رزولوشن تصویر دوربین مداربسته و ابعاد آن

یکی از نکات مهم در انتخاب دوربین مداربسته رزولوشن تصویر می‌باشد و در واقع مشتری باید بداند دوربین را که قصد خرید آن دارد چه رزولوشن و کیفیت تصویر دارد و در واقع معنای میزان رزولوشن که بر روی دوربین حک شده چه معنایی دارد  و اندازه ی تصویر در هر رزولوشن چقدر است .

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته در ابعاد پیکسلی عمودی و افقی اندازه گیری شده و به طور معمول به قابلیت های دوربین و دستگاه ضبط کننده ای که تهیه می کنید بستگی دارد یعنی بعنوان نمونه اگر شما برای ضبط تصاویر خود از یک دوربین 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کنید و دستگاه NVR یا HVR شما بیشتر از 3 مگاپیکسل را ساپورت نمی‌کند ، تصویر نهایی که شما دریافت می‌کنید همان 3 مگاپیکسل خواهد بود.

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته
رزولوشن تصویر دوربین مداربسته

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته

انواع رزولوشن تصویر دوربین مداربسته و ابعاد آن :

 

تیوی لاین (TVL) چیست؟

تیوی لاین (TVL) یک استاندارد رایج برای نمایش تفکیک پذیری یا رزولوشن تصویر دوربین مداربسته آنالوگ است. در این استاندارد تعداد خط‌های قابل تفکیک عمودی تصویر به عنوان تیوی لاین یک وسیله در نظر گرفته می‌شود.
در سیستم‌های مداربسته آنالوگ از استاندارد TVL برای نشان دادن تفکیک پذیری تصاویر دوربین استفاده می‌شود. طبیعتا هرقدر تیوی لاین یک دوربین بالاتر باشد قدرت نمایش جزئیات توسط آن بیشتر است.
با توجه به انتقال تصاویر دروبین‌های آنالوگ از طریق استاندارد PAL ماکزیمم تیوی لاین قابل انتقال برای دوربین‌های مداربسته آنالوگ 720TVL است. دوربین‌های آنالوگی که با کیفیت بیش از 720TVL تولید می‌شوند تفاوت تصویری را در محل نمایش نشان نخواهند داد. به همین دلیل هیچ یک از برندهای برتر تولید کننده دوربین‌مداربسته دوربینی با کیفیت بیش از 720TVL ندارند.

رزولوشن تیوی لاین (TVL) چیست؟
تیوی لاین (TVL) چیست؟

 

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته بیشتر از 720 تیوی لاین :

همانطور که میدانید در سیستم آنالوگ انتقال تصویر از طریق استانداردهای تلویزیونی PAL و NTSD صورت می‌گیرد. در هیچ یک از این استاندارد‌ها امکان انتقال تصویر با بیش از کیفیت 720 تیوی لاین وجود ندارد. بنا براین در صورتی که دوربین شما چیپ تصویری با کیفیت بیش از 720 تیوی لاین هم داشته باشد شما در هنگام نمایش و ضبط بیش از ان را دریافت نخواهید کرد.
از همین رو تولید کنندگان بزرگ و معتبر دوربین مداربسته با رزولوشن بیش از 720 تیوی لاین تولید نمی‌کنند.

 

تبدیل روزولوشن انالوگ به دیجیتال :

بیشتر افراد به واسطه کار کردن با انواع دوربین‌های دیجیتال آشنایی خیلی بیشتری را رزولوشن‌های دیجیتال تصویر دارند به همین خاطر در این جدول تبدیلی ساده را از چند رزولوشن آنالوگ و معادل دیجیتال آن‌ها می‌پردازیم.

تبدیل روزولوشن انالوگ به دیجیتال
تبدیل روزولوشن انالوگ به دیجیتال

 

همانطور که می‌بینید کیفیت تصویر 720TVL ماکزیمم رزولوشن تصویر دوربین مداربسته آنالوگ در مقایسه با سیستم‌های مگاپیکسلی هنوز هم کیفیت پایینی محسوب خواهد شد (حدود 0.5 مگا پیکسل) پس در صورتی که به دنبال دوربینی با رزولوشن واقعا بالا هستید بهتر است از استفاده از دوربین‌های آنالوگ خودداری کنید.

