• دی 27, 1399

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

از انواع کابل شبکه در چه شرایطی استفاده کنیم؟

تا به حال برایتان پیش آمده که موقع اجرای پروژه دوربین تحت شبکه در انتخاب کابل شبکه مناسب دچار سردرگمی شوید و نتوانید قاطعانه تصمیم بگیرید که از انواع کابل شبکه دوربین مداربسته کدام را استفاده کنید؟

آیا با توجه به گران تر بودن انواع کابل شبکه شیلددار لازم است که از این نوع کابل‌ها استفاده شود؟ در چه مواقعی باید از کابل فویل دار یا شیلددار استفاده شود؟

انواع کابل شبکه مناسب دوربین مداربسته
انواع کابل شبکه مناسب دوربین مداربسته

کابل شبکه چیست؟

سیم‌هایی از جنس مس یا آلومینیوم می‌باشند که برای اتصال و انتقال اطلاعات بین کامپیوترها و روترها و سوییچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس این کابل‌ها رابط‌هایی هستند که اطلاعات در آن جریان دارد و از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری منتقل می‌شود.

کابل‌های بدون فویل و شیلد utp:

همانطور که می دانید، معروفترین از انواع کابل شبکه مناسب که می توان نام برد، کابل utp می باشد که استاندارد جهانی دارد. این نوع کابل هیچ شیلدی ندارد و تنها 4 زوج سیم در طول کابل داخل محفظه قرار دارند.

از طرف دیگر، برخی از فروشنده‌ها به شما کابل‌های دیگری را معرفی می کنند که دارای شیلد هستند. احتمالا خیلی هم از این انوع کابل‌ها تعریف می‌کنند. کابل‌های شیلددار انواع مختلفی دارند که معروف ترین آن‌ها کابل stp می‌باشد. 

انواع کابل شبکه دارای شیلد و فویل:

کابل‌های stp همانند کابل کواکسیال که دور سیم آن شیلدی پیچیده شده است، یک لایه شیلد دور 4 زوج سیم شبکه پیچیده شده است. جنس این شیلد می‌­تواند از آلومینیوم یا از مس باشد.

کابل نوع ftp دارای یک فویل آلومینیومی روی کل زوج سیم های شبکه وجود دارد. انواع دیگری از کابل شبکه وجود دارد که هم دارای شیلد است و هم دارای فویل می‌باشد. در پروژه‌هایی که بسیار حساس اند پیشنهاد می‌شود که از این نوع کابل‌ها استفاده شود. این کابل با نام کابل‌های نوع fstp در بازار موجود است.

در کل انواع دیگری از کابل شبکه شیلد‌دار هم در بازار وجود دارد که طبق استاندرهای کابل‌ها باشد. اما در چه پروژه و در  چه مواقعی از هر یک از آن‌ها استفاده شود؟

انواع کابل شبکه STP UTP
انواع کابل شبکه STP UTP

علت تولید کابل شبکه شیلد دار:

شما باید علت پیدایش انواع کابل شبکه شیلددار را بدانید که بتوانید در انتخاب آن‌ها بهتر تصمیم گیری کنید. آکاهی داشتن از فلسفه به وجود آمدن کابل‌های دارای شیلد، به شما در انتخاب کابل‌های مناسب برای اجرای پروژه دوربین مداربسته IP کمک خواهد کرد.

وقتی در یک محیط آلودگی امواج الکترومغناطیسی داشته باشید نویزهای ناخواسته‌ای تولید می­‌شود که روی کابل‌ها تاثیر می‌گذارد. از انواع آلودگی مغناطیسی می­‌توان به موتورهای القایی یا مداراتی که در فرکانس بالا کار می‌کنند، اشاره کرد. اگر مسیر کابل‌ها طولانی باشد، اثر مغناطیسی روی کابل‌ها بیشتر می‌شود.

این آلودگی در واقع آلودگی فرکانسی است. امواج الکترومغناطیسی که روی کابل‌ها تاثیر می‌گذارند، نتیجه این عمل این می‌شود که کل پروژه یا بخشی از آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است در برخی از دوربین‌ها تاثیر بگذارد. این تاثیر گذاری به چه صورت است؟

پرش تصویر یکی از شایع ترین علت این مساله است. نویزی که روی انواع کابل شبکه مناسب دوربین مداربسته توزیع می‌شود در نهایت باعث قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه می‌شود. راه حل رفع این مشکل چیست؟

 

راه حل رفع پرش تصویر بر اثر استفاده از کابل‌های نامناسب:

تصور عموم این است که اگه از کابل‌های شیلددار یا فویل دار به جای کابل ساده utp استفاده شود، این مشکل برطرف خواهد شد. بله دیدگاه درستی است و اصلا فلسفه تولید انواع کابل شبکه شیلد‌‌دار نیز همین است.

