.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

بررسی نویز پاور و تاثیر آن بر کیفیت تصویر

نویز پاور یکی از مشکلاتی است که فعالان سیستم مداربسته با آن مواجه می‌شوند. موضوع مورد بحث این مطلب که ممکن است در ذهن شما سوال ایجاد کرده باشد این است که: چرا با وجود رعایت کردن تمام پروتکل‌­های ارتباطی مطابق با استاندارد اما باز هم در تصویر نویز وجود دارد و کیفیت تصویر مطلوب نیست؟

داشتن نویز در تصویر دوربین مداربسته مخصوصا در دوربین­‌های AHD، به عوامل مختلفی می‌­تواند بستگی داشته باشد از جمله:

  • کابل­‌کشی استاندارد
  • جنس کابل مصرفی
  • جنس BNC مصرفی
  • پاور مناسب
  • و …
علت نویز در پاور
علت نویز پاور

 

در این مطلب مورادی مطرح می‌­شوند که تمام موارد ذکر شده بالا که عوامل ایجاد نویز هستند، رعایت شده است اما با این وجود نویزی در تصویر مشاهده شده است.

در برخی پروژه‌­ها مشاهده می‌­شود که کل پروژه یا در برخی، قسمتی از پروژه دچار مشکل در تصویر و کیفیت پایین تصویر شده‌اند. برخی مشکلات هستند که در حالت عادی نمی‌­توان آن را تست کرد و دقیقا ضربه از همان جا به پروژه وارد می­‌شود.

ممکن است که اگر این مشکل در تصاویر مطرح شود و از کابل کشی‌ها اطمینان داشته باشید، گمان کنید که مشکل از پاورها باشد. نویز پاور یکی از عواملی می‌باشد که باعث مشکل در تصاویر دوربین مداربسته می­‌شود.

در این موارد وقتی پاورها را با مولتی‌­متر چک کنید خواهید دید که ولتاژ مناسب و درستی به شما می­‌دهد. پس چگونه نویز پاور را چک کنیم؟

قبل از پاسخ به این سوال، سوال دیگری که مطرح است این می‌باشد که چرا در پاورهای صنعتی، نویزهایی به وجود می‌­آید؟

 

دلایل ایجاد نویز پاور:

کیفیت نامطلوب و استفاده بد از پاورها دو عامل موثر در ایجاد نویز پاور و تاثیر آن روی کیفیت دوربین مداربسته و دستگاه­‌های ضبط کننده تصویر می­‌باشند.

از جمله مواردی که در آن از پاورها به شکل بد استفاده شده است می­‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • بیش از اندازه از یک پاور جریان کشیده می‌­شود.
  • پاورها در جای گرم نگهداری می­‌شوند که با مرور زمان باعث کاهش کیفیت می‌­شود.

 

تست کردن نویز موجود در پاور:

جهت تست پاورها در مواردی که بخواهید صرفا ولتاژ خروجی را اندازه گیری کنید با مولتی متر انجام می­‌شود و می‌­توانید ولتاژ را مشاهده کنید. در مواردی که پاوری برای سیستم دوربین مداربسته استفاده شده است و مشکل نویز در تصاویر را دارید و حدس بزنید که مشکل از پاور است، مولتی متر نمی­‌تواند این مشکل را نشان دهد.

در این موارد اگر با مولتی متر ولتاژ خروجی را اندازه گیری کنید مشاهده می‌کنید که ولتاژ مناسب نشان می­‌دهد. حال به این سوال پاسخ داده خواد شد که چگونه نویز پاور را مشاهده و اندازه گیری کنیم؟

 

تست نویز پاور با استفاده از اسیلوسکوپ:

اسیلوسکوپ یک دستگاه اندازه گیری است که می­‌تواند نویز پاور که با مولتی متر قابل مشاهده نبود را نشان دهد. پس تمام ابزارهای اندازه گیری نمی‌توانند آن را نشان دهند.

در ادامه چند مورد بررسی می­‌شود که مشکل نویزها در تصاویر را داشته‌اند. در این موارد علت ایجاد نویز در تصاویر، وجود نویز پاور بوده است. دلیل ایجاد مشکل در این پروژه‌ها کابل کشی غیر استاندارد و استفاده از پاور نامناسب نبوده بلکه دلیل آن، استفاده نامناسب از پاورها بوده است که در ادامه به طور کامل شرح داده می‌­شود.

سه پروژه که مشکل مشابه داشته‌اند مورد بحث قرار می‌گیرد و نویز پاور آن به نمایش گذاشته می‌شود که خواهید دید که سه نویز متفاوت خواهند بود.

