• دی 23, 1400

یکی از پایه ترین مطالب در یادگیری دوربین های مداربسته شناخت تکنولوژی دوربین های مداربسته است.

سه نوع تکنولوژی در دوربین های مداربسته وجود دارد.

 

1- تکنولوژی آنالوگ ( اولین نسل از دوربین های مداربسته)

2- تکنولوژی AHD

3- تکنولوژی IP  یا تحت شبکه

وقتی شما می خواهید به عنوان یک نفر در حوزه دوربین های مداربسته مشغول به کار شوید ، باید تفاوت این تکنولوژی ها از نظر ضعف و قدرت را بدانید. همچنین بهترین انتخاب برای محل مورد نیاز را تشخیص دهید .

تکنولوژی آنالوگ :

 

اولین نسل از دوربین های تحت شبکه هستند که تصاویر آنالوگ ضبط شده توسط  این نوع دوربین ها به دستگاه  ضبط (DVR)  انتقال داده می شد.

وضوح تصویر یا رزولوشن این تصاویر محدود بود . رزولوشن   600TVLINE,700TVLINE,800TVLINE,1000TVLINE برای این دوربین ها تعریف می شد. و همچنین حداکثر تصویری که در این دوربین ها وجود داشت کمتر از 1MPX  می شد.

کیفیت تصویر در این دوربین ها بسیار پایین بود.

امروزه اصلا این دوربین ها تولید نمی شود و اگر کسی از این دوربین ها استفاده کند وقتی به مشکلی بربخورد ، نمی تواند آن را جایگزین کند یا به سختی جایگزین آن را پیدا می کند.

فروشگاه دوربین مداربسته کیانام ارتباط عرضه کننده انواع دوربین مداربسته به صورت حضوری و آنلاین

 تکنولوژی AHD

بعد از تکنولوژی آنالوگ این مدل تکنولوژی وارد بازار شد.که نسل پیشرفته تر از دوربین های آنالوگ به شمار میرفت.

در این تکنولوژی ، دوربین های دیجیتال بر بستر انتقال آنالوگ ، که همان  از طریق کابل کواکسیال است ، قرار دارد ، تصاویر دوربین مداربسته را  به دستگاه ضبط تصویر (DVR ) منتقل می کنند.

در این تکنولوژی سیستم کار به این صورت بود که تصاویر دیجیتال از دوربین دریافت و  به آنالوگ تبدیل می شد سپس به وسیله کابل کواکسیال منتقل می شوند.

و در آخر به دستگاه ضبط تصویر انالوگ (DVR)  رسیده و مجدد تصاویر آنالوگ به تصاویر دیجیتال تبدیل می شود.

در دوربین های AHD   از  1MPX تا 8MPX  وضوح تصویر وجود دارد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در دوربین های آنالوگ ، AHD  به اضای هر دوربین یک کابل از دوربین تا دستگاه ضبط تصویر باید کشیده شود.

دستگاه ضبط تصویر در تکنولوژی AHD   نام های مختلفی دارد.  که پایه ی همه ی آن ها دستگاه های DVR  است . که مخفف Digital Video Recorder  است.

بعد از DVR  دستگاه های XVR  ، HVR  هم به بازار آمد . XVR مخفف Hybrid Video Recorder  است .

این دستگاه ها می توانند ترکیبی از دوربین های IP  و AHD  را تصاویرشان را بگیرند و روی هارد دیسک ضبط کنند.

تکنولوژی تحت شبکه (IP)

 

تکنولوژی IP بعد از آنالوگ و AHD  به بازر آمد . این تکنولوژی  بستر دیجیتال است . در واقع در دوربین های آی پی  ، تصاویر به صورت دیجیتالی ذخیره می شوند و با کمک کابل شبکه تصایر به دستگاه NVR  که مخفف Network Video Recorder  هست منتقل می شود و روی هارد دیسک ذخیره می شود .

