.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

تاثیر دما بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته

در این مطلب تاثیر دما بر روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ممکن است این اتفاق برای شما پیش آمده شده باشد که بعد از گذشت مدت زمانی از اجرای یک پروژه، شاهد افت کیفیت دوربین‌ها باشید. در این موارد ممکن است یک یا چند دوربین از آن پروژه نسبت به باقی دوربین‌ها افت کیفیت داشته باشد. کم شدن کیفیت دوربین‌ها به این صورت می‌باشد که دوربین‌ها، زنده بودن تصویر خود را از دست می‌دهند.

 

بازه دمایی عملکرد لنزها در شرکت‌های سازنده

شرکت‌های سازنده لنزهای دوربین‌مداربسته، در خصوصیات فنی لنزهای خود، چند مشخصه را بیان می‌کنند. یکی از مشخصه های فنی لنزها، کیفیت لنز می‌باشد که با مگاپیکسل مشخص می‌شود. مشخصه بعدی فاصله کانونی لنز می‌باشد که با میلی متر مشخص می‌شود. مشخصه دیگری که موضوع بحث این مطلب می‌باشد، بازه دمایی عملکرد لنزها می‌باشد که تاثیر دما و حرارت روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته در واقع مرتبط با همین موضوع بازه دمایی لنزها می‌باشد.

بازه دمایی لنز
تاثیر دما دوربین مداربسته

 

منظور از بازه دمایی لنز چیست؟

بازه دمایی که برای لنزها درنظر گرفته می‌شود، مشخص می‌کند که لنزها تنها در این بازه قابل استفاده می‌باشد.این بدین معناست که اگر لنزها در شرایطی باشد که از این بازه دمایی خارج باشد، درنهایت لنز دچار آسیب می‌شود. اینگونه است که تاثیر دما روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته اثر می‌گذارد.

شرکت‌های سازنده از این لنزها استفاده کرده و آن را درون دوربین‌ها قرار داده و به دست مصرف‌کننده می‌رسد. پس احتمالا شاید در کاتالوگ دوربین‌ها نتوانید بازه دمایی لنزها را مشاهده کنید.

 

بازه دمایی عملکرد لنزها و دوربین‌ها:

به صورت عمومی رایج ترین بازه دمایی عملکرد لنز بین 20- تا 50 سانتی گراد می‌باشد. شاید با خود فکر کنید که این بازه خیلی مناسبی می‌باشد. همچنین اینکه در ایران حتی در شهرهای گرم آن دما نهایتا تا 40 یا 45 درجه می‌شود. پس چرا لنزها باید در مناطق ایران به علت تاثیر دما خراب شود و روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته تاثیر بگذارد؟

بله این بازه زمانی برای محیط بسیار مناسب می‌باشد. اما شما باید به این نکته توجه داشته باشید که شرایط محیطی برای لنز با شرایط محیطی حاکم متفاوت می‌باشد. شرایط محیطی لنز شرایطی است که لنز در آن قرار دارد یعنی دقیقا شرایط دمایی داخل بدنه دوربین‌ها می‌باشد.

برای روشن شدن مطلب یک مثال ذکر می‌شود:

دمای گرم تابستان

وقتی شما در دمای خیلی گرم در تابستان در آفتاب باشید تا حدی دما برایتان قابل تحمل می‌باشد. اما اگر ماشین خود را مدتی در معرض آفتاب گرم قرار داده باشید، شرایط متفاوت است. فضای محبوس ماشین که بدنه فلزی دارد، با تابش آفتاب به آن باعث بالا رفتن دمای داخل ماشین بیش از حد محیط می‌شود. در این صورت دیگر دمای داخل ماشین قابل تحمل نیست.

دوربین‌ها در معرض نور مستقیم خورشید

حال همین مثال را به دوربین‌های مداربسته و فضای محبوس آن تعمیم دهید. مثلا اگر آن را در معرض نور مستقیم خورشید در جاهایی که دما بسیار بالا می‌باشد، قرار دهید، اتفاق خواهد افتاد. یعنی دمای داخل از دمای محیط بیشتر خواهد شد. از طرفی برد دوربین‌ها که داخل آن قرار دارد، دائما در حال مصرف انرژی هستند. تلفات این مصرف انرژی به صورت گرما از برد خارج می‌شود و باعث داغ شدن فضای داخل می‌شود. با این اوصاف، تصور کنید که دوربین‌ها در ضلع جنوبی ساختمان یا بر روی یک دکل بدون هیچ سایه‌بانی در معرض مستقیم نور آفتاب باشد.