 

پروژه اول:

نمونه اول، یک پاور‌صنعتی 5 آمپر است که مشکل نویز پاور و در نتیجه در تصاویر را داشته است. علت ایجاد این مشکل این بوده که مجری پروژه برای به وجود آوردن زیبایی در کار، این پاورها را در یک داکت 15 مخفی کرده بوده‌اند. این کار برای این بوده است که پاورها دیده نشوند و فقط سیستم­‌های مورد استفاده را از آن بیرون کشیده است.

به مرور زمان این پاورها داغ شده و در داکت، جای انتقال هوا وجود نداشته و به مرور زمان آسیب دیده است. این پاورها از نظر حرارتی باعث آسیب دیدن خازن‌های داخل برد آن شده اند.

آسیب خارن‌ها در این موارد طوری نیست که به چشم دیده شود. به دلیل حرارت زیاد مواد تشکیل دهنده خازن‌ها دچار دگرگونی شده و باعث تغییر ظرفیت خارن شده است.

 

تست پاور پروژه اول:

در این پروژه، مجری پروژه مدعی است که پاورها سالم است. وقتی که با مولتی متر تست کنید خواهید دید که سالم است و ولتاژ 12 ولت را نشان می­‌دهد. اما همانطور که قبلا گفته شد نویز پاور توسط مولتی متر دیده نمی­‌شود بلکه باید با اسیلوسکوپ تست و دیده شود.

اگر به عکس زیر دقت کنید، ولتاژ dc مربوط به خروجی پاورهای پروژه اول را مشاهده خواهید کرد که 12 ولت را نشان می­‌دهد اما ریپل یا نویز روی این ولتاژ سوار شده است. بخاطر آسیب برد و تغییر ظرفیت خارن ها، دارای نویز پاور شده است.

ولتاژ dc مربوط به خروجی پاورها
نویز پاور

این نویز پاور ، وارد کل مصرف کننده‌ها خواهد شد. نتیجه‌ای که به وجود می‌­آورد، داشتن تصویر نامناسب و ایجاد نویز در تصویر و برفکی بودن تصویر می‌­باشد.

 

پروژه دوم:

در این مورد نیز به نظر می‌­رسد که پاورها سالم است چون وقتی که با مولتی‌متر ولتاژ خروجی اندازه‌گیری می­‌شود ولتاژ مطلوبی را نشان می­‌دهد. در این مورد هم نویزی در پاورها وجود دارد که با مولتی‌متر قابل نمایش نیست.

در این پروژه یک پاور‌صنعتی 10 آمپر استفاده شده است. دلیل ایجاد نویز پاور در این پروژه نیز استفاده نامناسب از پاورها می‌باشد. علت ایجاد نویز پاور ، محاسبه بد توان مصرفی کل پروژه و زیاد از حد جریان کشیدن از پاورها بوده است. در این پروژه 16 تا دوربین به یک 10 آمپر متصل شده است.

همانطور که می­‌دانید جریان کشی دوربین‌ها در شب بیشتر از روز است. این عامل باعث می­‌شود که تمام دوربین‌هایی که همزمان به یک پاور متصل هستند جریان زیادی بکشند. در نتیجه به مرور زمان آسیب می­‌بیند.

در این مورد تقریبا نزدیک به 80 درصد توان پاورها را از آن کشیده‌اند و به مرور زمان باعث آسیب شده است. بعد از گذشت چند ماه نویز روی تصاویر دوربین‌ها مشاهده شده است.

تصویر زیر ولتاژ خروجی این پاورها در دستگاه اسیلوسکوپ را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌­شود نویز روی سطح ولتاژ 12 ولت آمده است که این نویز با مولتی‌متر دیده نمی­‌شود.

تست نویز پاور ولتاژ خروجی در دستگاه اسیلوسکوپ
نویز پاور

در این موارد اگر سکوت مطلق باشد و با دقت گوش کنید صدای سوت خیلی ضعیف یا صدای ویز ویز مثل زنبور از پاور شنیده می­‌شود.

 

پروژه سوم:

نمونه دیگر از پاورها که نویز در آن وجود دارد 15 آمپر بوده است. این پاورها باعث سوختن چندین دوربین شده است. در این نوع آسیب، تغییر پلکانی سطح ولتاژ به میزان چند ولت صورت پذیرفته است. سطح ولتاژ خروجی بین 8 تا 14 آمپر به طور دائم در حال تغییر می‌باشد.

امیدواریم با خواندن این مقاله مشکل نویز پاور برای شما حل شده باشد. موفق باشید…نویسنده: امیر رستمیمنبع: اطلاعات نویسنده 

 

علت عدم شناسایی هارد توسط دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X