امواج الکترومغناطیسی قابلیت گذر از فلزات را ندارند. البته این موضوع صد در صد  نیست اما میزان بسیار زیادی از این امواج از فلزات عبور نمی‌کنند.

وقتی که در کابل‌ها از شیلد یا فویل استفاده شده باشد، این امواج در سطح شیلد پراکنده می‌شوند و نمی‌توانند از آن عبور کنند. پس این امواج به درون کابل‌ها ورود پیدا نمی‌کند. در نتیجه نویزی به سیم‌ها وارد نمی‌شود که تصویر را تحت تاثیر قرار دهد.

این نویز به صورت اثر القایی در طول شیلد پخش می‌شود و توسعه پیدا می‌کند. اما نکته قابل توجهی وجود دارد که ممکن است خیلی افراد به آن توجه نکنند. بی توجهی به این مساله باعث عدم استفاده از مزیت کابل‌های شیلد دار می‌شود و استفاده از آن را بی فایده می‌کند.

استفاده کارآمد از کابل‌های دارای شیلد و فویل:

اثر القایی و نویزی که در مورد آن صحبت شد. در صورتی روی سطح شیلد پخش می‌شود و به درون سیم رخنه نمی کند که یک سری اصول رعایت شوند. اگر در اجرای پروژه سیستم ارتینگ داشته باشید، باید انواع کابل شبکه مناسب مورد استفاده در این پروژه را حتما باید به ارت (زمین) وصل کنید.

شما فقط به شرط وصل بودن کابل‌ها به ارت، مشکلی نخواهید داشت و مشکل نویز و اثر القایی برطرف خواهد شد. در این صورت هیچ نویزی صورت نخواهد گرفت. اگر سیم ارتینگ وجود نداشته باشد استفاده از کابل‌های شیلد‌دار یا بدون شیلد تفاوتی نخواهد داشت و در هر صورت، نویز به درون سیم‌ها ورود پیدا می کند.

 

سوکت زدن انواع کابل شبکه شیلد‌دار:

باید توجه داشته باشید که کابل‌های دارای شیلد و فویل، سوکت های متفاوتی از کابل‌های شبکه بدون شیلد دارند. برخی به این موضوع توجه نمی‌کنند و سوکت معمولی برای کابل‌های شیلد‌دار استفاده می‌کنند. این افراد سوکت گذاری را به صورت عادی انجام می دهند و شیلد را میچینند و باقی سیم‌ها را پرس می‌کنند.

سوکت زدن کابل شبکه
سوکت زدن انواع کابل شبکه

اما هدف استفاده از انواع کابل شبکه شیلد‌دار این است که بتوان به نحوی این فویل یا شیلد را به سیستم ارتینگ اتصال داد. پس در استفاده از کابل‌های شیلد دار به این نکته نیز توجه فرمایید که بتوانید از منافع این کابل‌ها بهره ببرید.

استفاده از کابل‌های شیلد دار به صورت ناکارآمد و نتیجه آن:

اگر در پروژه یک سیستم شهری دارید که ارتینگ دارند و یا پروژه ای که شرایط ایجاد ارت در آن وجود نداشته باشد، نباید از انواع کابل شبکه مناسب دارای شیلد و فویل استفاده شود. اگر از این نوع کابل‌ها در این پروژه‌ها استفاده کنید، تفاوت چندانی با کابل‌های معمولی نخواهد داشت. بلکه تنها هزینه بیشتری به کارفرما متحمل می‌کنید و پروژه گران‌تری انجام می‌دهید.

حتی برخی موارد همین استفاده از کابل‌های فویل دار بدون اتصال به ارتینگ، باعث ایجاد نویز بیشتر روی شیلد و داشتن اثر معکوس بوده است که ممکن است شما به آن برخورد کرده باشید. در صورتی که انتظار داشتید کابل شیلد دار بهتر عمل کند اما عملکرد بدتری داشته است.

 

خلاصه نویسی:

  • استفاده از انواع کابل شبکه شیلد‌دار در پروژه بدون ارتینگ، تنها پروژه گران تری خواهد بود. بدون اینکه از منافع این نوع کابل‌ها استفاده کرده باشید.
  • همچنین برای بهره وری از منافع کابل‌های شیلد دار، باید از سوکت مخصوص این کابل‌ها برای سوکت زدن آن استفاده کنید.

داشتن بینش بیشتر می تواند به تصمیم گیری و در نتیجه عملکرد بهتر شما در پروژه‌ها کمک کند. همچنین کمک می‌کند که هزینه زیادی نکنید مگر اینکه راهکار سازنده آن را از قبل پیش بینی کرده باشید.

امیدواریم با دیدن این مقاله و ویدیو ابهامات شما در این زمینه برطرف شده باشد. موفق باشید…

   نویسنده: امیر رستمی
   منبع: CCTVGRAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X