رزولوشن دوربین مداربسته آنالوگ
رزولوشن آنالوگ

 

کاربری دوربین‌های مداربسته انالوگ :

جدول زیر اشنایی کلی به شما در رابطه استاندارد تفکیک پذیری تیوی لاین خواهد داد. دوربین‌های موجود در بازار معمولا دارای رزولوشن بین 420 تا 720 تیوی لاین دارند که با توجه به کاربرد خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

رزولوشن CIF

CIF
رزولوشن CIF

در سیستم‌های تلویزیونی از قالب‌های متفاوتی برای نشان دادن روزلوشن تصویر دوربین مداربسته استفاده می‌شود. یکی از این قالب‌ها CIF نام دارد. مفهوم قالب CIF در استانداردهای تلویزیونی PAL و NTSC متفاوت است.

در سیستم PAL : در سیستم PAL تفکیک پذیری CIF معادل کیفیت 352*288 پیکسل است. تعداد فریم تصویر نیز حداکثر 25 فریم در ثانیه خواهد بود.

در سیستم NTSC : در سیستم NTSC تفکیک پذیری CIF معادل کیفیت 352*240 پیکسل است. تعداد فریم تصویر نیز حداکثر 30 فریم در ثانیه خواهد بود.
در ایران کلیه سیستم‌های تلویزیونی منطبق بر استاندارد PAL هستند.

قالب CIF در رزولوشن تصویر دوربین مداربسته معمولا با قالب‌های دیگر مانند D1، 4CIF، 2CIF، QCIF مقایسه می‌شود.

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته

رزولوشن VGA

ابعاد تصویر در رزولوشن VGA معمولا  480*640 است. و مربوط به دوربین‌های شبکه با کیفیت تصویر پایین است. این کیفیت تصویر حتی از دوربین‌های 700 تیوی لاینی نیز کمتر است.

 

رزولوشن 1 مگا پیکسل :

رزولوشن 1 مگاپیکسل یا 720 را  در اصطلاح HD  می گویند . ابعاد در این رزولوشن 1280*720 پیکسل می‌باشد .

 

رزولوشن 2 مگا پیکسل:

رزولوشن 2 مگاپیکسل یا 1080 را  در اصطلاح FULL HD می گویند . ابعاد تصویر در این رزولوشن 1920*1080 پیکسل می‌باشد .

 

رزولوشن 3 مگا پیکسل:

رزولوشن 3 مگاپیکسل دارای ابعاد  2048*1536 و دارای کیفیت بسیار مناسب می‌باشد . در این مورد کیفیت تصویر در حالت زوم تصاویر نیز بسیار خوب و قابل تشخیص است .

 

رزولوشن 5 مگا پیکسل:

رزولوشن پنج مگاپیکسل برابر با ۲۵۳۶*۱۹۲۰ پیکسل است. این رزولوشن تصویر دوربین مداربسته جزء با کیفیت ترین تصاویر حال حاضر تکنولوژی مداربسته است . البته زمانی که رزولوشن افزایش می‌یابد، دوربین به زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل تصویر نیاز دارد. به همین دلیل گاهی به علت محدودیت قدرت پردازش با افزایش رزولوشن مجبور می‌شوند تعداد فریم ها را کاهش دهند. این قضیه منجر به افزایش قیمت دوربین‌مداربسته می‌گردد.

 

رزولوشن 4K  یا هشت مگاپیکسل در هایک ویژن:

رزولوشن 4K برابر با ۳۸۴۰*۲۱۶۰ پیکسل می باشد. اخیرا دوربین هایی با این حد از کیفیت تصویر به بازار آمده اند کیفیت تصویر 4K در واقع برابر با 8 مگاپیکسل است. برای مشاهده تصاویر با این رزولوشن می‌بایست هم دستگاه ضبط و هم نمایشگرهای مورد استفاده نیز 4K باشند.نویسنده: تیم فنی cctvgramمنبع: اطلاعات نویسنده

منظور از پروتکل ONVIF دوربین مداربسته چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X