• آذر 12, 1399

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

تا به حال برایتان پیش آمده که در هنگام بوت شدن دستگاه دچار مشکل تاخیر در بوت شدن DVR و NVR شوید؟ این اتفاق خود را به این شکل نشان می‌دهد که بوت شدن دستگاه زمان‌بر خواهد شد. یعنی پروسه‌ای که در حالت عادی 20 یا 30 ثانیه زمان می‌گرفت، حالا تبدیل به پروسه چند دقیقه‌ای شده است.

 

علل مشکل تاخیر در بوت شدن DVR و NV

اولین مورد و علت تاخیر در بوت شدن DVR و NVR می­تواند به پاور مرتبط باشد. اگر پاور قوی نباشد و آمپر پایینی داشته باشد یا خراب باشد، دستگاه در هنگام بوت شدن دچار مشکل می شود. قبلا در باره پاور ها توضیح داده شده است. جهت دیدن ویدئو مربوط به انتخاب پاور مناسب اینجا را کلیک کنید.

اگر از پاور خود مطمئن هستید، این مشکل تاخیر در بوت شدن دستگاه DVR و NVR ، عموما به hard برمی‌گردد. برای اطمینان از این مساله، باید هارد را از مدار جدا کرده و دوباره تست کنید. در این موارد وقتی هارد را از مدار اصلی خارج می­‌کنید، خواهید دید که دستکاه در عرض چند ثانیه بدون تاخیر بوت می‌شود و تصویر را نمایش می‌دهد.

تاخیر در بوت شدن دستگاه
تاخیر در بوت شدن DVR و NVR

 

بررسی علت تاخیر در بوت شدن NVR و DVR به دلیل مشکل هارد:

شاید در ذهن شما این باشد که با اینکه دستگاه، با تاخیر بوت می­‌شود، اما بعد از بوت شدن، hard را می‌شناسد. پلی بک هم می‌دهد و در کل هارد مشکلی ندارد و ضبط را انجام می‌دهد. در نهایت به این نتیجه می‌رسید که hard سالم است. حال این سوال پیش می‌آید که پس چرا و چگونه hard باعث تاخیر در بوت شدن DVR و NVR می‌شود؟

 

اگر بخواهید این مشکل را اساسی بررسی کنید باید مکانیزم بوت شدن دستگاه آشنا شوید و آن را بیشتر بررسی کنید.

مکانیزم بوت شدن:

وقتی که دستگاه روشن می شود و در حال بوت شدن است، پروسه یا فرآیندی را به صورت گام به گام طی می‌کند. یکی از گام هایی که در این پروسه طی می شود، شناخت سخت افزار‌های ورودی و خروجی دستگاه می‌باشد. در این مرحله گذرگاه هایی همانند شبکه، hard و غیره را چک می کند و از این مرحله عبور می کند.

 

هنگام چک کردن گذرگاه hard، چند حالت برای این وضعیت تعریف شده است که در ادامه مورد بررسی قرار میگیرد:

  1. حالتی که هارد به دستگاه متصل نیست:

در هنگام بوت شدن، CPU، سیگنالی را برای هارد ارسال می کند. از آنجایی که در این حالت، هاردی به دستگاه متصل نیست، پس نتیجه گیری به راحتی صورت می پذیرد و دستگاه بوت می شود. در این مورد، اخطار عدم شناسایی hard روی دستگاه داده می شود یا اخطار می دهد که هارد در مدار نیست.

 

  1. حالتی که هارد به دستگاه متصل است و به صورت نرمال کار میکند:

سیگنالی که در این حالت از CPU  یا همان پردازنده مرکزی به طرف hard ارسال می شود، توسط hard دریافت و بازگردانده می شود. در این مورد هم نتیجه گیری به سرعت صورت می‌پذیرد. بعد از چند ثانیه دستگاه کامل روشن می‌شود و به صورت معمولی بدون اخطار بالا می‌آید.

 

  1. حالتی که هارد روی دستگاه می باشد ولی هارد خراب شده است و ارتباط آن را با مدار قطع باشد:

این حالت نیز مثل حالتی است که هاردی روی دستگاه وجود ندارد. یعنی وقتی CPU، سیگنالی را برای هارد ارسال می‌کند، چون هارد به طور کامل خراب شده است، آن سیگنال را دریافت نمی‌کند. پس نتیجه گیری مدار به آن ختم می‌شود که hard متصل نیست. دستگاه با پیغام خطای عدم شناسایی hard، بدون تاخیر در بوت شدن DVR و NVR می شود و بالا می آید.

 

  1. حالتی که هارد روی دستگاه می باشد ولی هارد خراب شده است ولی ارتباط آن را با مدار قطع نشده باشد:

در این حالت هاردها دچار مشکلی شده است که به صورت کامل خراب نشده است. اما نمی‌تواند ارتباط خوبی را با دستگاه در هنگام استارت زدن برقرار کند. در این وضعیت CPU، به صورت مداوم سیگنال را به هارد ارسال می کند اما نه جوابی را دال بر عدم شناسایی هارد، نه جوابی برای شناسایی هاردها دریافت می کند. پس این پروسه ارسال و انتظار برای دریافت پاسخ، با بازخود چند ثانیه ای، تکرار می‌شود. این پروسه تا جایی که یک نتیجه گیری صورت پذیرد، تکرار می شود. این پروسه تکرار شناسایی، تاخیر در بوت شدن دستگاه DVR و NVR را به همراه دارد.

 

در مواردی همانند حالت چهارم، حتما باید چک کنید که هارد، شناسایی شده است یا خیر. چون ممکن است هارد شناسایی نشده باشد. در صورت شناسایی هارد، ممکن است که یک پیغام خطا مبنی بر خراب بودن هارد به شما بدهد. این پیغام خطا، این موضوع را می‌رساند که نباید روی این هارد در طولانی مدت حساب باز کنید. در نهایت به فکر هارد جدید برای دستگاه باشید.

تاخیر در بوت

 

پیدا کردن هارد خراب در دستگاه دو هارد:

دقت کنید که در دستگاه هایی که دو هارد هستند و این مشکل تاخیر در بوت شدن DVR و NVR را دارند، ممکن است تنها یکی از هارد‌ها دچار مشکل شده باشد. خراب شدن یک hard می تواند روی بوت شدن دستگاه‌ها تاثیر بگذارد. شما می توانید تک تک هاردها رو جدا کرده و دستگاه را روشن کنید. با این کار تست می کنید که مشکل از کدام hard است و به فکر تعویض آن باشید.

امیدواریم با مشاهده این ویدیو و مقاله مشکل شما در زمینه تاخیر در بوت شدن DVR و NVR حل شده باشد. موفق باشید…نویسنده: امیر رستمیمنبع: CCTVGRAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X