پرش تصویر دوربین مداربسته

پرش تصویر دوربین مداربسته در اجسام متحرک، موضوع مورد بحث این مطلب می­‌باشد. مشکلی که خیلی زیاد مطرح می­‌شود و بسیاری از افراد که در حوزه سیستم مداربسته فعالیت دارند، به آن برخورد کرده­‌اند، مشکل پایین بودن کیفیت یا کندی تصویر دوربین مداربسته در اجسام متحرک می­‌باشد. همچنین در این مقاله در مورد FPS ( اف پی اس ) به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

پرش تصویر دوربین مداربسته
پرش تصویر

 

معمولا در مطرح کردن مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته به این جملات برمی‌خورید:

  • وقتی یک ماشین یا یک موتور جلوی دوربین‌ها حرکت می‌­کند،
    • تصویر غیر طبیعی است
    • تصویر پرش دارد
    • تصویر تکه تکه است
  • در وضعیت دید در شب وقتی یک نفر مخصوصا با لباس روشن می‌دود یا روی موتور در حال حرکت است،
    • تصویر مثل یک شبح است.
    • تصویر مثل یک ستاره دنباله‌­دار است.

 

علت ایجاد مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته

در این مطلب علت ایجاد مشکل پایین بودن کیفیت تصویر دوربین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نکته قابل توجه اصطلاح تخصصی در حوزه سیستم مداربسته با نام (FPS (Frame Per Second می­‌باشد.

 

FPS چیست؟

تعریف FPS: تعداد فریم‌­هایی که یک دوربین در هر ثانیه پشت سر هم می‌­گیرد، فریم بر ثانیه یا همان FPS خواهد بود.

وقتی اف پی اس پایین باشد، پایین بودن به این معنا که FPS در حدود 10 باشد. در بعضی از بازه‌های زمانی تصویر بعضی از ثانیه­‌ها را نخواهید داشت. این اتفاق زمانی خود را نشان می­‌دهد که اجسام در زاویه دید دوربین متحرک و سرعت نسبتا بالایی داشته باشند. در این صورت با مشکل پایین بودن کیفیت یا پرش تصویر دوربین مداربسته مواجه خواهیم بود.

FPS چیست؟
FPS چیست؟

 

اهمیت FPS

پس در انتخاب دوربین‌ها و دستگاه، باید به این نکته توجه کنید که قرار است در کجا نصب شود و چه زوایایی را پوشش می‌­دهد؟ با محاسبه دقیق این موارد از پایین آمدن کیفیت دوربین‌های مداربسته جلوگیری می‌شود.

 

موارد استفاده از FPS بالا:

برای مثال اف پی اس، برای دوربینی که به طرف خیابان نصب می‌شود مخصوصا در خیابان‌­های پرتحرک و پر عبور و مرور و یا دوربینی که در باشگاه‌های ورزشی از جمله باشگاه­‌های والیبال یا فوتبال نصب می­‌شوند و یا هر جایی که تحرک در آن زیاد باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این موارد، FPS باید 20 یا 25 باشد که مقدار مناسبی است حتی گاهی 30 هم می­‌تواند باشد اما به طور معمول و رایج 20 و 25، FPS مناسبی است به طوری که تصویر  یا بازپخش روی صفحه نمایش، طبیعی و واقعی به نظر می­‌رسد و مشکل کندی و پرش تصویر دوربین مداربسته وجود ندارد.

 

موارد استفاده از FPS پایین:

در فضاهایی که سربسته هستند و تحرک زیادی در آن نیست همانند ادارات که افراد در آن به آهستگی حرکت می‌­کنند و در کل تحرک زیادی مشاهده نمی­‌شود و یا در انبارها که بیشتر اجسام ثابت هستند، اف پی اس اهمیت کمتری دارد.

در این موراد اگر FPS پایین باشد مشکل و مساله خاصی به وجود نخواهد آمد و تمام تصویر را خواهید داشت. یعنی کندی تصویر یا پرش تصویر دوربین مداربسته را احساس نخواهید کرد.

