• آذر 19, 1399

تکنولوژی شمارش افراد دوربین‌ مداربسته

با توسعه و گسترش روز افزون مشاغل و کسب و کارها، نیاز صاحبان مشاغل به مدیریت و نظارت حرفه‌ای بر تردد کارکنان و اشخاص دیگر در مجموعه تحت مدیریت خود در حال افزایش است. داشتن آمار و اطلاعات دقیق از میزان تردد (کارکنان، مشتریان و …) در یک مکان مانند یک فروشگاه بزرگ کمک شایانی به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نیازهای مشتریان می‌کند. تکنولوژی شمارش افراد دوربین مداربسته People Counting برای چنین شرایطی بسیار مفید است. این قابلیت کمک میکند تا آمار دقیق تعداد اشخاص در یک منطقه مشخص شود و آن‌ها را کنترل کرد.

 

تکنولوژی شمارش افراد دوربین مداربسته People Counting چیست؟

تکنولوژی شمارش افراد دوربین مداربسته به معنی شمردن افرادی است که در معرض دید دوربین‌ها قرار می‌گیرند. برای مثال با نصب یک دوربین شمارشگر افراد در جلوی درب ورودی یک فروشگاه بزرگ، هنگامی که افراد از این درب وارد فروشگاه می‌شوند، توسط نرم افزار شمارشگر افراد دوربین شناسایی شده و شمرده شوند. سپس این اطلاعات جمع آوری شده و در پایان هر روز و یا هر هفته می‌توان آمار دقیقی از مشتریان مراجعه کننده به فروشگاه داشت. اطلاع از این آمار می‌تواند به ارتقا نحوه مدیریت و بهبود وضعیت اقتصادی فروشگاه کمک زیادی کند.

تکنولوژی شمارش افراد چیست؟

تکنولوژی شمارش افراد People Counting، تکنولوژی است که در دوربین‌های تحت شبکه (IP) به‌کار می‌رود. و بدین صورت با استفاده از یک نرم افزار در دستگاه ضبط مرکزی NVR دوربین قادر خواهد بود افرادی که در مسیر زاویه دید آن تردد می‌کنند را شمارش کند.

 

ضرورت استفاده از این قابلیت

تکنولوژی شمارش افراد People Counting در محل‌هایی که امنیت بسیار مهم است و تردد در آن مکان زیاد هست مانند ادارات، بیمارستان‌ها، مراکز دولتی و بسیاری از مکان‌های پر رفت و آمد بسیار کاربردی می‌باشد. با استفاده از تکنولوژی شمارشگر افراد می توان غیر از اینکه میزان ورود و خروج افراد در مکان‌هایی مانند مراکز خدماتی ارزیابی کرد، بلکه به میزان ساعات خلوتی و شلوغی مکان پی برد تا با توجه به نتایج بدست از این تصاویر بهترین خدمات را ارائه داد.

 

نحوه عملکرد دوربین مداربسته با تکنولوژی شمارش افراد

یکی از تکنولوژی‌های موجود در دوربین‌های مداربسته هوشمند جدید، تکنولوژی تحلیل و پردازش تصاویر (Video Content Analytic) و يا به اختصار تكنيک پردازش تصوير VCA است. VCA قابلیت‌های گوناگونی از جمله تشخیص چهره (Face Detection)، تشخیص حرکت (Motion Detection)، شناسایی و تشخیص پلاک خودرو (ANPR)، تکنولوژی شمارش افراد (People Counting) و … در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تشخیص عبور خط نیز از ویژگی‌های تکنولوژی VCA در دوربین مداربسته که می‌تواند به صورت فرضی خطی را مشخص کند و اگر شخصی از این خط فرضی عبور کنند سیستم دوربین فعال می‌شود و شروع به شمارش می‌کند. این نوع قابلیت به نوعی می‌تواند کاری مانند کار یک نگهبان و دربان را به خوبی انجام دهد. بنابراین برای استفاده از تکنولوژی شمارش افراد در دوربین‌ مداربسته فقط باید یک خط فرضی مشخص کنید.

 

عملکرد نرم افزار شمارش افراد

عملكرد اين نرم افزار بدين گونه است كه براي مثال كاربر يك خط فرضي را در ابتداي درب ورودي مكان مورد نظر خود تعريف مي‌كند، به طوري‌كه در صورت تردد افراد و عبور از خط مورد نظر و با کمک فناوری تشخیص حرکت (Motion Detection)، تکنولوژی شمارش افراد فعال شده و دوربین به واسطه‌ی الگوریتم‌هایی نرم افزاری قادر است خصوصیات افراد مثل پا ، شانه و سایر قسمت های بدن انسان را به وسیله‌ی تصاویری که دریافت می‌کند ، آنالیز کرده و به این ترتیب تعداد افراد که از منطقه مورد نظر عبور می‌کنند تشخیص داده و ثبت می‌کند.

