فیلتر IR CUT دوربین مداربسته

بسیاری از منابع نور مانند خورشید از خود امواجی ساطع می‌کنند که علاوه بر طیف رنگی مرئی شامل طیف نامرئی از جمله امواج مادون قرمز می‌باشد که چشم انسان قدرت آنالیز آن را ندارد. اما CCD تعبیه شده روی دوربین‌ بازتاب نور مادون قرمز را آنالیز می‌کنند و در بازتاب نور مادون قرمز به سنسور، تم رنگی اجسام تغییر خواهد کرد به گونه ای که روی رنگ ها نمیتوان قضاوت کرد. برای جلوگیری از اثر این نورها بر روی رنگ تصویر، در مقابل سنسور تصویر از یک قطعه استفاده می‌کنند که نور مادون قرمز را حذف کرده و از ورود آن به دوربین جلوگیری می‌نماید. به این قطعه فیلتر IR CUT گفته می‌شود که بین لنز و سنسور تصویر قرار می‌گیرد و توسط موتور یا آهنربای مکانیکی کنترل می‌شود. در ادامه به معرفی فیلتر IR-CUT دوربین مداربسته می‌پردازیم.

فیلتر IR CUT دوربین

 

IR CUT چیست؟

لغت IR-CUT مخفف عبارت Infrared Cut-Off Filter است که گاهی اوقات با نام‌های IR-Filter و یا IR-CUT Filter نیز نام‌گذاری می‌شوند و در حقیقت فیلتر اشعه مادون قرمز می‌باشد.
در تصویر زیر عملکرد  فیلتر IR CUT دوربین مداربسته به خوبی قابل مشاهده است. زمانی که از این فیلتر استفاده نشود رنگ درخت‌ها که سبز بوده‌اند به رنگ متمایل به بنفش یا قرمز نمایش داده می‌شوند. تابش امواج مادون قرمز محیط در طول روز باعث می‌شود تا سنسور تصویر  با جذب این امواج، تصاویر را با رنگ غالب قرمز یا بنفش نمایش دهد.

IR CUT
معرفی فیلتر IR CUT دوربین

 

ساختار فیلتر IR CUT دوربین مداربسته بسیار ساده می‌باشد. فیلتر تنها شامل یک سیم پیچ است و زمانی که به آن برق می‌رسد خاصیت آهن ربایی پیدا کرده و اهرم داخلی آن طلق معمولی و طلق فیلتر IR را جابجا کرده و کاملا به صورت مکانیکی عمل می‌کند. در واقع تفکیک رنگ‌ها و تصویر سازی در صورت عدم وجود فیلتر IR-Cut به خوبی صورت نمی‌پذیرد.

ساختار فیلتر IR CUT دوربین مداربسته
ساختار فیلتر IR CUT

 

چگونگی عملکرد فیلتر IR CUT در بهبود کیفیت تصویر دوربین های مداربسته

فیلتر IR CUT دوربین مداربسته عملکرد بسیار ساده‌ای دارد. به این صورت که همه امواج مادون قرمز در محیط را جذب می کند. فقط نور مرئی از لنز دوربین عبور می‌کند. این فیلتر IR-CUT در طول روز فعال می‌شود. امکان عبور نور مادون قرمز و رسیدن آن به چیپ تصویر دوربین وجود نخواهد داشت. در شکل زیر مکانیزم عملکرد فیلتر IR Cut نشان داده شده است. با تغییر جهت جریان در سیم پیچ بازوی متحرک، صفحه متحرک را جابجا می کند. این صفحه داری دو قسمت می باشد. یکی خاصیت فیلتر کردن طیف فرابنفش و فروسرخ را دارد. دیگری یک صفحه معمولی بی رنگ است و هیچ تاثیری بر روی تصویر ندارد.

چگونگی عملکرد فیلتر IR CUT
معرفی عملکرد IR CUT

 

در طول شب که هوا تاریک است، LED های IR دوربین دید در شب فعال می‌شود. فیلتر IR CUT دوربین مداربسته غیر فعال می‌شود و اجازه ورود نور مادون قرمز را به دوربین می‌دهد. تا دوربین بتواند در تاریکی مطلق تصاویر مناسبی را تولید کند. سپس با دستور CPU ، سیم پیچ برق دار شده، اهرم طلق فیلتر IR-CUT را جابجا می‌کند. طلق معمولی جایگزین می‌شود. بنابراین کل نور در محیط بازتاب شده و امکان دیدن امواج مادون قرمز به وجود می‌آید. که به دلیل عدم قضاوت بر روی رنگ‌ها تصاویر شب به حالت سیاه و سفید نمایش داده می‌شود. هنگامی که دوربین به روی حالت دید در شب سوئیچ می‌کند چنانچه این فیلتر کماکان وجود داشته باشد باعث می‌شود تا مادون قرمز تولید شده توسط LED های IR نادیده گرفته شوند و تصویری با وضوح بسیار کمی ایجاد کند.

فیلتر IR CUT در طول شب
IR CUT در طول شب

 

مراحل انجام پردازش توسط این سنسور تصویر و فیلتر IR CUT دوربین به صورت زیر می باشد:

⦁ تشخیص افکت های روز و شب
⦁ شناسایی منبع نوری
⦁ دریافت نور بازتاب شده
⦁ تشخیص وجود نور های اضافی و نویز
⦁ تفکیک و بازسازی نور های دریافتی
⦁ انتقال نورهای فیلتر شده به سنسور پردازنده تصویر
⦁ پردازش تصویر
⦁ نمایش تصویر در خروجی

مراحل انجام پردازش
مراحل انجام پردازش

 

در نتیجه وجود فیلتر IR CUT دوربین باعث می‌شود تا دوربین های مداربسته در روز و شب تصاویری بسیار با کیفیت‌تری به کاربران ارائه داده شود. اهمیت این موضوع به دلیل قضاوت بر روی رنگ‌ها می‌باشد که در موارد امنیتی کاربرد زیادی دارد.

“امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد IR CUT کسب کرده باشید”

 

  نویسنده: زهرا حیدری
  منبع: CCTVGRAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X