• آذر 16, 1399

انتخاب کابل کواکسیال مناسب دوربین مداربسته

بعد از انتخاب دوربین مداربسته همچنین دستگاه ضبط کننده DVR نوبت به انتخاب کابل‌ها میرسد. انتخاب کابل نیز نیاز به تجربه , و شناخت مناسب دارد چرا که انواع مختلفی از کابل‌های دوربین در بازار موجود است که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی خاص و منحصر به فردی می‌باشند. یکی از اجزا اصلی تشکیل دهنده و مهم سیستم مداربسته که نقش بسیار مهمی در کیفیت تصاویر ارسالی در نمایشگرها را بر عهده دارد کابل‌های تصویری می‌باشند. در سیستم‌های آنالوگ کابلی که به دستگاه DVR متصل می‌گردد کابل کواکسیال دوربین مداربسته نام دارد . در این مقاله به انتخاب کابل کواکسیال مناسب دوربین مداربسته می‌پردازیم.

آنچه که یک نصاب سیستم امنیتی در انتخاب کابل کواکسیال مناسب دوربین باید بداند

در بسیاری از موارد کابل‌ها مانند رابط‌ها و آداپتورها یکی از اجزایی است که همراه با تجهیزات امنیتی فروخته نمی‌شود. اغلب شخص نصب کننده باید اطلاعاتی را در مورد انواع مختلف کابل‌ها داشته باشد تا بتواند اتصالات کامل و قابل قبولی را با سایر بخش‌های تجهیزات ایجاد کند. بنابراین دانستن اینکه کدام کابل‌ها مناسب و بهترین نوع هستند به افراد برای تصمیم گیری صحیح با توجه به نیازهای نظارتی آن‌ها کمک می‌کند.

مرغوبیت جنس کابل‌ها تاثیر مستقیمی در پوشش دهی فاصله تصویر برداری دوربین بدون افت سیگنال دارد، بنابراین انتخاب نوع مرغوب توصیه می‌شود.
رعایت استاندارد در کابل‌کشی دوربین مداربسته تاثیر مستقیم بر وضوح تصویر برداری و خروجی تصویر سیستم امنیتی دارد.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد در نصب دوربین آنالوگ از کابل کواکسیال استفاده می‌شود که انواع مختلفی از آن وجود دارد که RG معروفترین آن‌هاست. در بین RGها هم RG59 معروفتر است و خصوصا در سیستم‌های مدار بسته آنالوگ بیشترین کاربرد را دارد. هنگامی که یه نصاب در حال طراحی یک پروژه دوربین مداربسته آنالوگ می‌باشد باید بداند که کدام کابل کواکسیال دوربین مداربسته را می‌تواند مورد استفاده قرار دهد.

کابل کواکسیال دوربین مداربسته

کابل کواکسیال دوربین (coaxial) یا هم محور که در بازار به نام کابل‌های تصویر شناخته می‌شوند. کابل‌های کواکسیال از دو قسمت مهم تشکیل شده اند یکی مغزی و دیگری شیلد می‌باشد.

کابل کواکسیال دوربین مداربسته
کابل کواکسیال دوربین مداربسته

کیفیت مغزی کابل‌های کواکسیال به دوپارامتر وابسته است :

1-جنس مغزی

جنس مغزی کابل کواکسیال دوربین میتواند مسی(cu) و یا آلومینیومی(AL) باشد. مس عنصری است که دارای رسانایی گرمایی و هدایت الکتریکی بالایی بوده و به همین دلیل نسبت به آلومینیوم بهتر است. تشخیص مغزی مس یا مغزی آلومینیوم بودن از روی رنگ راحت است چرا که رنگ آلومینیوم متمایل به نقره ای است.

البته توجه به این نکته نیز بسیار مهم است که اگر مغزی به رنگ مسی باشد الزاما جنس مغزی مسی نمی‌باشد، در حال حاضر برخی از کابل‌ها دارای روکش مسی هستند که می‌توانند در طولانی مدت تصویر را دچار مشکل نمایند و نویز در تصویر مشاهده شود.

راهکارهای عملی برای تشخیص مس یا روکش مسی

الف- مثل حرارت دادن به مغزی، که اگر با حرارت، مغزی مسی دچار تغییر ماهیت شد یعنی اینکه روکش مسی می‌باشد.

ب- اگر با بریدن یا خراشیدن روی مس به تغییر ماهیت مغزی رسیدید یعنی اینکه مس واقعی نبوده و روکش مسی می‌باشد.

2-قطر مغزی

اما پارامتر مهم بعدی برای مغزی کابل کواکسیال دوربین، قطر آن می‌باشد. هر چقدر قطر بیشتر باشد مسلما بهتر است و انتقال تصویر در فواصل طولانی بهتر انجام می‌پذیرد. قطر کابل‌های کواکسیال شامل یکی از اعداد 0.8 ، 0.7 ، 0.6 میلی متر می‌باشد.

شیلد کابل کواکسیال:

شیلد نوعی محافظ کابل کواکسیال دوربین در برابر نویز می‌باشد. هر چه شیلد پر تراکمتر باشد مشکل نویز پذیری نیز تا حدی کمتر می‌باشد. تعداد رشته‌های شیلد می‌توانند 144 رشته ، 12 رشته و… باشند.

