• مهر 29, 1402

فریم در ثانیه (FBS) در دوربین مدار بسته

فریم در ثانیه یا همان FBS به تعداد تصاویری گفته می‌شود که دوربین شما در هر ثانیه ضبط می‌کند.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام چک کردن فیلم های دوربین مداربسته، اجسام در حال حرکت با یک هاله و یا دنباله پخش شود و اصلاً کیفیت مناسبی ندارد. مثلاً اگر شخصی رد می شود رنگ پیراهن در تصویر جا می‌ماند و یا در پشت ماشینی که در حال حرکت است یک هاله وجود دارد. همه این مشکلات مربوط به پایین بودن FBS دوربین مدار بسته است. یکی از مهمترین عوامل در کیفیت  تصاویردوربین مدار بسته Framerate یا فریم بر ثانیه است.

ما در این مقاله به شما آموزش می دهیم چگونه این مشکلات را رفع کنید.

فریم در ثانیه (FBS) چیست؟

نرخ فریم یا فریم در ثانیه یا فریم برثانیه، یا فریم ریت در دوربین مدار بسته نشان دهنده تعداد تصاویری است که، در هر ثانیه از فیلم گرفته شده است. همان طور که می دانید یک فیلم از تعدادی تصویر تشکیل شده است که پشت سر هم به نمایش در می آید. به هر کدام از این تصاویر یک فریم گفته می شود. حال اگر این فریم ها با سرعت مشخص نشان داده شود هیچ مکثی در فیلم دیده نخواهد شد. استاندارد فعلی برای فیلم واضح و روان با اجسام متحرک 30 فریم در ثانیه است.

 

اهمیت FBS:

وقتی یک فیلم را تماشا می کنید برای این که مغز انسان تصاویر را به صورت متحرک ببیند حداقل نیاز به ۲۵ تا ۳۰ فریم در ثانیه است یعنی باید ۲۵ تا ۳۰ فریم در یک ثانیه پشت سر هم پخش شود تا مغز انسان حس یک فیلم زنده را دریافت کندحال اگر تعداد این فریم ها که به آن FBS گفته می‌شود به اندازه کافی نباشد حس می کنید که تصاویر قطع شده و پرش های کوچک بین فریم ها را احساس می کنید این به دلیل کم شدن تعداد فریم ها از سطحی مشخص است که باعث شکسته شدن تصاویر میشود.

دوربین هایی وجود دارد که تصاویر را با فریم بالا ضبط می‌کنند. احتمالاً فیلم های ضبط شده با فریم بالا را دیده‌اید مثلاً فیلم شکسته شدن یک جسم یا له شدن یک شی توسط دستگاه پرس و غیره، در این فیلم ها می توانید جزئیات تصاویر را به خوبی ببینید یعنی فیلم را با همان کیفیت به‌صورت کند پخش کنید. این فیلم ها با فریم بالاتراز۳۰ فریم ساخته شده اند.

از این دوربین ها در مواردی که به ثبت جزئیات حرکت نیاز است استفاده می شود، مثل ثبت سرعت گلوله هنگام عبور از یک جسم.

فروشگاه دوربین مداربسته کیانام ارتباط عرضه کننده انواع دوربین مداربسته به صورت حضوری و آنلاین

 

 

خرید دوربین مداربسته با کیفیت و با رزولوشن بالا بدون نویز

فریم در ثانیه (FBS) در دوربین مدار بسته

رابطه Resolution و FBS:

بعضی مواقع برای حفظ استقرار دوربین مجبور می شوند علی‌رغم بالا بودن رزولوشن، تعداد فریم دوربین را پایین بیاورند و یا برعکس. این امر به دلیل محدودیت دوربین در قدرت پردازش است. یعنی دوربین به زمان بیشتری برای پردازش تصاویر احتیاج دارد.

به عنوان مثال دیده شده که کیفیت تصاویر دوربین با FBS 25 و رزولوشن 3MP در اجسام متحرک بسیار بهتر از دوربینی با FBS 12 و رزولوشن5MP است. پس در هنگام انتخاب دوربین مدار بسته علاوه بر رزولوشن، فریم بر ثانیه یا همان FBS  نیز مهم میباشد.

