علل داشتن تصویر سیاه سفید در دوربین مداربسته

در این مطلب مشکل رایج در سیستم مداربسته که اکثر فعالان در این زمینه با آن درگیر هستند، تصویر سیاه سفید دوربین­ مداربسته مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این مشکل به این صورت است که دوربین در طول روز عملکردی شبیه به شب دارد یعنی با اینکه روز است اما تصویر سیاه و سفید است.

تصویر سیاه و سفید در دوربین مداربسته
تصویر سیاه سفید

 

دریافت نور کمتر توسط IR

عملکرد برد IR به این صورت است که با کم شدن شدت نور فوتوسل تعبیه شده در برد، نور کمتری دریافت می­کند. اگر نور دریافتی توسط فوتوسل، خیلی کم باشد به دوربین دستور می­دهد که IRCUT را فعال کند و همچنین تصویر را سیاه و سفید کند. مساله و مشکل مطرح شده این است که در طول روز شدت نور کافی وجود دارد اما تصویر دوربین مثل حالت دید در شب، سیاه سفید است.

تصویر سیاه و سفید
دریافت نور کمتر توسط IR

 

 مساله سیاه سفید شدن دوربین مداربسته در دو حالت می‌­تواند اتفاق بیفتد:

 

۱. زمانی که دوربین تازه خریداری

زمانی که دوربین تازه خریداری شده و از ابتدا تصویر دوربین مداربسته سیاه و سفید است که می‌­تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

شایع ترین دلایل این مورد به شرح زیر است:

    • اولین و شایع ترین دلیل ایجاد مشکل سیاه سفید دوربین مداربسته این است که فوتوسل به خوبی در سر جای خود قرار نگرفته است. هنگام تولید دوربین، بر اثر کم دقتی پرسنل، ممکن است فوتوسل در جای خودش قرار نگرفته باشد یا جابجا شده باشد. در نتیجه باعث عدم برخورد نور به فوتوسل شده باشد. در این حالت که نور به فوتوسل برخورد نکند فرمان سیاه و سفید شدن تصویر را به برد دوربین مداربسته می‌­دهد. تصویر دائمی سیاه و سفید شدن خواهد بود.
    • مورد دیگری که ممکن است دلیل ایجاد این مشکل شده باشد، اتصال اشتباه پلاریته­های برد IR است. LED تولیدکننده نور مادون قرمز استفاده شده در برد IR، می­تواند دو نوع دیپ و smd باشد. این مشکل در مواردی به وجود می­آید که LED تولیدکننده نور مادون قرمز برد IR از نوع دیپ باشد. در این نوع برد، اگر در هنگام تولید دوربین، پلاریته­‌های ورودی برعکس وصل شده باشد، یک تصویر همیشه سیاه سفید خواهید داشت.

 

۲. سیاه سفید شدن دوربین مداربسته بعد از گذشت زمان

زمانی که تصویر دوربین بعد از گذشت مدت زمانی، سیاه و سفید شود. دوربین از ابتدا سالم بوده و بعد از مدتی کار کردن، خراب شده و تصویر سیاه سفید دوربین مداربسته دارد.

در این مورد نیز برخی از شایع ترین ­دلایل ایجاد این مشکل مطرح می­شود:

    • اولین علتی که ممکن است داشته باشد، کثیف شدن شیشه روی فوتوسل است. ممکن است دوربین در جایی قرار داشته که گرد و خاک زیاد در آن مکان بوده است. در این چنین مواردی گرد و خاک روی فوتوسل را می­گیرد و باعث عدم برخورد نور به سطح فوتوسل می­شود. این امر باعث می­شود که تصویر زودتر از حد معمول سیاه و سفید شود. یا اگر کثیفی روی فتوسول میزان زیادی داشته باشد، تصویر همیشه سیاه و سفید خواهد بود.
    • مورد بعدی که ممکن است باعث ایجاد تصویر سیاه و سفید شود، مربوط به نرم­افزار و تنظیمات آن می­باشد. در این حالت تنظیمات سیستم به هر دلیلی تغییر داده شده است. در نتیجه روی مود دید در شب یا همیشه سیاه و سفید دوربین مداربسته رفته است. جهت رفع مشکل می­بایست تنظیمات را تغییر داد. اگر دوربین IP باشد با استفاده از منوی تنظیمات و اگر دوربین AHD باشد، با استفاده از کابل کواکسیال کنترل این تغییرات صورت می­پذیرد. اگر به فکر راه حل خیلی ساده­تر و راحت­تری هستید، تنظیمات دوربین را به حالت اولیه کارخانه تغییر دهید و دوربین را reset factory کنید.
    • مورد دیگری هم وجود دارد که می­تواند عامل ایجاد تصویر سیاه و سفید شده باشد. این مورد به ندرت پیش می­­آید. این مورد زمانی وجود دارد که برد خراب شده باشد و دائما اطلاعات نادرست انتقال می­دهد. خرابی برد به این شکل خیلی نادر است. بیشتر اوقات همان موارد بالا که ذکر شد عامل ایجاد تصویر سیاه و سفید دوربین مداربسته هستند.

نویسنده: امیر رستمیمنبع: اطلاعات نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X