• آبان 12, 1399

[aparat id=’WDxwj’] تار شدن تصویر دوربین مداربسته

در این مقاله مشکلاتی از قبیل سوالات زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب و همچنین راه حل رفع آن گفته خواهد شد.

  • تصاویر در وضعیت دید در شب هاله دارند.
  • یک لایه یا پرده‌ای روی تصویر دوربین‌ها دیده می­‌شود.
  • تصویر led مادون قرمز داخل تصاویر دیده می‌­شود.
  • تصاویر دوربین در شب تار است.

این جملاتی هستند که بسیار زیاد شنیده می‌­شوند و این مطلب راهکار حل این مشکلات را به شما می‌­دهد.

تار شدن تصویر دوربین
علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته

 

قبل از طرح این موضوع، به صورت کلی به بررسی نحوه عملکرد برد مادون قرمز پرداخته می­‌شود.

نحوه عملکرد برد مادون قرمز:

برد دید در شب مادون قرمز طوری طراحی شده است که وقتی دوربین‌ها در یک محیط تاریک قرار گیرند، LEDهای مادون قرمز روشن شده و از خود نور مادون قرمز ساطع می­‌کنند. این نور قابل رویت با چشم ما نیست. اما دوربین‌ها کمبود نور محیط را با این نور مادون قرمز جبران می­‌کنند. نور مادون قرمز به اجسام برخورد کرده و بازتابش آن به لنز برخورد کرده و در نتیجه دوربین‌ها، فضا را روشن‌تر خواهند دید. همچنین با قرار گرفتن دوربین‌ها در محیط تاریک، آی آر کات نیز تغییر وضعیت می­‌دهد که نور مادون قرمز را فیلتر نکند.

 

رابطه نور مادون قرمز با تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب:

در واقع این نور مادون قرمز باعث تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب شده است. اما چگونه؟

اگر نور مادون قرمز ساطع شده از LED، نتواند از شیشه جلوی دوربین عبور کند، این مشکلاتی که در بالا ذکر شد به وجود خواهد آمد. در ادامه به بررسی علل عدم عبور نور از شیشه پرداخته خواهد شد.

نور مادون قرمز
نور مادون قرمز

 

دلایل عدم عبور نور مادون قرمز از شیشه :

اگر در محیط دوده وجود داشته باشد یا اینکه شیشه چرب شده باشد، نور مادون قرمز نمی تواند از شیشه عبور کند. همچنین اگر در ساخت دوربین از شیشه مناسب استفاده نشده باشد یا اینکه جنس شیشه نامرغوب باشد، در این مورد نیز ممکن است نور نتواند از شیشه عبور کند.

زمانی که دوربین‌ها در محیطی استفاده شده باشند که در آن محیط بخار چرب وجود داشته باشد همانند کارخانه‌های صنعتی یا مکانیکی‌­ها. در این موارد بیشتر به مشکل تار شدن تصویر دوربین در شب برخورد خواهید کرد.

 

بررسی عامل و علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب

حال این سوال پیش می­‌آید که اگر نور مادون قرمز به شیشه برخورد کند و نتواند از آن عبور کند، چه اتفاقی می­‌افتد؟

وقتی که نور مادون قرمز از LEDها ساطع می‌­شوند و به دلایلی که گفته شد، مقداری از آن نتواند از شیشه عبور کند، دچار شکست می‌­شود و به درون خود دوربین باز می­گردد. یکی از عواملی که مورد تاثیر واقع می­شود وقتی که نور به داخل دوربین‌ها بازگردد، لنز است. از آنجایی که لنز بسیار به شیشه نزدیک است، بازتابش نور مادون قرمز به لنز برخورد نمی‌کند. بلکه فاصله چند میلی متری لنز با شیشه باعث می‌شود که خود نور مادون قرمز به لنز برخورد کند.

نتیجه این اتفاق، همان تار شدن تصویر دوربین مداربسته خواهد بود. حتی گاهی LED را داخل تصویر خواهید دید یا در تصویر شب چیزی مانند هاله یا پرده‌ای جلوی تصویر دیده می­‌شود.

