• بهمن 23, 1399

ابزارهای لازم برای سوکت زدن BNC

در این مقاله به معرفی ابزارهای مورد استفاده در عملیات سوکت زدن کابل rg59  می‌پردازیم. به طور کل برای سوکت زدن BNC پرسی روی کابل به آچار پپرس ، سیم لخت کن یا استریپر ، سیم چین یا کف چین ، پیچ گوشتی چهارسو ریز نیاز داریم در صورت نبود استریپر می توان از یک عدد کاتر استفاده کرد. در ادامه به طور جزئی تر ابزار‌های نام برده را معرفی خواهیم کرد.

 

آچار پرس در سوکت زدن BNC

این ابزار با نام‌های مختلفی از جمله آچار BNC ، آچار کریمپر و یا بی ان سی کریمپر در بازار شناخته می‌شود. آچارهای بی ان سی مختلفی در بازار وجود دارند که علی رقم تفاوت‌های ظاهری در نهایت برای هدف مشخص و یکسانی ساخته شده اند. دو وظیفه ای اصلی یک آچار بی ان سی عبارت اند از پرس واشر بی ان سی پرسی بر روی بدنه ی کابل و پرس سوزن بی ان سی پرسی بر روی مغزی کابل که عملیات سوکت زدن BNC با این دو مرحله تکمیل می‌شود.

با توجه به اینکه کابل‌های کواکسیال موجود در بازار با ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند ، آچار های بی ان سی معمولا چند حفره با سایزهای مختلف دارند که در نمونه‌های ساده تر تعداد حفره‌ها از عدد دو شروع شده و در نمونه‌های کامل تر به پنج عدد هم می رسد. هر چه تعداد حفره های یک آچار بی ان سی تنوع بیشتری در سایزبندی داشته باشد ، تعداد کابل‌های بیشتری را در سوکت زدن BNC پوشش خواهد داد. حفره‌های آچار بی ان سی به طور کل در دو دسته طراحی می‌شوند که دسته ی اول سایز بزرگتری داشته و جهت پرس واشر بر روی بدنه کابل استفاده می‌شود ، دسته دوم در سایز خیلی کوچک تری داشته و برای پرس سوزن بی ان سی طراحی شده است.

سوکت زدن BNC

استریپر یا کابل لخت کن در سوکت زدن BNC

استریپر ها نیز مانند آچار‌های بی ان سی در نمونه‌های متنوعی تولید شده و در بازار یافت می شوند. کاربرد اصلی یک استریپر برش دادن پوشش و لایه بیرونی کابل می‌باشد. در نمونه‌های حرفه ای قطر دهانه ی استریپر قابل تنظیم بوده و می‌توان تیغه ها را جهت برش کابل هایی با ضخامت‌های مختلف به کار گرفت. در نمونه های ساده تر دو تیغه ی مختلف با قطر برش ثابت روی استریپر طراحی شده است که دو سایز کابل را پوشش می‌دهند و در نمونه‌های ساده ی استریپر ها فقط یک تیغه وجود دارد که با میزان فشار دست باید آن را جهت کابل هایی با قطر های مختلف به کار بگیرید.

گاهی استریپر یا سیم لخت کن به یک تیغه ی سیم چین هم مجهز هستند که در این موارد استفاده از سیم چین جداگانه لازم نخواهد بود. استریپر یکی از ابزارهای ضروری برای سوکت زدن BNC  می‌باشد.

استریپر
بعضی از مدل های استریپرها چند کار را همزمان انجام می دهند.

سیم چین یا کف چین در سوکت زدن BNC

برای داشتن یک سوکت BNC نقص استفاده از سیم چین یا کف چین ضروری می‌باشد. از این ابزار برای برش اضافات کابل ها و به خصوص شیلدهای دور مغزی استفاده می‌شود. استفاده از کف چین تسلط و دقت شما را در قطع ضواعد در بهترین نقطه بالا خواهد برد و سوکت تمیز تری ایجاد می شود. گاهی سیم چین ها به شیار هایی برای لخت کردن کابل ها مجهز شده اند و همزمان کار استریپر را هم انجام می‌دهند که سوکت زدن BNC را برای شما ساده تر می‌کنند.

 

پیچ گوشتی چهارسو ریز

حتما توجه کرده اید که سوکت‌های بی ان سی پرسی در بخشی که مغزی کابل در آن قرار می گیرد دارای پیچ کوچکی هستند و بستن این پیچ بر روی کابل سوکت بی ان سی شما را کامل می‌کند. برای سوکت زدن BNC به همراه داشتن یک پیچ گوشتی چهارسو کوچک الزامی می‌باشد.

 

کاتر

ابزار هایی مثل استریپر و سیم چین و کف چین برای اجرای آسان تر و سریع تر یک سوکت زدن BNC لازم هستند. اما نبود آن‌ها به معنی ناممکن بودن سوکت زنی نیست. با یک کاتر ساده هم می‌توان انواع عملیات‌های مورد نیاز را بر روی کابل‌ها انجام داد هر چند ممکن است نتیجه نهایی کیفیت استاندارد و مورد انتظار را نداشته باشد. بنابراین به همراه داشتن یک کاتر در کنار ابزارهای ذکر شده می تواند مفید واقع شود. چرا که در صورت خرابی و یا گم شدن هر کدام از آن‌ها می‌توان کار را با کاتر جلو برد و به اتمام رساند.

 

امیدواریم این ویدیو و مقاله برای شما در انتخاب ابزارهای لازم جهت سوکت زدن BNC مفید واقع شده باشد. موفق باشید…

نویسنده: دانیال حسینی
منبع: CCTVGRAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X