• دی 1, 1399

دوربین مداربسته فیش آی چیست؟

دوربین مداربسته فیش آی یا چشم ماهی، کاملا  کاربردی می‌باشد. که وجه تمایز آن از دوربین‌های معمولی، زاویه دید بسیار گسترده ای است که این دوربین‌ها دارند. علت نام گذاری این دوربین Fisheye به چشم ماهی نیز، همین زاویه دید گسترده آن است که عملکردی شبیه به چشم‌های ماهی دارد.

چشم‌های ماهی‌ها دارای این قابلیت است که می‌توانند زوایای گسترده‌ای را تحت پوشش خود قرار دهند. فیش آی به خاطر لنزهای خیلی وایدی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت پوشش دهی فضای گسترده‌ای را دارد و در نتیجه زاویه دید آن بسیار بالا می‌باشد.

دوربین مداربسته فیش آی

بدنه دوربین مداربسته فیش آی (Fisheye)

بدنه دوربین مداربسته فیش آی یا چشم ماهی عمدتا از جنس پلاستیک ساخته است. که معمولا به صورت دایره‌ای یا مثلثی با یک سطح صاف در کف آن ساخته می‌شوند. این طراحی بدین خاطر است که برای نصب روی سقف مناسب باشد. همچنین این دوربین‌ها ضد آب نیستند و در برابر گرد و غبار نیز مقاوم نیستند. به همین خاطر از این دوربین‌ها در محیط‌های داخلی استفاده می‌کنند.

از آنجایی که برای تولید دوربین مداربسته فیش آی از بدنه خاصی استفاده می‌کنند، عموما دوربین چشم ماهی آی پی دارای میکروفن هستند و قابلیت ضبط صدای بسیار قوی را دارند. پس برای محیط هایی که نیاز به میکروفن باشد، استفاده از این دوربین‌ها گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

 

استفاده از لنز واید برای ساخت این دوربین‌ها

دوربین­‌ مداربسته فیش آی (Fisheye) قابلیت دید 180 درجه و همچنین 360 درجه را دارند. این دوربین‌ها می‌توانند از نوع دوربین­‌های مداربسته ahd یا ip باشند. تنها تفاوت این دوربین‌ها با دوربین‌های معمولی، لنز متفاوت آن و در نتیجه زاویه دید آن می‌باشد. تکنولوژی آن‌ها متفاوت از دوربین‌های دیگر نیست. پس به همین خاطر این لنزها می‌توانند هم در دوربین‌های ahd به کار گرفته شوند و هم در دوربین های ip مورد استفاده قرار گیرند.

با شرط نصب مناسب و صحیح دوربین مداربسته فیش آی Fisheye در محل مناسب، با وجود این لنز و این دوربین‌ها، دیگر نقطه کوری در محل وجود نخواهد داشت. تمام فضا در زاویه دید دوربین‌ها خواهد بود و دوربین تمام محیط را تحت پوشش خود قرار می­‌دهد. از آنجایی که این دوربین‌ها، تصویری با زاویه دید 360 درجه دارند، به آن دروبین­‌های 360 درجه نیز گفته می‌شود.

 

کاربرد دوربین مداربسته فیش آی

دوربین مداربسته فیش آی کاربردهای گسترده ای دارند. دوربین‌های چشم ماهی می­‌توانند در محیط‌­های پر وسعت، سطح تصویری بسیار مناسبی در تمامی جهات ایجاد کنند. این قابلیت می تواند لزوم استفاده از تعداد زیادی دوربین‌های مداربسته در یک محل برای پوشش دادن یک محیط را از میان ببرد. این بدین معناست که داشتن زاویه دید بسیار گسترده دوربین چشم ماهی، باعث شود که به جای نصب چند عدد دوربین در یک محل، تنها از یک دوربین Fisheye استفاده شود.

کاربرد دوربین مداربسته فیش آی

قابلیت دید گسترده، باعث شده است که این دوربین مداربسته فیش آی برای محیط‌هایی مانند سالن‌های بزرگ، سوله‌های بزرگ و فضاهای تفریحی بزرگ بسیار مناسب باشند. گرچه استفاده از این دوربین‌ها مفید است، اما محدودیت‌هایی نیز در نصب این دوربین‌ها وجود دارد.

 

شرایط نصب دوربین چشم ماهی

دوربین فیش آی به دلیل زاویه دید گسترده 360 درجه‌ای که دارند، در سقف ها نصب می‌شوند. به همین خاطر گاها به آن ها دوربین‌های سقفی نیز گفته می‌شود. پس برای محیط‌هایی که مسقف نیستند اصلا مناسب نیستند و کارایی لازم را ندارند.