رابطه FBS و پهنای باند:

رابطه پهنای باند و FBS

 

فریم در ثانیه (FBS) در دوربین مدار بسته، تاثیر مستقیم بر پهنای باند دوربین دارد هرچه تعداد فریم در ثانیه دوربین بیشتر باشد ظرفیت ذخیره سازی بیشتر شده. بنابراین برای انتقال داده ها به پهنای باند بیشتری احتیاج داریم. این بدان معنی نیست که هر چه قدر FBS افزایش یابد به همان میزان نیز پهنای باند را افزایش دهیم. در بعضی موارد ممکن است فریم ریت تا ده برابر افزایش پیدا کند اما پهنای باند فقط ۳ تا ۵ برابر افزایش یابد. دلیل افزایش کمتر پهنای باند، فشرده‌سازی بین فریم ها می باشد و این فشرده سازی به دلیل قرار گرفتن بخش هایی از فیلم در فریم های مشابه می باشد. بنابراین نیاز به پهنای باند کاهش می یابد. این یکی از مسائلی است که، در صنعت دوربین مداربسته تصورات اشتباهی در مورد آن وجود دارد.

کیانام ارتباط عرضه کننده انواع دوربین مداربسته با بهترین قیمت بازار، برای خرید دوربین مداربسته بی سیم به فروشگاه اینترنتی کیانام ارتباط مراجعه کنید
رابطه FBS و سرعت شاتر:
رابطه FBS و سرعت شاتر

اغلب اوقات این تصور وجود دارد که نرخ فریم  باعث تار شدن تصاویر می‌شود چنین تصوری به کل اشتباه است. نرخ فریم با روان بودن و برش تصاویر ارتباط دارد. تارشدن تصاویر در حال حرکت معمولاً به سرعت شاتر دوربین مدار بسته وابسته است. بنابراین اگر تصویر شما تار است مشکل از سرعت شاتر می باشد.

 

برای خرید دوربین مداربسته بیسیم  همین الان اقدام کن !!! راستی ما قبل از ثبت خرید مشاوره رایگان میدیم!!!

فریم در ثانیه (FBS) در دوربین مدار بسته
رابظه دستگاه آشکارساز با FBS :
در بعضی مواقع تصاویر را به صورت آنلاین نگاه نمی‌کنیم، زمان گذشته و داریم Playback را تماشا می کنیم. کیفیت تصاویر در آنلاین بسیار خوب بوده، FBS دوربین  بین 20 تا 30 است و هیچ برشی در تصویر دیده نمی شود. اما وقتی در حالت Playback فیلم را پخش می کنیم دچار مشکل شده و تصاویر پرش دارد. این مشکل دیگر مربوط به نرخ فریم نیست، به دستگاه آشکارساز ما مربوط می‌شود. شما برای دوربین مداربسته تان دستگاه آشکارساز مناسب تهیه نکردید. همین امر باعث نامناسب بودن تصاویر در Playback می شود.

پس باید دقت داشته باشید که FBS دوربین با FBSی که در کاتالوگ دستگاه آشکار ساز آمده همخوانی داشته باشد. مثلا شما دوربین با FBS20-25 خریداری کردید اما در کاتالوگ دستگاه آمده که ما تصاویر را در هارد با FBS 8 ذخیره میکنیم. پس شما در ضبط تصاویر باز هم دچار مشکل خواهید شد.

متاسفانه این امر در دستگاه های آشکارساز HVR و DVRها اتفاق می افتد ودر NVRها این مسائل حل شده است. یعنی هر دوربینی با هر نرخ فریم ریتی که داشته باشد با همان شرایط در هارد ذخیره میشود.

فریم در ثانیه (FBS) در دوربین مدار بسته

نتیجه گیری:

فریم در ثانیه (FBS) در دوربین مدار بسته  تاثیر مستقیم در کیفیت تصاویر دارد. پس حتماً برای مواجه نشدن مشکل و کیفیت در ضبط تصاویر، دوربین هایی با FBS مناسب تهیه کنید.  تعداد فریم در ثانیه یکی از مهم ترین خصوصیات دوربین های مداربسته و دستگاه های آشکارساز است

ما در این مقاله سعی کردیم هرآنچه به کیفیت نصب و راه اندازی دوربین مداربسته و تصاویر ضبط شده مربوط است، به صورت جامع و کامل توضیح دهیم. شما نیز با به کارگیری این موارد با هیچ مشکلی روبه رو نخواهید شد. و تصاویری با بهترین کیفیت خواهید داشت.  فراموش نکنید رضایت مشتری مهم ترین امر در کسب و کار موفق میباشد.
مقاله مرتبط
مفهوم بیت ریت(Bitrate) در دوربین مدار بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X