• تیر 11, 1401

امروزه نیاز به شبکه کردن در همه جا دیده می‌شود، شبکه برای استفاده مشترک سیستم‌های درون شبکه از یک سخت افزار یا نرم افزار به وجود می‌آید و یکی از دغدغه های ذهنی نصابان و فعالان سیستم های امنیتی سوکت زدن حرفه ای و صحیح است  در این مقاله از کیانام ارتباط به صورت تخصصی و کامل به آموزش سوکت زدن کابل شبکه می‌پردازیم.

  • ابزار های لازم برای سوکت زدن شبکه
  • هر کدام از ابزارهای سوکت زدن کابل شبکه چه کاربردی دارند؟
  • استاندارد رنگ بندی رشته سیم‌ها
  • آموزش آموزش سوکت زدن کابل شبکه

چرا به سوکت زدن کابل شبکه نیاز داریم؟

برای ایجاد کردن یک شبکه، از کابل هایی که دو سر آن سوکت شبکه زده شده و اصطلاحا به آن ها پچ کورد گفته می‌شود استفاده می‌شود. پچ کورد‌های آماده در بازار در طول‌های مشخصی وجود دارند و گاها در یک پروژه بر حسب نیاز پروژه نیاز داریم که از طول‌های کوتاه تر یا بلند تر استفاده کنیم. در این صورت باید نحوه سوکت زدن کابل شبکه را بدانیم که چگونه به درستی سوکت بزنیم.

ابزارهای مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

برای سوکت زدن کابل شبکه به ابزار‌های مخصوصی نیاز داریم، ابزار های لازم برای سوکت زدن شبکه عبارت اند از:

  • آچار شبکه
  • استریپر یا کاتر
  • سیم چین بابتچیدن اضافات کار

از استریپر برای جدا کردن غلاف کابل و اصطلاحا لخت کردن کابل‌ها استفاده می‌کنیم، از قسمتی از استریپر که یک تیغه دارد این کار را انجام می‌دهیم. کابل را دورن استریپر قرار می‌دهیم و چند دور، دور کابل می‌چرخانیم و غلاف را به طول حدود دو سانتی متر جدا می‌کنیم.

استریپر
استریپر

از سیم چین برا جدا کردن قطعه ی پلاستیکی درون کابل‌ها که نگهدارنده‌ و جدا کننده بین زوج رشته سیم‌ها می‌باشد و هم چنین نخ درون کابل‌ها استفاده می‌کنیم.

سیم چین
سیم چین

از آچار شبکه برای پرس کردن تیغه‌های سوکت روی رشته سیم‌ها در سوکت زدن کابل شبکه استفاده می‌کنیم.

آچار شبکه یا کریمپر
آچار شبکه یا کریمپر

فروشگاه دوربین مداربسته کیانام ارتباط عرضه کننده انواع دوربین مداربسته به صورت حضوری و آنلاین

استاندارد رنگ بندی رشته سیم‌ها

برای قرار دادن رشته سیم‌ها درون سوکت مهم‌ترین نکته ای که در سوکت زدن کابل شبکه باید به آن توجه داشت ترتیب قرار گرفتن آن‌ها درون سوکت می‌باشد. برای ترتیب قرار گیری رشته سیم‌ها درون سوکت دو استاندارد وجود دارد. نام این دو استاندارد T-568A و T-568B است.

در استاندارد T-568A ترتیب قرار گیری سیم ها به صورت زیر است:

 ترتیب قرار گیری سیم ها در استاندارد T-568A

در استاندارد T-568B که در ایران از این استاندارد استفاده می کنیم، به صورت زیر است:

 ترتیب قرار گیری سیم ها در استاندارد T-568Bحال که با ابزارها و استاندارد رنگ بندی رشته های کابل آشنا شدیم به نحوه ی انجام سوکت زدن کابل شبکه می‌پردازیم:

سوکت زدن شبکه یکی از مهم ترین قسمت های اجرای کار شبکه است و نصاب دوربین شبکه قبل از هر چیز نیازمند تسلط بر سوکت زنی کابل می‌باشد. در این مقاله به آموزش جزئی و مرحله به مرحله ی آموزش سوکت زنی میپردازیم:

آموزش اصولی و قدم به قدم سوکت زدن کابل شبکه

دقت کنید که سوکت زدن کابل شبکه کاری حساس و ظریفه، به‌طوری که اگر حتی یک سیم اشتباه قرار داده بشه، با مشکل مواجه خواهید شد.

آموزش مراحله به مرحله سوکت زدن کابل شبکه

1. در ابتدا حدود دو سانتیمتر از طول غلاف کابل شبکه را به وسیله استریپر جدا می‌کنیم، توجه کنید که از بخش تک تیغه ی استریپر برای برش دور کابل استفاده کنید. (بخش دو تیغ برای برش کابل‌های کواکسیال می‌باشد).

