• دی 29, 1399

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

در این مقاله می خواهیم آشنایی با ابزار مولتی متر و پروگرمر را مورد بحث قرار دهیم و بدانیم که چه مولتی متری در تعمیرات دوربین کاربرد دارد.

مولتی متر ها عموما ولتاژ ، جریان ، ولتاژ DC ، جریان  DC، ولتاژ AC ، جریان AC و اندازه مقاومت ها را نشان می دهند.

 

بازر در آشنایی با ابزار مولتی متر و پروگرمر

یک قسمت دیگر در که از همه مهمتر است و عمومیت دارد و همچنین در تمام مولتی متر ها موجود می باشد قسمت بازر است که اتصال کوتاه ها و مقاومت های زیر 50 اهم را با آن تست می کنیم تا ببینیم مسیر ها برقرار هستند یا نه.

 

تست دیودی و تست خازن

قسمت دیگر که عمومیت دارد تست دیودی است که در تمامی مولتی متر ها موجود است و هر مولتی متری که خریداری کنید این قابلیت ها را در اختیار شما قرار می دهد.

اگر بخواهیم تخصصی تر وارد حوضه تعمیرات بشویم بهتر است مولتی متر را تهیه کنیم که امکان قابلیت اندازه گیری خازن ها را داشته باشد که در تعمیرات کاربرد دارد.

تست دیودی و تست خازن

گاها در تعمیرات متوجه می شویم که خازن ها معیوب می باشند زیرا از لحاظ ظاهری و چشمی آشکار هستند و نیاز به تست خاصی ندارند ، از این رو به راحتی خازن را تعویض می کنیم.

بعضی وقتا خازن ها به گونه ای معیوب هستند که علائم ظاهری مانند بادکردگی و تغییر رنگ روی آن ها قابل مشاهد نیست.

در این شرایط لازم است که ظرفیت خازن را بررسی و اندازه گیری کنیم و ببینیم که آیا ظرفیت خازن تغییر کرده است یا خیر.

در نحوه کار با مولتی متر بعضی اوقات همین تغییر ظرفیت خازن باعث یک مشکل در مدار شده است ، درصورتی که خازن کامل نسوخته است ولی ظرفیت آن تغییر کرده است.

در اینجا لازم است که از مولتی متری استفاده کنیم که سلکتور آن را روی خازن بگذاریم و میزان خازن را اندازه گیری کنیم.

 

اندازه گیر دما در آشنایی با ابزار مولتی متر و پروگرمر

اگر باز هم بخواهیم حرفه ای تر کار کنیم میتوانیم از مولتی متر های استفاده کنیم که علاوه بر این امکانات بتوانند میزان دما را هم به ما نشان دهند.

اینگونه مولتی متر ها علاوه بر پراب های مثبت و منفی که همیشه ثابت هستند ، یک پراب اضافه نیز دارند که بجای مثبت و منفی متصل می شوند.

هنگام اندازه گیری دما سلکتور مولتی متر را روی سانتی گراد می گذاریم و سر آن پراب یک سنسور دمایی است که دما را برای ما اندازه گیری می کند.

در ادامه آشنایی با ابزار مولتی متر و پروگرمر دقت کنید که اجباری نیست که هزینه ای بابت چنین مولتی متری پرداخت کنیم ولی در سطوح متفاوت استفاده از این گونه مولتی متر ها را به شما پیشنهاد می کنیم.

بعضی مواقع در بعضی برد ها مخصوصا در NVR و DVR ها متوجه میشویم که cpu داغ است البته cpu در خیلی از ابزار ها داغ می شود ولی حد و اندازه آن مهم است. در بعضی اوقات cpu 60 درجه دما دارد.

داغی این 60 درجه را با دست نیز می توان حس کرد ولی  cpuوقتی بیش از 60 درجه داغ شود یا مثلا اگر 70 درجه یا بیشتر شده باشد دیگر نمی توانید تفاوت 60 یا 70 درجه را با دست تشخیص دهید.

چون هم 60 درجه و هم 70 درجه به نظرتان داغ می آید و اینجاست که این امکان به کار ما می آید که تشخیص میدهیم این  cpu ، چیپ گرافیک یا قطعه بیش از حد داغ می باشد و ما را در تشخیص بهتر عیب یاری می کنند.

