزی مواجه می‌شوید که انتظار آن را نداشته اید… آن هم تنظیم نبودن ساعت دستگاه DVR یا HVR یا NVR و سرور NTP است!

ساعت و تاریخ دستگاه تنظیم نیست!!!

این یعنی چالشی در پیدا کردن ویدئویی که آن را نیاز دارید. حتی اگر تاریخ را هم درست حدس بزنید تطبیق و تنظیم ساعت دستگاه در زمان وقوع حادثه با واقعیت کار دشواری خواهد بود. در ادامه این مقاله تمامی مشکلات شما در خصوص ساعت دستگاه توضیح داده شده است و لازم به ذکر است که این روش برای تمامی دستگاه های ضبط تصویر یکسان می‌باشد.

برای جلوگیری از این نوع سورپرایزهای ناخوشایند کافیست نکاتی که در این مقاله و ویدیو بالا به آن اشاره می‌شود را همیشه و برای همه نوع دستگاهی مد نظر داشته باشید و آن را هنگام تحویل پروژه کنترل کنید.

حالتی که در تنظیم ساعت از آن غافل شده‌اید

تنظیم ساعت و تاریخ از تنظیمات اولیه و ضروری در دستگاه های NVR است و احتمالاً این را فراموش نکرده‌اید؛ پس تاریخ و ساعت را تنظیم می‌کنید و پروژه را تحویل می‌دهید با این ذهنیت که تمام مراحل به درستی انجام شده است. اما در شرایطی صدق می‌کند که دستگاه به اینترنت متصل نباشد و تنظیمات ساعت را از NTP دریافت نکند.

NTP  چیست؟

NTP  اختصار کلمات  Network Time Protocol است. پروتکلی برای همگام سازی ساعت تمام دستگاه‌هایی که در شبکه ی جهانی اینترنت قرار دارند. این پروتکل توسط تایم سرورها (Time Server) اجرا می شود. با تعیین منطقه زمانی که در آن قرار داریم و به کمک این تایم سرورها، ساعت دقیق تنظیم می‌شود.

این‌ها مثال‌هایی از تایم سرور هستند و غیر از این موارد سرورهای دیگری هم وجود دارند. در هر صورت هرکدام از این آدرس‌ها را در قسمت NTP در دستگاه های ضبط کننده  و یا دوربین و کامپیوتر و لپتاپ استفاده کنید، به صورت خودکار ساعت سیستم شما با ساعت جهانی تنطیم می‌شود. فقط کافیست که منطقه زمانی را درست انتخاب کنید. منطقه زمانی ایران نسبت به گرینوچ لندن +3:30  البته برای شش ماه دوم سال است. پس برای شش ماه اول سال باید چکار کنیم؟

می‌توانیم روز تحویل سال به همه‌ی مشتری‌ها سری بزنیم و عید را تبریک بگوییم و بعد منطقه زمانی و تنظیم ساعت دستگاه DVR یا سایر دستگاه‌ها را برایش انجام دهیم. یا به خودشان بگوییم این کار را انجام دهند. و البته آخر شهریور هم باید همین کار را دوباره انجام دهیم، ولی راه حل ساده تر و حرفه ای‌تری هم وجود دارد و آن استفاده از DST  است.

DST  چیست؟

DST  اختصار کلمات Daylight Saving Time  و به معنی صرفه جویی در زمان نور روز و به مفهوم ساعت تابستانی است. از توضیحات بیشتر در این مبحث فاکتور گرفته و به همین حد بسنده می کنیم که فعال کردن این گزینه در دستگاه‌ها به ما در تنظیم ساعت دستگاه DVR کمک می‌کند. فقط نکته ای که باید رعایت شود این است که مشخص کنیم از چه تاریخی این اختلاف ساعت اعمال شود. برای این کار تاریخ شروع را که به عنوان از اول مهر، و تاریخ پایان که آخر اسفند است را به تاریخ میلادی تبدیل کنیم و در دستگاه این موارد را تعیین کنیم.

توجه: قبل از هر چیز برای تنظیم ساعت دستگاه DVR ، بخصوص در مورد دستگاه‌هایی که آنلاین نیستند، چک کنید باتری ساعت، که یک باتری سکه‌ای است سالم باشد و سرجای خود قرار داشته باشد.

مشکلات رایج دستگاه های NVR

هر سیستم دیجیتالی دارای نقاط ضعف می‌‎باشد که دستگاه NVR فارغ از این موضوع نیست. فعالان صنف سیستم‌های امنیتی دائما با مشکلاتی روبرو می‌شوند که آن‌ها را به چالش بزرگی وارد می‌کند. در ادامه به بررسی چندین مشکلی که عمدتا رخ می‌دهد می‌پردازیم.

تاخیر در بوت شدن

این مشکل خود را به این صورت نشان می‌دهد که بوت شدن دستگاه ضبط کننده زمان زیادی را صرف می‌کند. یعنی وقتی در حالت عادی 15 یا 20ثانیه بوت شدن زمان می‌گرفت، حالا تبدیل به چند دقیقه‌ شده است. دلالیل مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها مشکلات موجود در پاور است. در این رابطه یک ویدیو کامل تهیه کرده‌ایم و این مشکلات را به صورت تخصصی بررسی کرده ایم.

نداشتن تصویر دوربین مداربسته بر روی دستگاه

هنگامی که با این مشکل مواجه می‌شوید، با یک لپ تاپ به دوربینهای مورد نظر متصل شوید، تصویر دوربین‌ها قابل مشاهده می‌باشد. این مشکل زمانی رخ می دهد که بخواهید تصویر را بر روی ان وی آر و مانیتور ببینید. در دستگاه NVR، اگر بجای دیدن تصویر دوربین علامت‌هایی مثل ضربدر قرمز، مثلث و علامت تعجب و هر تصویر دیگری غیر از تصویر دوربین مشاهده شود، این معنی را می‌رساند که ارتباط بین دوربین و دستگاه برقرار شده است و تغییری در پورت، نام کاربری و رمز نیاز نیست و حل این مشکل بسیار ساده است. جهت مشاهده راه حل مشکل نداشتن تصویر دوربین در NVR کلیک کنید.

عدم شناسایی هارد توسط ان وی آر

یکی از مشکلات رایجی که فعالان سیستم های امنیتی با آن شدیدا مواجه هستند، عدم شناسایی هارد توسط دستگاه ضبط کننده NVR است. اگر دستگاه پیغام مشکل شناسایی هارد را بدهد چندین احتمال را باید در نظر گرفت که اولین آن‌ها خرابی خود هارد‌ مورد نظر است. باید قبل از هر اقدامی با یک هارد سالم، دستگاه را تست کنیم.

ریست شدن دستگاه NVR

این مشکل معمولا هر روز اتفاق می‌افتد. طبق گفته‌های فعالان سیستم های امنیتی، این مشکل در فصل‌های خاصی از سال رخ می‌دهد. بعنوان مثال در فصل تابستان این مشکل بیشتر نمایان شده است. ما قبلا یک ویدیو کامل در این رابطه آماده کرده ایم. جهت مشاهده ویدیو دلیل ریست شدن دستگاه NVR کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X