• دی 20, 1399

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

برای عیب یابی دوربین مدار بسته خراب ، اول از همه باید بدانیم که از کجا شروع کنیم و الگوریتم ذهنی رفع اشکال دوربین چگونه است.

اگر دوربین تصویر ندارد باید چه کار کنیم ؟ (فرض بر این است که دوربین Ahd است)

 

قدم اول : چک کردن جریان ورودی با Power Supply :

 

اول از همه دوربین را با یک کابل ساپلای به منبع تغذیه ای وصل می کنیم که قابلیت نمایش جریان را داشته باشد.

در اینجا دوربین به شما تصویر نمی دهد ولی میزان جریان مصرفی نشان داده می شود.

اگرجریان صفر باشد یا ولتاژ به بردتان نمی رسد و یا ولتاژ به برد می رسد ولی ارتباط ورودی ولتاژ به برد به هر دلیلی قطع شده است.

در نظر داشته باشید که ما به طور مفصل جهت رفع اشکال دوربین مدار بسته در دوره های تعمیراتی که به صورت مجازی و آنلاین و یا بصورت کارگاه های حضوری تشکیل می شود ، این موارد را توضیح خواهیم داد.

در اینجا به صورت مختصر به بیان این مطالب برای دوستانی که موفق به شرکت در این جلسه ها نمی شوند میپردازیم.

پس تا اینجای کار متوجه شدیم که با یک پاور ساپلای دوربین را چک کردیم و متوجه شدیم که هیچ جریانی نمی کشد.

دقت کنید هیچ ارتباطی مابین اینکه بخواهید روبروی فتوسل را بگیرید و ببینید که آیا ir آن روشن می شود یا خاموش می شود ، وجود ندارد. ما در رابطه با ir صحبت نمی کنیم ، تصویر ربطی به ir ندارد و به برد مربوط است.

در اینجا باید دوربین را باز کنیم ، برد را در بیاوریم و نگاه کنیم.

 

قدم دوم : تست سلامت کابل در عیب یابی دوربین مدار بسته :

 

در ابتدای عیب یابی دوربین مدار بسته باید مطمئن شویم که کابل ahd سالم باشد.

اول از همه با مولتی متر چک می کنیم که کابل سالم باشد رشته های قرمز و مشکی به انتهای کابل که جک پاور است ارتباط داشته باشد و خود دو رشته قرمز و دو رشته مشکی به هم مرتبط باشند و قطعی وجود نداشته باشد.

سپس سیم زرد را چک می کنیم که به مغزی جک  bncارتباط داشته باشد.

حال باید بدنه جک bnc آن را با قسمت منفی جک پاور یا مدار تست کنیم. بیشتر وقت ها همین ارتباط قطع شده است که باعث می شود نتوانیم تصویر را ببینیم.

بعضی افراد این کار را ناقص انجام می دهند و فقط سیم های سیاه را نسبت به جک پاور چک می کنند و سوکت های وروردی و خروجی را تست نمی کنند که همین مشکل ممکن است باعث شود دوباره تصویر نداشته باشیم.

بعد از اینکه فهمیدیم کابل سالم می باشد باید چک کنیم که شاید کابل تحت تنش و فشار مشکل پیدا کرده باشد.

روش فهمیدن آن به این صورت است که وروردی یا خروجی کابل را تست کنیم و آن ها را تکان دهیم و ببینیم که قطعی نداشته باشد و از سلامت کابل مطمئن شویم.

پس هنگامی که پاور را وصل میکنیم در صورتی که جریان نکشد باید 12 ولت روی سر سوکت ها داشته باشیم که آن را با مولتی متر چک می کنیم (در صورتی که جریان بکشد عیب یابی متفاوت است).

بعد از تست کابل وارد مرحله تعمیر برد می شویم.

 

قدم سوم تست سلامت برد در رفع اشکال دوربین مدار بسته :

 

مرحله اول در تست برد ولتاژ گیری است.

همانطور که میدانید ولتاژ 12 ولتی که وارد می شوند بسته به نوع دوربین و سی پی یو و … به ولتاژ های متفاوتی از جمله 3.3 ولت ، 5 ولت ، 1.2 ولت و … تبدیل می شوند و ولتاژ های پایینتری ساخته می شوند.

اگر فاز های ولتاژی درست نباشند دوربین کار نمی کند.

ولتاژ مورد نیاز سی پی یو حدود 1 تا 1.2 ولت است که اگر این ولتاژ نباشد ، دوربین با مشکل مواجه می شود.

اگر 3.3 ولتاژ را دریافت نکنید به این معنی است که قسمت فلش دوربین کار نمی کند (آی سی فلش کار نخواهد کرد).

اگر ولتاژ ها درست بودند به ادامه بحث عیب یابی دوربین مدار بسته از جمله فلش کردن می پردازیم که در دوره های آموزش قطعات به طور مفصل توضیح داده می شوند.

لازم به ذکر است که دوربین های مدار بسته هر کدام نسبت به کاراییشان عمر مفیدی دارند و قطعات آن ها پس از مدتی ضعیف شده و دیگر کارایی آن ها مثل قبل نیست و نباید دیگر انتظار داشته باشیم که کیفیت آن ها مثل روز اول باشد.

 

بررسی مواردی بسیار ساده که ممکن است فراموش شود :

 

  • عدم اتصال اینترنتی دستگاه نظارت تصویری
  • باید توجه داشته باشیم که از هرگونه vpn استفاده نکنیم
  • اجرا نشدن نرم افزار انتقال تصویر
  • نصب و راه اندازی غلط دوربین مدار بسته

 

مشکل وجود نویز در تصویر :

 

وجود نویز می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد که ناشی از نصب بد و ناقص است.

از جمله نصب دوربین در محلی که جریان القایی و الکتریکی وجود دارد و همین باعث ایجاد اختلال در تصویر دوربین می شود.

علاوه بر این ممکن است کیفیت کابل استفاده شده مناسب نباشد یا فاصله کابل زیاد باشد یا مسیر کابل از کنار کابل فشار قوی رد شده باشد و باعث بروز مشکل شود.

اگر نویز بعد از مدتی کارکرد به وجود آمد و در ابتدا وجود نداشت ، مشکل از منبع تغذیه و آداپتور می باشد .

در آماری که شرکت ها در رفع اشکال دوربین مدار بسته بدست آورده اند ، فقط1 درصد مشکلات دوربین های مدار بسته به سخت افزارها یا ایرادات دستگاه ها بر می گردد.

72 درصد از مشکلاتی که به وجود می آید به دلیل خدمات و تعمیر دوربین مداربسته می باشد که مشکلاتی مانند انتقال ندادن تصاویر دوربین مداربسته بدلیل کابل کشی یا سوکت زنی اشتباه و اشتباهات هنگام نصب دوربین مدار بسته می باشد.

27 درصد از مشکلات مرتبط با مراکز برق و ارتباطات الکتریکی است که به خاطر وجود مشکل ولتاژ رسانی کمتر یا بیش از حد و مشکلات الکتریکی ساده و اساسی است.

در انتهای مقاله عیب یابی دوربین مدار بسته نتیجه می گیریم که انتخاب شخص و یا شرکتی که عملیات نصب و راه اندازی را انجام می دهد بسیار مهم و کلیدی می باشد و انتخاب یک نصاب خوب بسیاری از خرابی های طول مصرف دوربین را کاهش می دهد.

در صورت علاقه مندی به مشاهده ویدیو های آموزشی بیشتر و  شرکت در دوره های تخصصی آموزش ، نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته کلیک کنید.

نویسنده : امیر رستمی
منبع : CCTVGRAM

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X