تجهیزات IP  با تجهیزات آنالوگ و AHD  تفاوت بسیار زیادی دارد.

اولین تفاوت ، ضبط پایه ای تصاویر به صورت دیجیتال است. یعنی از دوربین ، تصاویر به صورت دیجیتال ضبط می شود و به دستگاه به صورت دیجیتال منتقل می شود.

این کار باعث می شود که ما هیچ افت انتقالی  در تصاویر نداشته باشیم.یعنی اگر یک دوربین 2 مگاپیکسل AHD  و یک دوربین 2مگاپیکسل  IP داشته باشید ، تفاوت خروجی تصاویر این دو دوربین کاملا مشهود هست.

بدلیل اینکه در AHD تصاویر به صورت دیجیتال ضبط می شود وتبدیل به آنالوگ می شود و وقتی به دستگاه دی وی آر  از طریق کابل می رسد تبدیل به دیجیتال می شود .

ولی درIP تصاویر از اول تا انتها  که به  دستگاه NVR  میرسد به صورت دیجیتال است.وضوح تصویر یا رزولوشن در دوربین های  IP  نامحدود هست . یعنی پایه ایی ترین تصویر از 2مگاپیکسل تا 12 مگاپیکسل در حال حاضر در بازار وجود دارد . ولی این تکنولوژی می تواند در بازار رشد کند و به کیفیت خیلی بالاتر برسد .

در صورتی که در دوربین های AHD  ما محدودیت داریم.

با توجه به اینکه شبکه ارتباطی دوربین های IP  با NVR ، شبکه کامپیوتری است  ، ترکیبی از کابل شبکه و سوئیچ ها است . و  دیگر نیاز به کابل کشی از هر دوربین به دستگاه NVR است .آنها می توانند در مسیر با هم ترکیب شوند و یک کابل به دستگاه ضبط وصل بشود.

این کار باعث ساده ، تمیز و ارزان تر بودن شبکه انتقال نسبت به دوربین های آنالوگ و AHD می شود.

کیانام ارتباط عرضه کننده انواع دوربین مداربسته با بهترین قیمت بازار، برای خرید دوربین مداربسته بی سیم به فروشگاه اینترنتی کیانام ارتباط مراجعه کنید.



جمع بندی تفاوت دوربین های آنالوگ AHD,   و IP

 

  • اولین تفاوت در اجرا هست . در دوربین های آنالوگ و AHD ، از هر دوربین یک کابل به دستگاه وصل می شود ولی در IP کابل ها به وسیله سوئیچ می توانند انشعاب پیدا کنند و در نهایت فقط یک کابل به دستگاه وصل شود.
  • دستگاه ضبط تصویر دوربین های آنالوگ و DVR , AHD است ولی در دوربین های IP  دستگاه ضبط تصویر NVR  است.
  • وضوح تصویر در دوربین های IP خیلی بالاتر از دوربین های AHD و آنالوگ است.
  • در پروژه های بزرگ ، اصلا مقرون به صرفه نیست که از دوربین های AHD استفاده شود .باید به سراع پروژه ها IP  برویم.

پروژهای سنگین که سود زیادی دارند پروژه های IP هستند .ولی پروژه های سبک و کوچک که کمتر از 32 دوربین هستند از معمولا از سیستم AHD استفاده می شود .

  • و تفاوت دیگر دوربین های AHD و IP از نظر قیمت هست . معمولا دردوربین های AHD  قیمت 20% ارزان تر از دوربین های IP می باشد.و این باعث می شود که پروژه ایی با دوربین های AHD مقرون به صرفه تر از پروژه های IP  در بیاید.

ولی در پروژه های بزرگ کاملا برعکس هست چون در پروژه های IP  میزان کابل کشی کمتر است هزینه نیز کمتر می شود.

دوست داری ویدئوی رایگان ورود به شغل دوربین مداربسته را ببینی

مقاله بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X