• شهریور 15, 1399

قابلیت BLC در دوربین مدار بسته

BLC در دوربین مدار بسته مخفف back light compensation به معنای جبران‌ساز نور پس زمینه است. در مکان‌هایی نزدیک به درب ورودی یا پنجره‌ها اغلب نور آفتاب به‌طور مستقیم به لنز دوربین می تابد. که منجر به تیره شدن تصویر می‌گردد. چنانچه سوژه‌ای وارد آن مکان شود این نور مانع از تشخیص درست آن سوژه می‌شود.

در نظر بگیرید که در اتاق کار شما پنجره وجود دارد و میز شما نسبت به دوربین مدار بسته، بین فاصله پنجره و دوربین قرار گرفته است. در این حالت تصویر شما و میز کار شما نسبت به بقیه نقاط در تصویر، بدلیل تابش نور خورشید یا نورهای دیگر، تاریک تر و با جزئیات کمتری نشان داده می شود. با استفاده از BLC براحتی می توانید این ضعف تصویربرداری را بهبود ببخشید.

BLC در دوربین مدار بسته

عملکرد BLC

برای حل این مشکل BLC نور پس زمینه و پیش زمینه تصویر دوربین را تنظیم می‌کند. به این صورت که ابتدا تصویر را به چند قسمت مختلف تقسیم می کند. روشنایی هر منطقه را به صورت جداگانه تنظیم می‌کند. قابلیت نور را در نقاطی که دارای روشنایی بیش از حد نرمال هستند کاهش می‌دهد.

این فناوری به‌صورت نرم افزاری است. الگوریتم آن به گونه‌ای طراحی شده است که با پدید آمدن تصویری مانند شکل زیر تمرکز دوربین با باز شدن دریچه دیافراگم و دریافت نور بیشتر از محیط، بر روی نقاط کم نور تصویر قرار می‌گیرد تا بتواند با روشن کردن قسمت تاریک مشکل کم نوری را برطرف کرده و آن را برای کاربران قابل فهم کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود افزایش روشنایی فقط مربوط به یک قسمت نیست بلکه کل تصویر را روشن می‌کند و در نتیجه قسمت بیرونی تصویر که دارای نور زیاد بوده بر اثر این افزایش روشنایی به شکل بسیار نورانی شده است که باعث عدم قابل فهم بودن تصویر می‌شود که یکی از معایب استفاده از تکنولوژی BLC می باشد. این تکنولوژی در مواقعی به‌کار می‌رود که قسمت تصویری که دارای روشنایی زیاد است برای کاربر اهمیت خاصی ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

BLC در دوربین مدار بسته

تفاوت BLC و HLC

BLC  و  HLC هر دو به جبران نور زیاد در تصاویر کمک می‌کنند. با این تفاوت که HLC برای پوشاندن نقاط نورانی در تصویر استفاده می‌شود. در حالی که BLC  به جبران سطح نور بالا و نامتعارف در پس زمینه تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

BLC در دوربین مدار بسته

BLC در دوربین مدار بسته

 

تفاوت BLC و WDR

BLC برای بهبود کیفیت تصویر در محیط‌هایی با تضاد نوری بسیار که باعث تاریک شدن تصویر می‌شود به جبران نور پس زمینه می‌پردازد. تا حدودی جسم را از تیرگی خارج و تصویر را بهبود می بخشد. همانند WDR عمل می‌کند با این تفاوت که ضعیف‌تر است. سخت افزاری نیست و به صورت نرم افزاری عمل می‌کند.

به‌طور مثال دوربینی رو به روی دربی رو به آفتاب باز می‌شود، در هنگام داخل و خارج شدن افراد این مکانیزم باعث می‌شود که جزییات بیشتری از چهره و یا اندام فرد قابل دیدن باشد. به طور کل قابلیت  WDR بسیار قوی‌تر از BLC می‌باشد و معمولا اکثر دوربین‌ها از قابلیت BLC پشتیبانی می‌کنند.

BLC در دوربین مدار بسته

 

موارد استفاده از تکنولوژی BLC

با در نظر گرفتن مزایا و معایبی که برای تکنولوژی BLC عنوان شد می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از این تکنولوژی در مکان‌های صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر این تکنولوژی برای مکان‌های نادرست در نظر گرفته شود نه تنها کمکی به کیفیت تصویر نمی‌کند بلکه می‌تواند بیشتر از قبل آن را خراب کند.

همان‌طور که گفته شد از تکنولوژی BLC در مواردی که به کل تصویر احتیاج نداشته و صرفا بخشی از آن برای کاربر مهم است مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله موارد استفاده از آن عبارتند از:

  • دوربین‌های پلاک خوان
  • محیط‌های درونی مثل یک اتاق تاریک
  • پارکینگ‌ها
  • پمپ بنزین‌ها و …

نویسنده: تیم فنی cctvgramمنبع: اطلاعات نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X