• مهر 19, 1400

 

تشخیص کابل آلومینیوم از کابل مس باعث کم شدن اشتباه شما در خرید کابل وهمچنین توانایی انتخاب کابل مناسب برای دوربین مداربسته می شود . شما باید روش های تشخیص کابل آلومینیوم از کابل مس را بدانید تا از ضررهای احتمالی و هدر رفتن وقت جلوگیری کنید.

کابل مسی همیشه انتخاب مناسب تری برای کارهای الکتریکی بوده است اما با افزایش قیمت مس ، در کابل ها از گزینه ی بهتری مثل آلومینیوم استفاده می کنند . مس رسانایی الکتریکی بسیار بهتری نسبت به آلومینیوم دارد.

کابل های مسی و آلومینیومی از نظر شکل ظاهری شبیه هم هستند و تشخیص آنها از هم مشکل است .

برای تشخیص آن ها از هم چهار پارامتر وجود دارد :
• وزن
• تست خراش
• تست حرارتی
• مقاومت الکتریکی

تست وزن

اگر شرایط قرقره مساوی باشد ، متراژ کابل ها یکی ، هر دو UTP و تفاوتی نداشته باشد . با یک تست ساده متوجه می شوید کابلی که سبک تر است آلومینیوم و کابل سنگین تر مس است.

 

تست خراش

یکی از سیم ها را انتخاب کنید و روی آن را به وسیله ی کاتر بتراشید. معمولا در کابل های آلومینیوم ، مغزی وسط آنها آلومینیوم است ولی روکش خیلی نازکی از مس دارد. پس با برداشتن روکش دوسیم کنار هم و تراشیدن یکی از سیم ها ، متوجه می شوید که یکی از آن ها مسی و دیگری به رنگ آلومینیوم برمی گردد. در صورتی که در کابل مسی ، با برداشتن روکش و خراشیدن یکی از سیم ها ، رنگ مسی خودش را حفظ می کند و به رنگ آلومینیومی تغییر رنگ نمی دهد .

 

 

کابل آلومینیوم یا کامل مس

تست حرارت

زمانی که شما کاتر در اختیار ندارید می توانید با انجام این تست کابل مسی را تشخیص دهید .روکش دو سیم کابل را برمی داریم و یکی از سیم ها را حرارت می دهیم . اگر سیمی که حرارت دادیم رنگش تغییر کرد و با سیم دیگر متفاوت بود ، کابل آلومینیومی است ولی اگر متفاوت نبود مسی است .

 

تست مقاومت

برای تست مقاومت به دوسر کابل و به دستگاه مولتی متر(یک ابزار اندازه گیری است که می تواند چندین ویژگی الکتریکی را اندازه گیری کند. یک مولتی متر معمولی می تواند ولتاژ ، مقاومت و جریان را اندازه گیری کند ، در این صورت به عنوان ولت-اهم-میلی آمپر (VOM) نیز شناخته می شود ، زیرا واحد مجهز به قابلیت ولت متر ، آمپر متر و اهم متر است.) احتیاج داریم .

دستگاه را روی اهم متر قرار دهید . دو سر کابل را وصل کنید و میزان اهم را اندازه گیری کنید ، کابل 305 متری که مقاومت آن 75 اهم است نشان دهنده این است که این کابل آلومینیومی است ولی کابلی که با متراژ مساوی است و مقاومت آن کمتر است کابلی مسی است .

کابل آلومینیوم یا کابل مس

 

بیایید برخی از مزایا و معایب هر یک را در نظر بگیریم. برخی از این عوامل ممکن است به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این دو برای این کار مناسب هستند یا خیر.

 

مزایای سیم کشی آلومینیومی:

آلومینیوم به طور قابل توجهی ارزان تر از مس است. این امر استفاده از آن را مطلوب تر می کند ، به ویژه در پروژه های بزرگ که نیاز به سیم کشی گسترده دارند و در مسافت های طولانی اجرا می شود. هزینه مس در این نوع نصب ها به راحتی می تواند از هزینه استفاده از آلومینیوم بیشتر باشد.

آلومینیوم یک ماده سبک و بسیار انعطاف پذیر است که کار با آن را آسان می کند. این ویژگی ممکن است به نصب سریعتر و کشیدن سیم در طولانی مدت بسیار سریع تر باشد. با این حال ، آلومینیوم دارای معایب قابل توجهی است که باید در نظر گرفته شود.

معایب سیم کشی آلومینیومی:

هادی های آلومینیومی بزرگتر از هادی های مسی قابل مقایسه خواهند بود. این امر مستلزم داشتن بزرگتر و هزینه اضافی است. در برخی از سیستم ها این می تواند یک نقطه ضعف نسبت به مس باشد.

سیم کشی آلومینیومی اگر با دقت زیادی نصب نشود ، خطر احتمالی آتش سوزی خانه را افزایش می دهد. چرخه های انبساط و انقباض آلومینیوم در مقایسه با استفاده از مس تأثیر بیشتری دارد. اضافه کار این چرخه ها می تواند اتصالات را شل کند. اگر بازرسی های معمولی از این اتصالات انجام نشود و اتصالات شل محکم نشوند ، خطر آتش سوزی افزایش می یابد.