همانطور که گفتیم این مولتی متر ها بدرد کسانی می خورند که در سطح بالا می خواهند کار کنند و کسانی که که در حد همان تشخیص مقاوت ، ولتاژ ، جریان ، تست دیودی و بازری کار میکنند ، می توانند از همان مولتی متر های معمولی استفاده کنند.

بعضی مواقع در نحوه کار با مولتی متر و تعمیرات پیش می آید که نیاز پیدا می کنیم که آی سی های فلش را از روی برد جدا کنیم و از اول پروگرام کنیم که علت آن را در مبحث مربوط به خود موضوع آموزش می دهیم.

 

پروگرامر

در واقع نیاز به پروگرام کردن ، بیشتر در دوربین ها برای آی سی های فلش استفاده می شود.

بیشتر آی سی هایی که در دوربین ها با آن ها برخورد داریم آی سی های هستند که دارای 8 پایه می باشند و با ردیف 24 یا با ردیف 25 شروع می شوند مانند .25q128 ,25q32 ,25q08

علاوه بر اینکه برای تست باید آداپتورها را تهیه کنید باید زیفت را هم تهیه کنید که بتوانند ای سی های 8 پایه را روی آن سوار کنید و استفاده کنید.

در صورتی که پروگرمر رو نخواهید تهیه کنید ما تعمیرات را انجام می دهیم ولی در یک درجه و سطح پایین تر که بهتر است تعمیرات با پروگرامر انجام شود.

 

 

در بحث آشنایی با ابزار مولتی متر و پروگرمر به بیان انواع مولتی متر ها درادامه اشاره می کنیم :

دو نوع اصلی مولتی متر آنالوگ و دیجیتال وجود دارد. هر کدام برای اندازه گیری مقادیر اصلی الکتریکی یکسان طراحی شده اند، اما در روش اندازه گیری و نمایش متفاوت هستند.

نمونه های آنالوگ ابتدا ساخته شدند و برای نشان دادن قرائت ها ، به یک نشانگر متحرک در مقیاس درجه بندی شده متکی هستند.

مولتی متر های دیجیتال معمولاً از نمایشگر کریستال مایع (LCD) یا دیودهای ساطع کننده نور (LED) برای نمایش عددی قرائت استفاده می کنند.

از مولتی مترها به طور گسترده ای استفاده می شود و ممکن است اجرا در هر نوع دستگاه با توجه به اندازه گیری های خاص انجام شده ، دقت مورد نیاز و محیط کار تفاوت قابل توجهی داشته باشد.

نحوه کار با مولتی متر

مولتی متر آنالوگ

مولتی مترهای آنالوگ حول یک آمپرمتر ساخته شده اند، دستگاهی که برای اندازه گیری جریان الکتریکی در واحد آمپر استفاده می شود.

در نحوه کار با مولتی متر آنالوگ ،جریان حاصل از مداری که اندازه گیری می شود از یک سیم پیچ فلزی در حضور یک میدان مغناطیسی عبور می کند. اشاره گر ، به سیم پیچ متصل شده است که زاویه چرخش آن متناسب با قدرت جریان است.

این دستگاه ها الکترومکانیکی هستند و انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می کنند.

 

مولتی متر دیجیتال

در ادامه آشنایی با ابزار مولتی متر و پروگرمر ، به بررسی مولتی متر دیجیتال میپردازیم.

مولتی متر دیجیتال نوع دیگری از مولتی متر است که با استفاده از نمایشگر دیجیتال مقدار اندازه گیری شده را به صورت رقم نشان می دهد.

پس از اختراع مولتی متر دیجیتال ، از آن زمان استفاده از مولتی متر آنالوگ تا حدودی محدود شد.

مولتی متر دیجیتال (DMM) ترکیبی پیچیده از مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) ، نمایشگر دیجیتال (LCD) ، مقایسه کننده ها ، رمزگذارها و کنترل کننده های منطقی و غیره است.

یکی از مهم ترین ویژگی های مولتی متر دیجیتال بر روی مولتی متر آنالوگ این است که می توان از آن برای آزمایش و بررسی اجزا و دستگاه های الکترونیکی مختلف در صورت خوب بودن یا نیاز به جایگزینی با دستگاه جدید استفاده کرد.

در این مقاله سعی کردیم آشنایی با ابزار مولتی متر و پروگرمر را به صورت مختصر برای شما بیان کنیم تا به صورت کلی با آن آشنایی پیدا کنید.

در صورت علاقه مندی به مشاهده ویدیو های آموزشی بیشتر و  شرکت در دوره های تخصصی آموزش ، نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X