به صورت کلی نصب دوربین مداربسته فیش آی در محل‌هایی که شرایط آن در زیر ذکر شده است، نباید صورت پذیرد:

  • زیاد یا کم بودن بیش از حد ارتفاع سقف:

باتوجه به نوع دید لنز دوربین مداربسته فیش آی (Fisheye) معمولا در ارتفاع کمتر از ۶ متر بهترین تصاویر را ضبط می‌کنند. در صورت زیاد بودن بیش از حد ارتفاع، تصویر مناسبی از محل نخواهید داشت. علاوه بر اینکه این دوربین‌ها در ارتفاع کمتر از 6 متر تصویر خوبی دارد، نباید ارتفاع از 3 متر نیز کمتر باشد. چون در این صورت نیز تصویر خوب و مناسبی نخواهید داشت. پس بهترین ارتفاع برای نصب دوربین چشم ماهی بین 3 تا 6 متر می‌باشد.

  • نامیزان بودن سقف:

سقف محل نصب دوربین Fisheye حتی الامکان باید هم سطح باشد. همچنین سقفی که در آن نصب می‌شود، باید موازی با سطح زمین باشد که بتواند تمام زوایای محیط، هرچند محیط وسعت زیادی داشته باشد را پوشش دهد. هم سطح نبودن سقف، باعث می‌شود که دوربین‌ها با سطح زمین موازی نباشد و در نتیجه باعث می‌شود بخش زیادی از زاویه دید خود را از دست بدهد.

  • محیط بیرونی:

دوربین چشم ماهی عموما ضد آب نیستند و لنز آن ها نیز به شدت به گرد و غبار حساس است. این دوربین‌ها طوری طراحی شده‌اند که لنز آن بیرون از دوربین‌ها است و شیشه یا محافظی در مقابل آن وجود ندارد. در نتیجه استفاده از این دوربین مداربسته فیش آی در محیط‌های بیرونی توصیه نمی‌شود. استفاده از آن در محیط‌های بیرونی باعث می‌شود که لنز آن بعد از مدت زمانی که دوربین‌ها کار می‌کنند، دچار فرسودگی شود و کیفیت اصلی خود را از دست دهد.

 

تصویر دوربین فیش آی

با اینکه لنزهای Fisheye می‌توانند از نوع ahd نیز باشند، اما استفاده از آن زیاد مرسوم نمی‌باشد. بیشتر در دوربین‌های آی پی استفاده می‌شود. تصویری که توسط دوربین مداربسته فیش آی گرفته می­‌شود، یک تصویر دایره‌ای شکل 360 درجه‌ای می‌باشد که در شکل زیر قابل مشاهده می‌باشد. این تصاویر که توسط دستگاه NVR یا DVR یا نرم افزار نصب شده روی موبایل یا کامپیوتر ذخیره می‌شوند را می­‌توان به اشکال مختلف نمایش داد.

تصویر چند نمونه از آن را در شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید:

دوربین Fisheye

نحوه نمایش تصاویر گرفته شده توسط دوربین مداربسته فیش آی (Fisheye) را می­‌توانید به چند حالت تبدیل کنید. مثلا می‌توانید تصویر 360 درجه با به دو تصویر 180 درجه و یا چند تصویر کلی تبدیل کنید. همچنین می‌توان تنظیم کرد که هر تکه از آن، روی یک نقطه دلخواه متمرکز شود.

 

تفاوت با سایر دوربین‌ها

دوربین فیش آی مانند سایر دوربین‌ها با BNC و آداپتور 2 آمپر 12 ولت به دستگاه ضبط کننده متصل می‌شود. اما دلیل تفاوت این دوربین نسبت به سایر دوربین‌ها استفاده از لنز واید که باعث می‌شود تصویری با زاویه دید وسیع تر داشته باشیم است.

 

فواید کلی

  • استفاده از یک دوربین بجای چندین دوربین در نتیجه کم کردن هزینه پروژه
  • زاویه دید بسیار وسیع و اشراف داشتن به نقاط حساس و کور
  • متناسب برای فروشگاه یا مرکز خریدها با چیدمان بسیار زیاد
  • متناسب برای مکان پر تردد و شلوغ
  • نظارت کامل صاحبان مشاغل بر کارمندان خود و میز کار آن‌ها
  • کاربردی بودن جهت نصب بالای صندوق فروشگاه ها و مراکز خرید

 

توصیه ما به شما این است که برای داشتن نتیجه بهتر و گرفتن یک تصویر مطلوب، دوربین مداربسته فیش آی را در وسط محیط نصب و راه اندازی کنید. دلیل این است که تمام زوایای محیط را تحت پوشش قرار دهد و نظارت کاملی بر محیط داشته باشید.

 

نویسنده: زهرا حسن شاهی
منبع: cctvgram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X