آلومینیوم مستعد اکسیداسیون است. این امر هنگام تماس با رطوبت و فلزات غیر مشابه رخ می دهد. اکسیداسیون در این اتصال مقاومت را افزایش می دهد. با مقاومت بیش از حد ، سیم می تواند گرم شود و احتمالاً ذوب عایق اطراف می شود که می تواند باعث آتش سوزی شود.

 

کابل آلومینیومی یا کابل مسی

مزایای سیم کشی مسی:

مس در مقایسه با آلومینیوم رسانایی بیشتری دارد ، که منجر به استفاده از رساناهای کوچکتر (قطر) استفاده می شود. داشتن هادی های کوچکتر نصب را در جایی که چند هادی در یک مسیر مشترک هستند ، آسان می کند. این مسیرها همچنین ممکن است در مقایسه با مسیرهای مورد نیاز برای رسانای آلومینیومی با همان شدت کمتر باشد.

مس در مقایسه با آلومینیوم چرخه های اصلی انبساط و انقباض را طی نمی کند. استحکام کششی مس به آن اجازه می دهد تا فشارهای سایش و پارگی را در طول زمان بدون اثرات مشابه آلومینیوم تحمل کند. بنابراین این یک انتخاب مواد بسیار پایدارتر است. با توجه به خاصیت شکل پذیری بالای آن ، مس را می توان به یک سیم بسیار ریز تبدیل کرد. این به تنوع سیم مسی می افزاید. مس استحکام کششی بالایی دارد. می تواند استرس شدیدی را تحمل کند اما حداقل علائم ساییدگی را نشان دهد. عملاً بدون تعمیر و نگهداری است. این بدان معنا نیست که هزینه ای ندارد….

معایب سیم کشی مسی:

مس بسیار گرانتر از آلومینیوم است. هنگامی که مقدار زیادی سیم کشی برای کار مورد نیاز است ، هزینه های کلی استفاده از مس ممکن است بسیار بالا باشد. همچنین بسیار سنگین تر از نمونه آلومینیومی آن است که می تواند بر پیچیدگی نصب بیفزاید. سیم کشی مسی نیاز به پشتیبانی بیشتر در مسافت های طولانی دارد تا در جای خود ثابت بماند. این امر همچنین می تواند در نصب های بزرگتر باعث افزایش هزینه شود.ممکن است مشخص نباشد که در هر شرایطی از آلومینیوم بر روی مس استفاده شود. هر پروژه کمی متفاوت است. هنگام سنجش گزینه های خود باید به دقت توجه شود.

کابل آلومینیوم یا کابل مسکابل آلومینیومی روکش مس یا CCA

همانطور که معمولاً در صنعت کابل کشی ساختاری به آن اشاره می شود. این از یک هسته آلومینیومی ساخته شده است که توسط روکش یا ژاکت مسی احاطه شده است این نوع سیم معمولاً در برنامه های سیم پیچ صدا برای بلندگوها و همچنین در برخی از کاربردهای برق AC استفاده می شود زیرا بسیار ارزان تر از سیم مسی خالص است و بسیاری از خطرات مربوط به سیم برق آلومینیومی خالص را شامل نمی شود.

با این حال ، وقتی صحبت از ساختار شبکه کابل کشی ساختار یافته به ویژه با الزامات پهنای باند بالا می شود ، مانند دوربین های امنیتی مگاپیکسلی با وضوح بالا ، سیستم های تلفن VOIP ، سیستم های هشدار یکپارچه ، باید به هر قیمتی از کابل های CCA اجتناب کرد.

کابل آلومینیوم یا کابل مس

علاوه بر این ، کابل CCA برای کابل کشی زیرساخت PoE. یا دوربین های PoE IP با کیفیت بالا خوب عمل نمی کند زیرا در مقایسه با سیم مسی خالص حدود 50 تا 60 درصد مقاومت DC بالاتر دارد. با توجه به افزایش مقاومت ، نه سیگنال داده و نه قدرت قادر به حرکت در مسافت مساوی یا با همان کیفیتی که در سیم مسی خالص انجام می شود ، نیستند. علاوه بر این ، این مسئله مطمئناً پیچیده تر خواهد شد زیرا ما شاهد ظهور بیشتر برنامه های PoE Plus هستیم.

سرانجام ، هنگامی که آلومینیوم در معرض هوا قرار می گیرد ، شروع به اکسید شدن می کند که اگر پایانه در منطقه ای با نوسانات شدید دما باشد ، به سرعت افزایش می یابد. این اکسیداسیون می تواند منجر به آسیب تجهیزات در برنامه های PoE شود و همچنین مشکلات عیب یابی بسیاری را ایجاد کند زیرا پایان کار شروع به خرابی می کند. خوشبختانه کابل CCA به راحتی قابل تشخیص است همانطور که در بالا به آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X