همانطور که می‌دانید نصب دوربین مداربسته مینیاتوری یا مخفی، در شرایط خاص و با داشتن مجوز قانونی انجام می‌گیرد. دوربین های مداربسته سوزنی یا پین هول (Pinhole) ، رایج ترین نوع از دوربین مداربسته مخفی هستند که خصوصیت اصلی آن‌ها اندازه کوچک آن‌هاست. پین هول به معنای ته سوزن است. اشاره به اندازه کوچک این دوربین‌ها دارد. بنابراین این نوع از دوربین‌ها با نام دوربین مداربسته سوزنی نیز شناخته می‌شوند. در این مطلب همه آن چه که باید در رابطه با دوربین مداربسته مینیاتوری بدانید را بیان می‌کنیم.

 

دوربین مداربسته مینیاتوری ، پین هول یا سوزنی چیست؟

دوربین مداربسته مینیاتوری رایجترین نوع دوربین های مداربسته مخفی هستند که خصوصیت اصلی آنها اندازه کوچک آن‌هاست که دارای ابعادی کوچک (حدود3*3سانتیمتر) هستند و همچنین دارای لنز ثابت و میکروفن جهت دریافت صدا از محیط مورد نظر هستند. امکان دارد بدنه خود دوربین مداربسته مینیاتوری کوچک نباشد. اما لنز این دوربین‌ها به اندازه ای کوچک است که معمولا می‌توان از طریق ایجاد سوراخی کوچک، تصاویر را به وسیله این دوربین‌ها ثبت کرد و بدنه را پشت سطحی مثل میز، صندلی، گلدان یا تابلو مخفی کرد.

دوربین مداربسته مینیاتوری یا پین هول
دوربین مداربسته مینیاتوری یا پین هول

کاربردهای دوربین مداربسته مینیاتوری

دوربین مداربسته مینیاتوری به دلیل کوچک بودن بدنه معمولا در محیط هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به مشاهده و دریافت تصاویر به صورت غیر محسوس وجود داشته باشد یا فضای کافی برای دوربین بولت یا دام نباشد. دوربین مینیاتوری مانند سایر انواع دوربین‌ها مانند بالت و دام و صنعتی، کیفیت بالایی ندارد. بیشتر برای محیط‌های کوچک و دارای نور مناسب نصب و راه اندازی می‌شود. شاید در مواردی بدنه این نوع دوربین‌ها زیاد کوچک نباشد اما لنز نصب شده بر روی این دوربین‌ها بسیار کوچک است. همچنین امکان تعویض لنز در این نوع بدنه وجود ندارد.

علاوه بر کاربرد به عنوان دوربین مداربسته مخفی، این نوع در مکان‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است طی یک فعالیت صنعتی، امکان دسترسی و مشاهده برخی از قسمت‌های فرایند وجود نداشته باشد. در این شرایط دوربین مداربسته مینیاتوری یا پین هول به علت اندازه کوچکی که دارد، گزینه مناسبی برای نظارت بر آن قسمت از فرایند می‌باشد. ویترین مغازه‌ها، تلفن‌های تصویری و کنترل رفتار پرستار بچه در غیاب والدین، گزینه‌های دیگری برای کاربرد این نوع از دوربین‌ها می‌باشند.

 

سایر کاربردهای دوربین مداربسته پین هول یا سوزنی

  • برخی صنایع و محیط زیست
  • داخل و خارج خودرو برای نمونه دوربین‌های دنده عقب ماشین
  • فیلم برداری از حیات وحش، طبیعت، ثبت لحظات ورزشی
  • تصویر برداری فیلم‌های سینمایی و ثبت لحظات خاص
  • به عنوان دوربین مدار بسته در سیستم های نظارتی وامنیتی در شرایط و موارد خاص
  • و بسیاری از کاربردهای دیگر

 

توانایی دید درشب

با توجه به نوع طراحی و به جهت کاربرد خاص این بدنه نمی‌تواند قابلیت دید در شب IR داشته باشد. دلیل اصلی این است که به جهت محدود بودن ابعاد بدنه و حفظ اندازه نوک دوربین مداربسته مینیاتوری، نصب دید در شب به مراتب با حفظ استانداردهای دوربینی کوچک امکان پذیر نخواهد بود. برای جبران این ضعف معمولا از حسگرهای با کیفیت مناسب استفاده می‌شود. تا این دوربین‌ها بتوانند دید مناسبی را در نور کم ارائه دهند. حتی می‌توان برای گرفتن تصویری مناسب در محیط نور مناسبی ایجاد کرد.

یکی از دلایل دیگر می‌تواند این باشد که در صورت نیاز به استفاده از دید در شب برای این نوع دوربین مداربسته پین هول ، مخفی کردن آن به مراتب مشکل‌تر خواهد شد.

 

زاویه دید دوربین‌های مینیاتوری

همانطور که در بالا اشاره کردیم امکان تعویض لنز در این نوع بدنه وجود ندارد و دارای لنز ثابت هستند. لنزهای نصب شده رایج در این بدنه و ترکیب این لنز با ابعاد سنسور مورد استفاده در دوربین مداربسته مینیاتوری یا پین هول می‌تواند محدوده‌ای با لنز 2.8 میلیمتری از حداقل زاویه دید 83 تا 115 درجه و با لنز 3.6 میلیمتری زاویه دید 75 درجه‌ای در اختیار کاربر قرار دهد.

 

تکنولوژی مورد استفاده در دوربین های مداربسته سوزنی

با توجه به نوع این بدنه باید بگوییم هم در دوربین‌های AHD و هم در سری تحت شبکه (IP) این نوع بدنه وجود دارد که قابلیت‌های دوربین مداربسته مینیاتوری یا سوزنی تحت شبکه از دوربین‌های سوزنی AHD به مراتب بالاتر است. در نوع تحت شبکه برعکس نوع AHD ،نیازی به دستگاه ضبط نیست. مستقیما از خود دوربین‌ها می‌توانید تصاویر را به صورت زنده دریافت و ضبط تصاویر را فعال کنید. ویژگی‌های خاص تصویری نظیر قابلیت ضد نور شدید و کاهش نویز تصویر را تنظیم کنید. حتی در سری‌های جدیدتر انتقال تصویر را انجام دهید.

 

 

تامین برق دوربین های پین هول یا سوزنی

دوربین مداربسته مینیاتوری یا پین هول مانند اکثر دوربین‌ها با برق ۱۲ ولت DC کار می‌کند. برای فعال کردن این دوربین‌ها تنها نیاز است یک آداپتور ۱۲ ولت با ۲ آمپر وصل نمائید و سپس توسط دو کابل صدا و تصویر آن را به دستگاه DVR انتقال دهید. تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته سوزنی یا مینیاتوری را می‌توان از طریق نمایشگر تلوزیون مشاهده کرد.نویسنده: زهره منصوریمنبع: اطلاعات نویسنده

علت تار شدن تصویر دوربین‌ها در شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X