 

راه حل رفع مشکل تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب

حال که علت تارشدن تصویر دوربین مداربسته را فهمیدید، باید بدانید که برای رفع آن باید به چه عواملی دقت کنید و آن را بیشتر مورد توجه قرار دهید تا دیگر با مشکل تار شدن تصویر مواجه نشوید. اگر به دوربین‌ها با دقت نگاه کنید، می‌بینید که یک جسمی دور لنز را پوشانده است. یک جسمی از جنس پلاستیک یا فوم است که به آن فوم دور لنز می­‌گویند.

 

شیشه دوربین‌ها

شیشه‌های دوربین مداربسته، شیشه‌های معمولی نیستند. اگر دوربینی را باز کنید و به داخل دوربین‌ها توجه کنید، مشاهده می‌کنید که حفره‌ای پلاستیکی از داخل روی شیشه‌های دوربین‌ها تعبیه شده‌اند. این حفره محل قرار گیری لنز را مشخص می‌سازد. این حفره بسیار زیاد عدم بازگشت نور مادون قرمز به داخل لنز کمک می‌کند. پس در نتیجه شیشه خود دوربین یکی از عوامل موثر در عدم بازگشت نور مادون قرمز به داخل لنز می‌باشد.

اما این حفره با توجه به طراحی بدنه دوربین، اندازه‌های متفاوتی دارد. هنگامی که لنز در آن قرار می‌گیرد، فاصله‌ای میان لنز و حفره ایجاد می‌شود که با توجه به طراحی بدنه دوربین، این فاصله کم یا زیاد می‌باشد. عدم استفاده از فوم دور لنز باعث عبور نور مادون قرمز برگشتی به داخل لنز می‌شود. این فوم برای پرکردن این فضا مناسب می‌باشد. عدم استفاده از این فوم باعث می شود که مشکل و علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب بوجود آید. برخی به اشتباه گمان می‌کنند که این فوم جنبه تزئینی دارد و و صرفا جهت زیبایی است. که از حفره دوربین، داخل دوربین دیده نشود.

راه حل رفع مشکل تار شدن

 

کاربرد فوم دور لنز:

فوم دور لنز جنبه تزئینی ندارد. بلکه به این خاطر از آن استفاده می‌­شود که بازتابش مادون قرمز به داخل را کاهش دهد. اگر در حین ساخت دوربین‌ها یا در نواسانات حمل و نقل و یا به هر دلیل دیگری، فوم سر جای خود نباشد، بازتابش مادون قرمز به داخل دوربین بیشتر می­‌شود. حتی چند میلی‌متر جابجا شده باشد و پایین تر از سطح لنز باشد، نیز باعث همین اتفاق خواهد بود.

پس کاربرد این فوم تزیینی نیست بلکه محدودکننده بازتابش نور مادون قرمز و عامل جلوگیری از علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب خواهد شد. دلیل نزدیک بودن لنز و فوم به شیشه نیز همین کاهش بازتابش مادون‌قرمز و در نتیجه عدم تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب خواهد بود.

 

راهکار رفع ایراد:

حال که از این موضوع اطلاع دارید و می‌دانید که عامل و علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته چه چیزی است، می‌توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. چرب بودن شیشه جلوی دروبین باعث بازتابش بیشتر تشعشعات مادون‌قرمز و در نتیجه این مشکل خواهد شد.

اگر شیشه چرب شده باشد با تمیز کردن به این مشکل خاتمه دهید. همانطور که قبلا هم گفته شد علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته به دلیل بازتابش مادون‌قرمز بیشتر در محیط‌هایی اتفاق می­‌افتد. که بخار چرب در آن وجود داشته باشد.

 

نتیجه گیری:

افرادی که در زمینه تعمیرات سیستم مداربسته کار می‌­کنند، بعد از اتمام کار فراموش می‌­کنند که فوم دور لنز را جای خود قرار دهند. گمان می‌کنند که مفید نیست و از گذاشتن آن در سر جای خود سر باز می‌زنند. پس به این مسائل ریز بیشتر دقت کنید تا موفق­‌تر شوید.

 

نویسنده: امیر رستمی
منبع: CCTVGRAM

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X