• آذر 29, 1399

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

عوامل نویز در سیستم دوربین مداربسته

اگه بخواهیم نویز دوربین مداربسته را بررسی کنیم که همه با آن سر و کار داشتیم، می‌توان آن را به هفت دسته تقسیم کرد:

نویز دوربین مداربسته
نویز دوربین مداربسته

 

  1. نویز دوربین مداربسته بر اثر استفاده از تجهیزات نامناسب

برای مثال، bnc مورد استفاده، مناسب نباشد. یا کابل‌هایی که استفاده شده اند، مناسب نباشند. کابل ها از جمله کابل کواکسیال، کابل RG59 و یا کابل شبکه مناسب نباشند. منظور از مناسب نبودن کابل این است که مثلا جنس مناسبی نداشته باشد یا متناسب با فاصله انتخاب نشده باشد. پس اولین مورد در نویز دوربین مداربسته، انتخاب تجهیزات اجرایی نامناسب است.

 

  1. نویز دوربین بر اثر استفاده از پاور نامناسب

اگر تجهیزاتی که در شبکه استفاده شده اند، مناسب باشند ولی پاور مناسبی استفاده نکردید، پاور، یا خودش نویزهایی تولید می‌کند یا نمی‌تواند نویزهای محیط را بگیرد. یعنی نویزهای محیط را نیز منتقل می‌کند که در این باره می‌توانید ویدئو مربوطه را از لینک زیر مشاهده کنید.

بررسی نویزهای پاور و تاثیر آن بر کیفیت تصویر

شکل نویزهایی که یک پاور می‌تواند ایجاد کند را با استفاده از اسکوپ می‌توان دید. در این ویدئو، شکل نویزهای متفاوت پاور را می توانید مشاهده کنید. این نویزها به گونه ای هستند که در مولتی متر قابل نمایش نیستند و اگر با مولتی متر آن را تست کنید به نظر سالم می‌آیند.

 

  1. نویز بر اثر اجرای بد پروژه

مثلا مسیر کابل‌ها را درست انتخاب نکردید یا رعایت استانداردها را نکردید. در این موارد با نویز دوربین مداربسته مواجه خواهید شد. اگر پاور شما، پاور خوبی باشد، تجهیزات خوبی هم در پروژه، استفاده شده باشد اما توان پاورها را به درستی محاسبه نکردید، دچار نویزهایی خواهید شد. وقتی توان پاورها را بد محاسبه کرده باشید، وقتی دوربین در حالت دید در شب برود به پاورها فشار می‌آید و در جریان دادن دچار اختلال و مشکل می‌شود و نویز دوربین مداربسته ایجاد می‌کند. در واقع پاورها خوب بوده و سالم هستند اما شما درست انتخاب نکردید و برای این پروژه مناسب نبوده است.

 

  1. نویزهای کرکره ای

این مطلب قبلا تهیه شده برای مشاهده آن می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

نویز کرکره ای در تصویر دوربین مداربسته

راه حلی که برخی افراد برای این موضوع پیشنهاد کرده اند تغییر کنتراست و تنظیم brightness می‌باشد. این تغییرات، نویز دوربین را به صوت کلی از بین نمی‌برد اما آن را بهبود می‌بخشد و نویزها را کمتر می‌کند.

نویز کرکره ای
نویزهای کرکره ای

نکته قابل توجه در این مورد این است که این تغییر brightness، نباید زیاد باشد چون تصویر را از حالت طبیعی خارج می‌کند. اگر آن را روی 100 درصد بگذارید بعدا کارفرما شاکی می‌شود که تصویر خوب و با کیفیتی ندارد. پس برای پاک کردن صورت مساله، خود را از چاله درنیاورید و به چاه بیندازید.

 

  1. نویزهای شبانه

نویزهای برفکی یکی از انواع نویز در دوربین مداربسته است. نویزهای شبانه نویزی می‌باشد که فقط در برخی از دوربین‌ها دیده می‌شود. این نویزها به صورت برفکی می‌باشند و فقط هم در شب دیده می‌شوند. نویزهای برفکی هیچ ربطی به نویزهای دیگر ندارد بلکه این موضوع مربوط به سایز سنسور تصویر می‌باشد. اگر سنسور تصویر ما خیلی کوچک باشد، دچار نویز دوربین مداربسته می‌شوید.

برفکی
نویزهای برفکی

 

  1. نویز دوربین ناشی از شرایط محیطی

در برخی از مواقع با اینکه پاور مناسب انتخاب شده و تجهیزات با اجرای مناسب داشته اید، باز هم نویز در دوربین مداربسته وجود دارد، علت آن عوامل محیطی است. در محیط عواملی وجود دارد که از دست شما خارج است اما روی کار شما تاثیر می‌گذارد. نویز‌هایی که به دلیل وجود دستگاه‌های پر توانی که در مجموعه هستند، به پروژه شما هم اثر می‌گذارند.

برای مثال، افرادی که در آسانسور دوربین کار گذاشته اند، این تجربه را دارند. همه پروژه را خوب اجرا کرده‌اند اما وقتی آساسنسور حرکت می‌کند، یک لحظه تصویر دوربین‌ها نویز می‌گیرد یا کلا قطع می‌شود.

مثال دیگر، در کارخانه های متفاوت که مصرف کننده‌ای پرتوان در مجموعه دارند. وقتی که این مصرف کننده‌ها در مدار وارد می شوند، تصویر دچار نویز دوربین مداربسته می‌شود.

 

  1. نویزهای هم پوشانی کابل کواکسیال

نویزی که خیلی افراد شاید اصلا به آن توجه نکنند، نویز هم پوشانی کابل کواکسیال می‌باشد. برای مثال وقتی که مثلا 4 الی 5 کابل کواکسیال را به زور داخل یک داکت قرار می‌دهید امکان این اتفاق وجود دارد. وقتی که در کابل‌های کواکسیال همپوشانی اتفاق می‌افتد، بعد ازمدتی متوجه می‌شوید که تصویر دوربین‌ها خراب شده است و نویز دوربین مداربسته دارد یا حتی قسمتی از تصویر دوربین‌ها روی افتاده است.

 

امیدواریم با خواندن این مقاله و ویدیو مشکلات ناشی از بروز نویزها برای شما حل شده باشد. موفق باشید…نویسنده: امیر رستمیمنبع: CCTVGRAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X