عملکرد این قابلیت
عملکرد تکنولوژی شمارش افراد دوربین مداربسته

سپس اطلاعات بدست آمده به کامپیوتر مرکزی از طریق کابل، شبکه داخلی، اینترنت و … منتقل می‌شوند و افراد با عبور از منطقه مورد نظر با توجه به جهت حرکتشان شمارش می‌شوند. در ضمن با تعریف جهت حرکت سوژه‌ها در جهات مختلف ( مثلاً‌ از راست به چپ یا از چپ به راست) می توان تعداد ورودی و خروجی ها را از هم متمایز کرد.

 

بهینه سازی عملکرد 

در صورت لزوم می‌توان برای بهینه سازی عملکرد دوربین و افزایش دقت شمارش، تنظیمات دستگاه را برای ورودی‌های مختلف تغییر داد. برای مثال در ورودی‌هایی که نور کم است و سایه‌ها مانع از شمارش دقیق می‌شوند و یا تراکم جمعیت در محل زیاد است می‌توانید دقت و حساسیت نرم افزار را افزایش داد.

 

مزایای دوربین مداربسته با تکنولوژی شمارش افراد

مزایای تکنولوژی شمارش افراد People Counting
مزایای تکنولوژی شمارش افراد

1- شمارش تعداد مشتریان یا مسافرین و یا بازدیدکنندگان

با استفاده از دوربین شمارنده فرد میتوان آمار لحظه‌ای را در اختیار داشت و همچنین امکان مقایسه آماری مشتریان یا مسافرین و یا بازدیدکنندگان در بازه‌های زمانی مشخص مانند روز ، هفته ، ماه یا مناسبت‌های خاص وجود دارد. با استفاده از تکنولوژی شمارش افراد (People Counting) ، ساعت‌های پیک حضور مشتریان در فروشگاه مشخص می‌گردد که تاثیر مستقیمی بر نحوه مدیریت سازمان دارد. بررسی میزان تردد افراد در مکان مورد نظر دریافت ساعات پر تردد و کم تررد ورود و خروج مردم، که از این طریق می‌توان بهترین خدمات را در این ساعات ارائه داد. این امر می‌تواند بر تحقیقات و روش‌های بازاریابی یک کسب و کار تاثیر گذار و کمک کننده باشد.

 

2- استفاده بهتر از نیروی انسانی

با توجه به ازدحام به دست آمده از تصاویر دوربین مداربسته در مکان خاص مثل فروشگاه‌ها می‌توان در زمان‌های شلوغ از تعداد بیشتری از نیروی انسانی استفاده کرد و در بازه زمانی که تعداد مشتریان کمتری در فروشگاه حضور داشته باشند این تعداد نیروی انسانی را کاهش داد. در نتیجه امکان بهینه سازی نحوه توزیع نیرو های انسانی با تکنولوژی شمارش افراد دوربین مداربسته میسر می‌شود و امکان نظارت بر آن فراهم خواهد شد.

 

3- ارزیابی بهبود فعالیت‌هایی نظیر بازاریابی یا تبلیغات ارزیابی

با استفاده از تکنولوژی شمارش افراد می‌توان هدفمندی و استراتژی‌های بازاریابی را بهبود بخشید.

 

کاربرد تکنولوژی شمارش افراد در دوربین مداربسته

از دوربین‌ مداربسته با تکنولوژی شمارش افراد در مکان‌هایی مثل فروشگاه‌ها، مراکز تجاری، مراکز تفریحی، مکان‌های عمومی، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، فرودگاه‌ها، استادیوم ورزشی، بنادر، هتل‌ها، موزه‌ها و سازمان‌هایی که نیاز به نظارت و مدیریت دقیق‌تری بر تردد در مجموعه خود دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها معمولاً به صورت عمودی (سقفی) در ورودی و خروجی اماکن مورد نظر نصب شده و با شمارش تعداد افرادی که وارد یا خارج می‌شوند، گزارش آنلاین دقیقی از تعداد ترددها ارائه می‌دهند.

 

نتیجه گیری

به طور خلاصه، تکنولوژی شمارش افراد دوربین مداربسته نوعی فناوری نرم افزاری است که در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این فناوری می‌توان میزان ورود و خروج و تردد افراد را محل مورد نظر بررسی کرده و بر اساس نتایج بدست آمده خدمت رسانی به مردم و بهینه‌سازی خدمات را انجام داد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که هر فناوری دارای درصدی از میزان خطا می‌باشد و نرم افزارهای شمارشگر یا People Counting در دوربین‌های مداربسته‌ موجود در بازار دارای دقت و حساسیت نزدیک به 98 درصد می‌باشند و امکان خطا به صورت جزئی در آن‌ها وجود دارد.نویسنده: زهرا حیدریمنبع: CCTVGRAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X