غلاف کابل شبکه2. قطعه‌ی پلاستیکی و نخ درون کابل را به وسیله سیم چین جدا می‌کنیم. در میان رشته سیم های کابل شبکه یک پلاستیک جدا کننده با سطح مقطع به شکل به اضافه (+) وسط کابل قرار دارد. این قطعه پلاستیکی باعث تفکیک شدن سیم ها می شود. با یک دست کابل را نگه داشته و با دست دیگر مقدار کمی این پلاستیک را به آرامی بکشید. در حین این کار متوجه میشوید مقدار بسیار کمی این جدا کننده پلاستیکی به طرف بیرون کشیده میشود. حال با استفاده از سیم چین، این جدا کننده پلاستیکی را از محلی که روکش کابل را بریده اید جدا کنید چرا که این امر باعث چیدمان راحت تر سیم ها می گردد.

3. در صورت استفاده از محافظ سوکت در این مرحله محافظ را از کابل عبور دهید.

4. مقداری غلاف کابل را عقب می‌کشیم تا پس از قرار دادن رشته سیم‌ها درون سوکت غلاف را به جای خودش بازگردانیم.

5. رشته سیم‌ها را به صورت زوج از یکدیگر جدا می‌کنیم،به طور معمول برای سوکت زدن شبکه از تیپ B استفاده می‌کنیم که رنگ بندی آن از سفید نارنجی –نارنجی شروع شده و به سفید قهوه ای –قهوه ای ختم می‌شود. زوج سبز و آبی در وسط قرار می‌گیرند بدین شکل که سفید آبی کنار سبز قرار می‌گیرد و سفید سبز کنار آبی.

رشته سیم‌ها به صورت زوج6. رشته سیم‌ها را با توجه به استاندارد رنگ بندی به ترتیب کنار هم می‌چینیم.سفید نارنجی ،  نارنجی ، سفید سبز ، آبی ، سفید آبی ، سبز ، سفید قهوه ای و قهوه ای. توجه کنید که رشته ها را به شکلی کنار هم قرار دهید که در ادامه برای استفاده از آنها برای سوکت زنی کابل شبکه نیاز به چینش مجدد نداشته باشید. هرچه با مالش و فشار انگشتانتان بر روی سیم ها حالت تابیدگی را در سیم ها اصلاح کنید در آرایش رنگها کنار هم موفق تر خواهید بود.

رنگبندی سوکت زنی کابل شبکه با توجه به تیپ مورد نظر

7. پس از قرار دادن سیم‌ها در کنار به صورت موازی برای یک اندازه شدن طول کابل‌ها، سر کابل‌ها را در یک امتداد با سیم چین می‌چینیم. چه میزان از این سیم ها باید کوتاه شود؟ برای به دست آوردن این جواب باید به سوکت شبکه توجه کنید. سوکت شبکه دارای یک مسیر ورود سیم میباشد که در انتهای این مسیر به 8 تیغه مسی ختم می شود. در ابتدای سوکت نیز یک فرو رفتگی وجود دارد که برای پرس شدن روی کابل استفاده میشود. سیم ها باید کل طول سوکت شبکه را پوشش دهند و تا لبه فرو رفتگی که در روی سوکت شبکه وجود دارد ادامه پیدا کنند. توجه شود زیر این قسمت باید کابل روکش دار قرار گیرد.

8. سیم‌ها را به همین ترتیب به درون سوکت می‌بریم. در این مرحله به وسیله انگشت اشاره و شصت یکی از دست ها رشته سیم ها رو نگه داشته و با دست دیگر آنها رو برش می دهیم. سیم چین را کنار گذاشته و یک عدد سوکت بر میداریم و رشته ها را با دست دیگر وارد آن می‌کنیم. دقت کنید که هر رشته در شیار مربوط به خود قرار بگیرد.

توجه: لبه بالایی سیم ها حتما باید در یک راستا باشد.

توجه: در این مرحله از سوکت زدن شبکه، سوکت را از رو به رو نگاه کرده و مطمئن شوید که انتهای هر رشته سیم در شیار مربوط به خود قابل دیدن باشد. اگر رشته ها تا انتها فرو نرفته باشند این مسئله می تواند عمر مفید اتصال را کاهش دهد و هر چند هفته یکبار شاهد قطعی سیستم خواهید بود. 

9. پس از اینکه رشته سیم‌ها تا آخر درون آن قرار گرفتند، غلاف کابل را که مقداری عقب کشیده بودیم به جای خودش باز می‌گردانیم.

10. در انتها با آچار شبکه تیغه‌ها را روی رشته سیم‌ها پرس می‌کنیم.

11. برای اطمینان از درستی سوکت زدن کابل شبکه به صورت صحیح و برقرار شدن اتصال بین رشته سیم‌ها می‌توانید از تستر شبکه استفاده کنید.

همچنین بخوانید: محافظت از سوکت شبکه

چه اشکالاتی ممکن است مرتکب شویم؟

یکی از اشکالات ظاهری این است که غلاف کابل درون سوکت قرار نگرفته باشد و مقداری از رشته سیم‌ها بیرون از سوکت باشند. این اشکال علاوه بر این که ظاهر خوبی ندارد ممکن هست باعث شل شدن اتصالات شود.

اشتباه سوکت زدن شبکه
یکی دیگر از اشکالاتی که ممکن هست به وجود آید این است که رشته سیمها تا انتهای سوکت قرار نگرفته باشند که در این صورت اتصالات به درستی برقرار نمی‌شود. باید بتوانید رشته سیم‌ها را از انتها ببینید.


لینک کوتاه: bit.ly/3ycaPFh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X