همانطور که در بالا توضیح دادیم در مورد جنس مغزی، بهتر است که جنس شیلد هم مسی باشد.

شیلد
شیلد و مغزی کابل کواکسیال دوربین

در سیستم مداربسته آنالوگ کابل‌ مورد استفاده از نوع کواکسیال به چند دسته تقسیم می‌شود:

1-کابل‌های کواکسیال RG59
2- کابل‌های کواکسیال RG58
3- کابل‌های کواکسیال RG6
4- کابل‌های کواکسیال RG11

انواع کابل کواکسیال
انواع کابل کواکسیال دوربین مداربسته

کابل‌های RG59

نوعی کابل است که از مغزی مفتولی و شیلد تشکیل شده اند که برای انتقال برای متراژهای کم تا 300 متر در نصب دوربین‌های آنالوگ مناسب است. این نوع کابل کواکسیال دوربین مداربسته در متراژ بالاتر افت سیگنال در انتقال تصاویر از دوربین‌ها به دستگاه DVR مواجه شده که باعث ایجاد نویز و افت کیفیت تصاویر در دوربین‌ها می‌شود.

کابل‌های RG58

نوعی دیگر کابل کواکسیال دوربین می‌باشد که از مغزی چند رشته و شیلد تشکیل شده است. کارکرد مشابهی با کابل‌های RG59 داشته و فقط به علت چند رشته بودن مغزی دارای قابلیت انعطاف پذیری بیشتری می‌باشد. اغلب برای نصب دوربین مداربسته در کابین آسانسورها که همواره در حرکت هستند کاربرد دارد. زیرا اگر در این موارد از کابل‌های RG59 که دارای مغزی مفتولی است استفاده گردد ممکن است به مرور زمان و حرکت کابل‌ها برای حرکت همزمان با کابین آسانسور کشیده شده، دچار قطعی و شکست مغزی کواکسیال گردد.

کابل‌های RG6

این نوع کابل کواکسیال دوربین مناسب برای مسافت‌های تا متراژ 500 متر ساخته شده و بدون هیچ مشکل و افت سیگنالی می‌تواند انتقال سیگنال از دوربین مداربسته تا دستگاه DVR را انجام دهد. در واقع مطلوب‌تر آن است که برای مسافت‌های بالای 300متر از RG6 در پروژه ها استفاده شود.

کابل‌های RG11

قوی ترین کابل کواکسیال در نصب دوربین آنالوگ است و تا متراژ 900متر را بدون افت سیگنال پشتیبانی می‌کند. استفاده از این کابل‌ها عموما در کارخانه ها و یا سوله های بزرگ رایج می‌باشد. در تصویر زیر به تفاوت بین قطر کابل‌های کواکسیال توجه کنید.

کابل کواکسیال ترکییبی

کابل‌های ترکیبی معمولا از یک زوج برق و یک کابل RG۵۹ تشکیل شده اند.

کابل ترکیبی کواکسیال
RG59

نکات مهم در استفاده از کابل‌های ترکیبی

معمولا بهتر است از کابل‌های ترکیبی در ساختمان‌ها و مکان‌های وسیع استفاده نکنید. این کابل‌ها اغلب برای مکان‌هایی با متراژ کم مناسب هستند. زیرا حداکثر طول کابل‌کشی با استفاده از نوع مرغوب و تمام مس این کابل‌ها ۶۰ الی ۷۰ متر است. همچنین عملکرد و کارایی شان در متراژ‌های بیشتر کاهش می‌یابد.

جنس فلز در کابل‌های ترکیبی

در هنگام خرید باید به این نکته توجه کنید که اگر می‌خواهید بیشترین بازدهی را از کابلکشی خود داشته باشید از کابل‌ ترکیبی تمام مس استفاده نمایید. البته کابل‌های آلومینیومی نیز تا مسافت 20-30 متر جوابگو هستند.

مزایای کابل‌های ترکیبی

از جمله مزایای کابل‌ ترکیبی نصب راحتتر و قیمت تمام شده پایین تر، در آن‌هاست. با استفاده از این نوع کابل‌ها دیگر نیازی به کابل کشی جداگانه برای تغذیه دوربین‌ها ندارید .

معایب کابل‌های ترکیبی

به علت هم جواری کابل‌های برق و کواکسیال، احتمال این که نویز از طریق کابل‌ برق بر روی کابل کواکسیال دوربین مداربسته بیافتد، بسیار زیاد است. به این صورت که با عبور جریان برق از کابل‌، در اطراف آن میدان مغناطیسی ایجاد شده و همین باعث می‌شود تحت تاثیر آن میدان قرار بگیرد و به مرور زمان تصویر مناسبی بر روی مانیتور نداشته باشیم و تصویر افت پیدا کند.

انواع کابل‌ ترکیبی

با مغزی مس، شیلد آلومینیوم، برق آلومینیوم
با مغزی مس، شیلد مس، برق آلومینیوم
با مغزی مس، شیلد مس، برق مس

امیدواریم با خواندن این مقاله تمامی ابهامات شما در زمینه انتخاب کابل کواکسیال مناسب دوربین مداربسته برطرف شده باشد. موفق باشید…

نویسنده: زهره منصوریمنبع: CCTVGRAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X