دمای نور خورشید
تاثیر دما دوربین مداربسته

دوربینی که این چنین شرایطی را دارد، از صبح تا عصر خورشید بر آن می‌تابد. در این بازه زمانی، دمای داخل بدنه دوربین خیلی گرم شده و باعث گرم شدن لنز می‌شود. بالا رفتن دما داخل کیس دوربین مداربسته بر اساس یک منحنی اتفاق می‌افتد و خطی نیست. با بررسی این منحنی، متوجه خواهید شد که اختلاف دمای بیرون و داخل کیس در دماهای بالا، بسیار زیاد می‌باشد.

مثلا اگر دمای محیط 26 درجه باشد، دمای داخل کیس هم ممکن است همان 26 یا 27 درجه باشد. وقتی که دمای محیط بالا برود، دمای داخل کیس به شدت بالا می‌رود. حالا وقتی دمای محیط به 40 یا 42 برسد، دمای داخل کیس دوربین ممکن است به 55 یا 57 درجه برسد. این منحنی تغییر دمای داخل کیس، به عوامل مختلفی از جمله نوع کیس، جنس کیس، پوسته کیس، سایه بان و رنگ کیس وابسته است و تمام این موارد در بازه دمایی کیس تاثیرگذار می‌باشد.

 

تاثیر دما بر کیفیت دوربین مداربسته:

اگر لنز در چنین شرایط دمایی بدی در داخل بدنه قرار گیرد، بعد از گذشت زمان، روی کیفیت تاثیر می‌گذارد. سوالی که در اینجا مطرح است این است که چه رابطه ای میان لنزها و تاثیر دما روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته می‌باشد؟ در این بخش به این سوال پاسخ داده خواهد شد.

لنزها از 4 عدسی تشکیل شده‌اند. جنس این عدسی ها از یک نوع پلاستیک خاصی است. این عدسی‌های پلاستیکی با گذشت زمان که در دمای بالایی قرار داشته‌اند، شفافیت خود را از دست داده و مات می‌شوند. در نهایت این ماجرا، کیفیت خوب دوربین‌ها از بین رفته و تصویر کم کیفیت می‌شود. پس تاثیر دما بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته به این صورت است که حرارت بالای لنز و از دست دادن شفافیت عدسی های لنز عامل کم شدن کیفیت می‌باشند.

تصویر زیر یک نمونه بازر تاثیر دما دوربین مداربسته می‌باشد. در این عکس یکی از تصاویر، تصویر دوربینی است که در ضلع جنوبی ساختمان زیر سایه بان قرار داشته است. تصویر دیگر، تصویر دوربینی را نشان میدهد که در ضلع جنوبی ساختمان در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته است. از زمان نصب هر دو دوربین یک سال گذشته یعنی از یک تابستان گرم می‌گذرد.

تاثیر دما دوربین مداربسته
تاثیر دما دوربین مداربسته

راه حل مشکل تاثیر دما روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته:

ممکن است که شما راهی نداشته باشید که اطلاعات خیلی ریزی از لنزها در اختیار نداشته باشید اما باید تلاش کنید که شرایط مناسب را برای دوربین‌ها محیا کنید. پس اگر میخواهید در شرایطی دوربین‌ها را نصب کنید که دائما در معرض نور خورشید باشد، باید شرایط مناسبی را برای آن بسازید تا دچار تاثیر دما دوربین مداربسته نشوند.

شرایط بد برای دوربین‌ها شامل مورادی از قبیل موارد زیر است:

در ضلع جنوبی ساختما قرارد داشته باشد که دائما در معرض نور خورشید باشد.

در شرایط گرمسیر باشد.

بر روی یک دکل در آفتاب نصب باشد.

در محل محبوس و گرم باشد.

در این موارد باید شرایطی را فراهم کنید که یا دوربین‌ها مستقیم در نور خورشید نباشد یا در محیط خنک تری باشد یا فقط چند ساعت از روز را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد. استفاده از سایه بان یا تغییر کارگذاری روی دوربین‌ها به نحوی که بازخورد سایه روی آن‌ها باشد، از راه حل های موجود که مانع تاثیر دما دوربین مداربسته می‌باشد.نویسنده: امیر رستمیمنبع: CCTVGRAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X