 

بررسی مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته

وقتی که شما FPS پایینی در دوربین‌ها داشته باشید، موقع حرکت، تکه‌های قبلی تصویر را همراه با تصویر خواهید دید و این امر موجب می‌شود که دوربین‌مداربسته شما، جاماندگی رنگ در تصویر داشته باشد.

برای درک بهتر این موضوع می­‌توانید در جلوی دوربینی که FPS پایینی دارد، دستتان را تکان دهید. در این صورت در تصویر مشاهده خواهید کرد که یک شبح در پشت دست شما با حرکت دستتان، حرکت خواهد کرد. این امر دیدن سایه به دنبال تصویر و جاماندن تصویر به صورت شبح، نشان دهنده FPS پایین دوربین خواهد بود.

پایین بودن کیفیت تصویر
بررسی مشکل

 

رفع مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته

آیا این مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته قابل رفع شدن است؟ آیا اف پی اس قابل تنظیم است؟

بله. اف پی اس، هم در دوربین‌­های IP و هم در دوربین‌های AHD قابل تنظیم هستند. منتهی این تغییرات محدودیت دارند.

کارخانه­‌های سازنده سیستم مداربسته، هر کدام متناسب با سخت افزار دوربین، حداکثر اف پی اس یا فریم ریتی دارند و از آن بیشتر نمی‌‌تواند باشد اما کمتر از آن می‌­تواند باشد.

نکته مهم:

دوربین­‌های با کیفیت تصویر و روزولوشن بالا و با اف پی اس بالا، دستگاه­‌های آشکارساز خیلی قوی نیاز دارند. که برای تهیه آن باید هزینه هنگفتی را متحمل شوید.

برای مثال دوربینی با رزولوشن 5 مگاپیکسل و FPS25فریم ، نیاز به دستگاهی دارد که بتواند این 5 مگاپیکسل و 25 فریم را پشتیبانی کند. از آنجایی که برای پردازش چنین دوربینی، CPU باید خیلی قوی باشد، هزینه دستگاه بالا می­‌رود.

در این موارد شرکت­‌های سازنده دستگاه ضبط کننده مثلا دستگاه با پشتیبانی 5 مگاپیکسل N را می­‌سازند و روانه بازار می­‌کنند. این نوع دستگاه دوربینی با رزولوشن 5مگاپیکسل را با اف پی اس پایین پشتیبانی می‌­کند. با این روش احتمال پایین بودن کیفیت یا پرش تصویر دوربین مداربسته کمتر می‌شود.

 

عملکرد دستگاه با fps پایین:

کارکرد این دستگاه به این صورت است که تصاویر زنده را با کیفیت 5مگاپیکسل نشان می‌­دهد. اما کیفیت تصاویر ضبط شده کمتر از این است. همچنین دوربین با FPS بالا را کلا نمایش نمی­‌دهد. مثلا FPS 12 یا 15 را نشان می­‌دهد ولی قادر به 20 یا 25 فریم نخواهد بود.

پس اگر شما دوربین با روزلوشن 5 مگاپیکسل و FPS 25 داشته باشید اما به دستگاهی وصل کنید که این FPS را پشتیبانی نکند، تصویر نخواهید داشت. راه حل پرش تصویر دوربین مداربسته در کاهش FPS می‌­باشد. شما در این موارد به ناچار باید FPS دوربین را با توجه به قابلیت دستگاه پایین بیاورید تا بتوانید تصاویر دوربین­‌ها را داشته باشید.

 

نتیجه گیری کلی:

در این موارد باید به مشکل پایین بودن کیفیت یا پرش تصویر دوربین مداربسته و مشکلات مطرح شده بالا را در نظر بگیرید. همچنین بدانید که تغییر Fps باعث ایجاد این چنین مشکلاتی خواهد شد.

پس خرید دوربین و دستگاه را با توجه به محل نصب دوربین با دقت بیشتری انجام دهید. که دچار کندی تصویر دوربین مداربسته نشوید.نویسنده: امیر رستمیمنبع: اطلاعات نویسنده

اضافه کردن دوربین مداربسته به NVR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X