• اسفند 20, 1399

چرا به تکنولوژی مه زدایی Defog دوربین مداربسته نیاز پیدا کرده ایم؟ شرایط هایی مثل مه، باران و… اختلالاتی در کیفیت تصویر دوربین‌ها ایجاد می‌کنند. با پیشرفت روز افزون در تکنولوژی‌های سیستم‌های نظارت تصویر، این تکنولوژی وارد دنیای مداربسته شده است.

مقدمه

از مهم ترین اساس پایه دوربین‌ها کیفیت تصاویری می‌باشد که به دستگاه ارسال می کند. با پیشرفت روز افزون در صنعت مداربسته، قابلیت هایی مثل تکنولوژی مه زدایی به بازار عرضه شد. دوربین های امروزی کیفیت‌های قابل قبولی را نمایش می‌دهند. با این وجود در شرایطهای خاص، به تنهایی کفایت نمی‌کند.

وقتی شرایط آب و هوایی نامساعد باشد، در عملکرد دوربین مداربسته تاثیرگذار خواهد بود. در شرایطی که آب و هوا نامساعد باشد، مانند باران و مه باعث بروز مشکلاتی در تصاویر شما خواهد شد و اگر عملکرد مناسبی را تدبیر نکنید با مشکل روبرو خواهید شد. جهت رفع چنین مشکلاتی تکنولوژی مه زدایی دوربین مداربسته وارد بازار شد.

 

آشنایی با تکنولوژی مه زدایی defog در دوربین مداربسته

دوربین هایی که در محیط های بیرونی نصب می‌شوند باید از شرایط مناسب و کیفیت بالایی برخوردار باشند. شرایط هایی مثل مه، باران و… اختلالاتی در کیفیت تصویر دوربین‌ها ایجاد می‌کنند. برای مقابله با شرایط نامساعدی مثل مه و باران و دود قابلیتی وجود دارد. این قابلیت، نور مادون قرمز بیشتری را دریافت می‌کند که به دلیل هزینه بسیار بالا به صرفه نیست!

آشنایی با تکنولوژی مه زدایی defog در دوربین مداربسته

با پیشرفت تکنولوژی‌های دیجیتالی، تکنولوژی مه زدایی یا defog وارد صنعت دوربین مداربسته شد. این قابلیت داده‌های دریافتی از سنسور تصویر را تنظیم می‌کند و جزئیات و رنگ تصاویر را افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی دقیق این فناوری ارزشمند می‌پردازیم.

 

تکنولوژی مه زدایی Defog و VPS چگونه کار می‌کند؟

این تکنولوژی یک نرم‌افزار منحصر به فرد می باشد. این نرم افزار بر روی چیپ دوربین متصل و نصب شده است. این قابلیت با اسکن قوی قسمت های تار تصاویر و با تغییرات کنتراست نور و نوردهی تلاش می کند که تصاویر را شفاف تر کند. در تصویر زیر عملکرد کاملا واضح می‌باشد.

تکنولوژی مه زدایی defog

 

تاثیر مه بر روی تصویر دوربین

شرایط آب و هوایی به خصوص مه اثرات منفی زیادی بر روی تصویر می‌گذارد. اگر دوربین تحت شبکه بیرون از ساختمان نصب شده باشد، شرایط تابش نور، مه و آلودگی باعث ایجاد بخار و آلودگی بر روی تصویر دوربین می‌شود. وقتی هوای محیط نامناسب باشد بر روی کیفیت تصویر اثر مستقیم دارد. جهت حل این مشکل تکنولوژی مه زدایی Defog وارد دوربین مداربسته شد.

 

روش‌های تکنولوژی مه زدایی

1- بهبود تصویر شکل یافته

2- بازیابی تصویر شکل نیافته

 

بازیابی تصویر شکل یافته

در این روش دلایل افت کیفیت تصویر را بررسی می کنیم و در آخر به بهبود کیفیت تصویر می‌پردازیم.

بهبود تصویر شکل نیافته

در این روش نسبت رنگ زمینه برای فهمیدن بهتر کارکرد مه زدایی طبق قضاوت بصری ذهنی زیاد می‌شود.

 

چه نوع دوربین‌های مداربسته‌ای دارای تکنولوژی Defog می‌باشند؟

عمدتا دوربین های AHD که در ساختمان ها، فروشگاه ها، ادارات و… نصب می‌شوند، نیازی به این تکنولوژی ندارند. در پایین دوربین ها و مکان هایی را معرفی می کنیم که به Defog نیاز دارند.

  • دوربین پلاک خوان
  • دوربین‌های اسپید دام
  • دوربین‌هایی که در خیابان‌ها نصب می‌شوند.
  • دوربین‌های زوم (به دلیل اینکه از راه دور بر روی سوژه ای متمرکز هستند)

 

تذکر: دوربین‌های تحت شبکه IP که کیفیت تصویر بالایی دارند، ببخاطر اینکه کیفیت بهتری دارند و امکان دارد برای زوم‌های زیاد استفاده شود، بهتر است دارای تکنولوژی مه زدایی Defog باشند.

  نویسنده: فرهاد سنگی
  منبع: CCTVGRAM

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X